Afrapportering

»Lige nu handler det om de lavthængende frugter«

Foto Christian Als
25. May 2022

JL Engineering har altid arbejdet med bæredygtighed, men aldrig talt om det. Med en bæredygtighedsrapport har virksomhedens ledere fået øjnene op for værdien af de små tiltag. Næste skridt er at blive endnu bedre til at identificere potentialer og fortælle kunderne om det.

Jess Friberg-Larsen og Jeppe Nielsen
Jess Friberg-Larsen (tv) og Jeppe Nielsen (th) har længe arbejdet med bæredygtighed i deres hverdag hos JL Engineering og efter et inspirerende foredrag om verdensmålene, er de begyndt at afrapportere på det. Foto: Christian Als
Gå til Action card

Hvor bæredygtige er vi? Hvad kan vi gøre endnu bedre? Og hvad skal det hele nytte? Spørgsmål som disse stiller mange virksomheder og organisationer sig selv, men de kan være uoverskuelige at svare på.

Ingeniørvirksomheden JL Engineering i Brøndby har imidlertid fundet en vej til at sætte processen i gang – fordi de med egne ord kan og skal.

»Vi ved alle sammen godt, at vi skal tage et ansvar og begynde at gøre tingene på en helt anden måde, hvis vi skal efterlade en klode, der er til at bebo. Derfor var det også en nem ledelsesbeslutning at sætte gang i arbejdet med at gøre virksomheden mere bæredygtig,« siger direktør i JL Engineering, Jess Friberg-Larsen.

Jess Friberg-Larsen
»I al beskedenhed mener vi, at det, vi laver i hverdagen, har en betydning for kunder, kollegaer og samfundet,« fortæller Jess Friberg-Larsen, der er direktør i JL Engineering.

Bæredygtighed i to spor
Med udgangspunkt i FN’s 17 verdensmål har ingeniørerne udarbejdet en rapport, der både beskriver virksomhedens bæredygtighed i forhold til egen hverdag og drift (intern) og i forhold til dens produkter, som er rådgivning om løsninger til byggebranchen (ekstern).

»Vi vidste, at det ikke var nok at gå ud og sige, at vi sælger et bæredygtigt produkt. Vi bliver også nødt til at se på, hvordan driften af vores virksomhed er, og hvad vi gør her på kontoret. Der er 1.000 ting, man kan tage fat i på forskellige niveauer. Er det en god arbejdsplads, vi skaber for vores kolleger? Kan vi arbejde med ligestilling og diversitet? Hvordan er vores forbrug af diverse?« siger Jeppe Nielsen, der er kommunikationsansvarlig.

Han har været styrende på projektet og forfatter på rapporten På vej mod en bæredygtig fremtid.

»Jeg var ude at høre et foredrag om verdensmålene, deres betydning og nødvendigheden af at arbejde med dem. Da kom jeg tilbage, sagde jeg til ledelsen, at vi blev nødt til at tage stilling til vores eget ”aftryk” og muligheder for at påvirke til en positiv forandring, samt indarbejde bæredygtighed i forretningen,« siger Jeppe Nielsen.

»Vi har arbejdet med bæredygtige løsninger i mange år, men aldrig i en CSR-kontekst,« siger Jess Friberg-Larsen og fortsætter:

»I al beskedenhed mener vi, at det, vi laver i hverdagen, har en betydning for kunder, kollegaer og samfundet. Hvis du tror på, at dit arbejde har betydning, er det også nemt at sige, at det skal betyde noget godt; at vi kan flytte noget, ændre nogle vaner og måske præge samfundet i en bedre retning.«

Jeppe Nielsen
»Man kan gøre det til et stort globalt red verden-projekt, men man kan også tage det ned på et niveau, hvor det handler om at lave nogle gode vandinstallationer i et skolekøkken,« siger Jeppe Nielsen, der siden 2017 har været kommunikations- og PQ-ansvarlig i JL Engineering.

Værdikæden som afsæt
For JL Engineering handlede det om at se holistisk på arbejdet med en bæredygtig udvikling. Derfor startede Jeppe Nielsen arbejdet med afrapporteringen med at gennemgå hele virksomhedens værdikæde og for hvert led i den notere, hvor og hvordan man kunne gøre en forskel med udgangspunkt i FN’s Verdensmål.

