Stolen var egentlig kun til låns.
Mens den administrerende direktør Nina Mathiesen var på barsel med sit tredje barn, skulle Mari Randsborg vikariere på posten som CEO.
Men undervejs opdagede den barslende direktør, at vikaren bragte nye og andre ideer til bordet.
Og så slog det hende: Hvad med at splitte rollen som CEO op i to? De delte mange af de samme værdier, vidste hun. Men samtidig havde de – trods deres fælles baggrund som arkitektuddannede – hver deres spidskompetencer.
»Det var lidt af en ahaoplevelse at se Mari i jobbet. Hun kom med en erfaring og viden, jeg ikke har. Men omvendt blev det også tydeligere for mig, hvad det er, jeg er god til,« siger Nina Mathiesen, der har arbejdet hele sin karriere i Cobe, mens Mari Randsborg som ung var med til at stifte brandbureauet e-Types, hvor hun endte med at arbejde i 15 år, de sidste syv som CEO.
»Og hvorfor så ikke udnytte, at vi har hver vores styrker, i stedet for at holde fast i ideen om, at der øverst oppe skal sidde en direktør, der kan og ved alt. Det er der ingen ledere, der kan leve op til,« siger Nina Mathiesen, der fik både sin vikar, bestyrelsen og firmaets ejer, Dan Stubbergaard, med på ideen om at dele CEO-posten i to.
Og sådan har virksomheden været drevet – med to ligestillende administrerende direktører for bordenden – siden Nina Mathiesen i august sidste år kom tilbage fra barsel. Og det er indtil nu gået ”over al forventning”, fortæller de to direktørkolleger.
For Nina Mathiesen har det været en »kæmpe lettelse ikke længere at skulle stå alene på kommandobroen«, som hun formulerer det, mens Mari Randsborg, der i en årrække har siddet i Cobes bestyrelse, ser den todelte CEO-rolle som en »gave« for både virksomheden og de to ledere.
Men hvordan kan det lade sig gøre at dele CEO-rollen op i to og så få det til at glide så nemt, som det tilsyneladende gør i Cobe? For man skulle tro, at meget kan gå galt, når man sætter to til at bestemme, om man skal gå til højre eller venstre.