Den ”nemme” redningsaktion og de helt svære beslutninger
Da muligheden for at blive CEO i en hæderkronet dansk virksomhed dukkede op, var det ikke noget svært valg at sige farvel til Novo Nordisk.
Den 1. marts 2017 sprang Jakob Riis ud som ny topchef i Falck. Og altså lige ind i en livstruende virksomhedskrise, der krævede al hans og bestyrelsens energi de første par år.
Krisen betød hurtigt meget store beslutninger. Jakob Riis stod i spidsen for at spare en milliard i omkostninger, frasælge forretninger og lukke markeder ned. Men det var faktisk den ”nemme” del af hans job i Falck.
»Når man står i en krise, som vi gjorde i Falck, er det ikke så vanskeligt at se, hvad man i hvert fald skal starte med at gøre. Det udfordrende begyndte for alvor, da vi kunne begynde at se nogle positive udviklinger og gradvist ikke længere var truet på livet. For der begyndte arbejdet med at bygge et Falck, der er verdens bedste arbejdsplads, og som kunderne søger hen imod, fordi vi kan hjælpe dem med nogle af de ting, der virkelig betyder noget,« siger Jakob Riis.
Han kalder summen af de tusinder af beslutninger, som satte retningen for Falck et nyt Falck, der ”tager det bedste med fra fortiden og bygger på for fremtiden” for den vigtigste i karrieren.
»Det er en beslutning, der definerer fremtiden for 27.000 medarbejdere, tusinder af kunderelationer og selvfølgelig også for vores ejere af Falck. Og det er forhåbentlig en beslutning, som får Falck i en position som en af Danmarks vigtigste eksporterende virksomheder,« siger Jakob Riis.
Topchefen og de blå blink
Både når strategien skal finpudses eller kommunikeres til medarbejderne benytter Jakob Riis sig af et ledelsesmæssigt greb, der gør vold på kalenderen, men betaler sig mangefold tilbage: Flere gange i kvartalet tager han selv med, når ambulancerne rykker ud med blå blink.
»Jeg bruger en del tid på at køre med ud på 12 timers vagter i ambulancen eller besøge andre steder i driften. Det er vigtigt for mig at forstå, hvordan vi leverer vores ydelser, så vi kan levere mere værdi til vores kunder, men også hvordan vi skal udvikle os som arbejdsplads for at blive bedre. De dage, jeg har i driften, giver mig den indsigt,« siger Jakob Riis.
Selv om avancerede øvelser om finansiering og store overordnede strategiske planer fylder meget i det daglige, insisterer Jakob Riis nemlig på at ledelse især skal fokusere på hvordan hverdagen fungerer for medarbejdere og kunder.
»Hvis de ting fungerer – og fungerer rigtig godt – så er resten sådan set at tælle pengene og få tingene håndteret nogenlunde. For mig er det helt afgørende, at jeg selv og alle i organisationen forstår, hvad det er, vi ultimativt laver,« siger Jakob Riis.
Efter fire år som øverste chef i Falck tør Jakob Riis godt sige højt, at hans personlige ambition er at skabe en så stærk kultur, indtjening, vækst og glade kunder og medarbejdere, at tingene nærmest kører af sig selv.
Og hvor topchefen – mere eller mindre – kan undværes.
»Vi skal have skabt et Falck-system, som ikke skal ledes så meget, men som begynder at blive bæredygtigt i sig selv, fordi vi har fået indarbejdet de rigtige retninger, de rigtige rutiner, de rigtige processer. Det bliver klart den vigtigste ledelsesmæssige beslutning de næste år, hvordan vi kommer i mål med det,« siger Jakob Riis.