»Vi startede med at se på alle vinkler og processer i virksomheden, stort og småt, og derfra identificere alle tænkelige måder, verdensmålene kan tænkes ind på. Når vi ser på værdikæden, har vi muligheden for at påvirke til en positiv forandring og bæredygtig udvikling på rigtig mange parametre,« siger Jeppe Nielsen:

»Vores produkt kan bidrage til bæredygtige løsninger, men det handler også om at se på vores papirforbrug undervejs og den måde, hvorpå vi sikrer trivsel blandt kollegaer.«

På den måde kortlagde han både den interne og den eksterne påvirkning i værdikæden. Internt var alle verdensmål i spil, eksternt valgte han sammen med ledelsen at fokusere på verdensmål 3 (Sundhed og trivsel), 6 (Rent vand og sanitet) og 7 (Bæredygtig energi). Det gav overblik.

»Verdensmålene er blevet et afsæt for, hvordan vi taler om det, vi gør i forvejen. Vi hjælper skoler med at lave indeklima og kontorejendomme med energidesign og besparelser på ressourcer. Uden at redde verden er det faktisk noget, vi kan snakke om,« siger Jeppe Nielsen:

»Man kan gøre det til et stort globalt red verden-projekt, men man kan også tage det ned på et niveau, hvor det handler om at lave nogle gode vandinstallationer i et skolekøkken. Det er en god kontekst at arbejde i.«

Jess Friberg-Larsen og Jeppe Nielsen

Jess Friberg-Larsen og Jeppe Nielsen

JL Engineering A/S er en rådgivende ingeniørvirksomhed, der arbejder med tekniske installationer, energi og brand i mange typer byggerier. Virksomheden har bl.a. rådgivet i forbindelse med opførslen af Royal Arena, en række markante erhvervsbyggerier og den nye skole på Sluseholmen i København. Virksomheden, som er startet i 2010, drives af 4 partnere og har i dag 33 ansatte.


Jess Friberg-Larsen, f. 1971, er stifter og direktør i JL Engineering A/S. Han har arbejdet som ingeniør og siden projektchef på række byggerier, inden han startede JL Engineering i 2010. Jess Friberg-Larsen er desuden involveret i en række andre virksomheder som investor og bestyrelsesmedlem.


Jeppe Nielsen, f. 1987, er kommunikations- og PQ-ansvarlig i JL Engineering og har blandt andet ansvaret for virksomhedens implementering og rapportering af bæredygtighedsindsatser. Han er uddannet Cand. Mag. i kommunikation og har arbejdet med kommunikation i forskellige NGO’er og politik, inden han startede i JL Engineering i 2017.

 

Fold ud

Små skridt og screening
Arbejdet med rapporten har overordnet haft to forskellige konsekvenser. På det interne spor har det skærpet opmærksomheden om de små ting, som alle medarbejdere gør eller kan gøre for at skabe en mere bæredygtig hverdag. Det kan handle om alt fra indførelse af økologiske Fairtrade-snacks til elementerne i et godt arbejdsmiljø.

»De små ting i hverdagen har en betydning. Om vi printer alt ud, om vi køber den ene eller den anden sodavand. Hvordan vi behandler hinanden. Selv om det ikke redder verden, handler det om at skabe den mentalitet; at alt hvad vi gør, har en betydning,« siger Jeppe Nielsen.

På det eksterne spor førte afrapporteringen til, at JL Engineering valgte at udarbejde et screeningsværktøj, som nu bliver brugt af en bæredygtighedskonsulent til at screene alle projekter for at sikre, at de løsninger, kunderne bliver præsenteret for, er ekstra bæredygtige.

»Lige nu handler det om de lavthængende frugter: om man skal vælge det ene eller det andet armatur eller det ene eller andet ventilationsanlæg. Vi ser på bygningens energiforbrug og finder de små investeringer, som tjener sig hjem i besparelser på ressourceforbruget. Senere skal vi også begynde at tage de højthængende, hvor det koster mere i investering,« siger Jess Friberg-Larsen.

Et værktøj til at se og kommunikere
Med den første rapport har JL Engineering taget hul på en proces. Rapporten har haft til formål at undersøge, hvad virksomheden allerede gør, og forberede den på, hvad der skal gøres fremover. De næste skridt, hvoraf nogle allerede er taget, er at kortlægge og handle både internt og eksternt.

