Analyse

Coronaprægede arbejdsvilkår er det, der stresser ledere mest

25. januar 2021

Hjemmearbejde på mange arbejdspladser er gået over al forventning. Alligevel føler mange ledere sig stressede over at skulle lede på distancen. 

Mand ligger bekymret med sin computer
Gå til Action card
Coronakrisen har gjort det nødvendigt at gøre meget af vores arbejde på nye måder – med afstand, håndsprit, mundbind, hjemmearbejde og digitale arbejdsgange.

Det stresser mange ledere, viser ny undersøgelse fra Lederne med svar fra 1.450 ledere med personaleansvar.

I undersøgelsen har 804 af lederne svaret, at de har følt sig stresset enten hele tiden, ofte eller sommetider inden for de seneste to uger. Og den største stressfaktor er – ikke overraskende – coronakrisen.

45 procent af de 804 ledere har svaret, at de føler sig stressede på grund af ændrede omstændigheder på deres arbejdsplads grundet coronakrisen – eksempelvis øget hjemmearbejde og distance til teamet. Det svarer til, at hver fjerde af alle lederne føler sig stressede over ændrede arbejdsvilkår som følge af coronakrisen.

»Vi ved fra anden forskning, at ledere generelt har oplevet hjemmearbejdet som mere udfordrende end medarbejderne. Mens medarbejderne har fået ro til at passe deres arbejde, så har lederne fået en masse ekstraopgaver – ofte opgaver, som de ikke har skullet løse før. Det er en udvikling, vi skal være opmærksomme på, så medarbejderne stadig oplever god ledelse og får løst deres opgaver, samtidig med at lederne ikke risikerer at knække halsen«, siger Signe Tønnesen, der er chefkonsulent i Lederne.

For mange ledere har personaleledelsen de seneste mange måneder foregået digitalt. Det har krævet en langt større systematik i ledelsesopgaven, idet lederen skal være mere opmærksom på, at have kontakt til alle sine medarbejdere.

Det er nemlig en anden opgave at opretholde en relation og at trænge igennem digitalt til medarbejderne, end det er face-to-face, påpeger chefkonsulenten og fortsætter:

»Lederne har på meget kort tid skulle tilpasse sig nye opgaver og tilegne sig helt nye kompetencer. De har skulle lære, hvordan de bedst muligt kan lede den enkelte medarbejder på distancen. Det handler både om selve opgaveløsningen, trivslen, de familiemæssige situationer i forhold til at skulle arbejde hjemmefra, men også lavpraktiske forhold som udstyret til hjemmearbejdspladsen. Oveni alt det har lederne skullet sikre, at der blev opretholdt et fællesskab i afdelingen og på arbejdspladsen«, siger Signe Tønnesen.

Coronakrisen er den største stressfaktor i år

I undersøgelsen giver lederne giver udtryk for, at deres egne forventninger og ambitioner er blandt de ting, der stresser dem mest. Mange giver desuden udtryk for, at de synes, det er stressende at skulle tage stilling til andre menneskers personlige problemer i deres arbejde.

Coronakrisen er imidlertid den signifikant største årsag til stress blandt lederne. Sammenligner man med en tidligere undersøgelse fra Lederne tilbage fra 2017, synes coronakrisen at fylde meget, at øvrige stressfaktorer – såsom manglende klare mål for arbejdet, konfliktfyldte relationer med chefen og manglende balance mellem arbejdsliv og privatliv – ikke fylder lige så meget på stresskontoen som tidligere.

»Det er helt naturligt, at andre ting fylder mindre, når vi har så stor en krise som nu. Mange oplever usikkerhed omkring fremtiden. Kan virksomheden overleve? Skal vi fyre folk? Skal vi omlægge til helt andre opgaver? Det er store spørgsmål, som lederen ikke normalt skal forholde sig til på daglig basis. Samtidig skal de også rumme og håndtere deres medarbejderes usikkerhed, der bunder i de samme spørgsmål«, siger Signe Tønnesen.

Det er derfor vigtigt, at arbejdspladsen og topledelsen har fokus på at støtte lederne i deres arbejde og understøtter fællesskabet på arbejdspladsen, så den enkelte leder ikke oplever at stå alene med disse store opgaver.

»Virksomheden kan understøtte lederens opgave ved hjælpe med de praktiske ting som indretning af hjemmekontoret, digitale personaleaktiviteter samt den daglige samtale på tværs af afdelingerne. Men de skal også sørge for at klæde lederen ordenligt på til de nye arbejdsvilkår med viden og værktøjer om distanceledelse og blended working«, afslutter Signe Tønnesen.

Medlemsundersøgelse

Relaterede artikler

Rasmus Meyer går på stranden

26-årige Rasmus har skabt en lederkarriere i Sierra Leone

Rasmus Meyer var bare 22 år, da han blev udnævnt til landechef for det danske shippingselskab OBT i Sierra Leone. Siden da er både omsætning og medarbejderskare firdoblet. Den autodidakte leder har skabt en arbejdsplads med plads til både kulturforskelle og fejl.
12 min.
Petter Storedalen

Hotel- og rejsekongen blev ramt af den perfekte storm. Her er hvad du kan lære af ham om kriseledelse

En af Nordens mest succesrige forretningsmænd, den norske milliardær Petter Stordalen, der blandt andet ejer rejseselskaberne Spies og Ving, røg til tælling, da corona-krisen sendte hans imperium i lockdown. I et interview med Lederstof.dk fortæller han, hvorfor ledelse i en krisetid handler meget mere om mennesker end om penge - og om vigtigheden af at vise tillid, sårbarhed og åbenhed.
14 min.
Louise Dinesen & Vibeke Lunding-Gregersen
Lederhjerne

Kan dine medarbejdere arbejde for meget hjemme?

Der er nye forventninger til et fleksibelt arbejdsliv efter pandemien. Men det stiller høje krav til ledernes evne til at skabe følgeskab og sammenhængskraft i deres teams.
37 min.
Casper Bengtson

Pladeselskabsdirektøren hader businesslingo og smarte ledelsesmodeller

10 min.
Rie Helmer
HYBRID LEDELSE

Skærmen fremhæver både dine gode og dårlige sider

Under Corona blev mange tvunget til at lede gennem skærmen uden præcis at vide, hvordan man gør. Men ledelse uden den særlige energi, der er i det fysiske rum, kræver bevidsthed og træning. Det fortæller tidligere TV-vært og forfatter Rie Helmer Nielsen.
13 min.
Christian Baltzer er CEO i Codan Danmark og dyrker hybrid ledelse.
Hybrid ledelse

»På skærmen er du nødt til at tro på, at du har folk med dig«

CEO i Codan Danmark Christian Baltzer kan sagtens gå 14 dage uden at se en medarbejder fysisk. Når han leder virtuelt, skal han være skarp på sin fortælling og skrue op for sine virkemidler.
5 min.