»Internt gør vi en masse nyt, eksternt gør vi en masse mere af det samme, men i en ny ramme,« siger Jess Friberg-Larsen.

Og så handler det om at fortælle verden om det.

»Verdensmålene er et værktøj til både at kunne se tingene og kommunikere dem på sigt. Vi har aldrig markedsført os på at være grønne, men vi arbejder på at være det. Vores kunder ved godt, at det, vi laver, er ressourcebesparende, om det så gælder vand, energi eller indeklima. Men vi er aldrig gået ud til kunderne og har sagt ”vi lever op til FN’s verdensmål”, fordi det har været en almindelig del af vores produkt. Hvis produktet er et godt indeklima, så har det været svært for os at sige, at vi laver et godt indeklima. Eller et energispare-projekt, hvor det jo ligger implicit, at vi sparer energi. Vi har ikke været gode nok til at slå os op på det,« siger han.

»Vi har også haft den holdning, at vi ikke går ud og siger ”vi redder verden”, hvis vi ikke gør det. Men vi må godt sige det, når vi er bæredygtige,« siger Jeppe Nielsen.

Action Card

4 råd til afrapportering af bæredygtighed

  1. Find en ramme, der giver mening og et sprog at tale om bæredygtighed i, fx FN’s 17 verdensmål – eller nogle af dem.
  2. Sæt ambitionsniveauet realistisk, og afsæt de nødvendige ressourcer til arbejdet. Brug tiden på at forstå rammen og dine muligheder og på at skabe fokus.
  3. Tag udgangspunkt i jeres værdikæde, notér for hvert led, hvordan bæredygtighed og verdensmålene er i spil.
  4. Bryd arbejdet ned til håndgribelige tiltag, der giver mening for jer og ikke kun på et globalt plan. Gør verdensmålene til noget, man kan arbejde ærligt med. 

Kilde: JL Engineering

Mikael Trolle
Fremtidens lederskab

»Det er jo vanvittigt at have resultatmål, hvis de begrænser din evne til at udfolde virksomhedens potentiale til et højere niveau«

Fremtidens ledere skal tale mindre om budgetter og resultatmål og mere om drømme, næstekærlighed og elskværdige livsrejser for at forberede medarbejderne på en uforudsigelig fremtid. Budskabet kommer fra Mikael Trolle, der sammen med Jim Hagemann Snabe står bag ledelsesmodellen Dreams & Details. 
14 min.
Tim Whyte
LEDERCOACHING

»Jeg kan vende ting med min coach, som jeg ikke kan vende med min chef«

Som leder er der sjældent tid til at reflektere dybere over beslutningerne i en travl hverdag. Det rum skaber ledelsescoaching. Mød to ledere, som bruger det til at blive klogere og bedre til ledelse.
7 min.
To kollegaer fra LB forsikring går en tur for at få en pause

I årevis har vi glemt de reelle pauser på kontoret. Men pauser bør være lederens strategiske værktøj

Et forsøg blandt travle kontormedarbejdere har vist, at især én type pause giver højere humør og bedre kundeservice.
15 min.
Martin Skou Heidemann og medarbejder Sidsel Boet
BÆREDYGTIG LEDELSE

Det skal være slut med lumre bemærkninger og letpåklædte damer i skurvognen

I Martin Skou Heidemanns tømrervirksomhed er målet, at der skal være minimum 25 procent kvindelige lærlinge. Derfor er der nultolerance overfor sexistiske kommentarer, og de nøgne damer er taget ned fra væggen i skurvognene.
17 min.
Sommerlæsning
Inspiration

Her er bøgerne 10 markante ledere skal læse denne sommer

I tvivl om hvad du skal læse i sommerferien? Her er inspiration fra 10 topledere, der allerede har pakket læsestof til stranden. Fra strategieksekvering over lyrik og skilsmisser til en klassiker fra 1943.
9 min.
Henrik Stenmann og medarbejdere til møde
Bæredygtig Ledelse

Her var de først med den fire dages arbejdsuge. Sådan skar de fredagen væk med succes

Henrik Stenmann startede med en drøm om at give sine medarbejdere en 30 timers arbejdsuge til samme løn. Grundig research, dataanalyse og en teknik opkaldt efter en tomat fordoblede næsten medarbejdernes produktivitet og øgede livskvaliteten.
21 min.