5 ting headhuntere kigger efter
Mere end hver anden leder er sidste år blevet kontaktet af en headhunter, der ville rekruttere dem til et nyt job.  Foto: Getty Images

5 ting headhuntere kigger efter til lederjob – og 2 ting, du selv kan gøre for at komme i spil

21. March 2022

Mere end hver anden leder blev sidste år forsøgt rekrutteret til et nyt job. Hvad leder headhunterne efter, og hvordan kan du selv komme i spil, hvis du er på kig efter nyt arbejde?

Gå til Action card

Der er rift om danske ledere. En rundspørge blandt 1.700 privatansatte medlemmer af Lederne viser, at 58 procent af lederne sidste år blev kontaktet af en headhunter, der ville rekruttere dem til et nyt job. 38 procent blev endda kontaktet flere gange.

Defor har vi spurgt tre erfarne headhuntere, hvad det er, de kigger efter, når de leder efter egnede kandidater: Hvor finder de folk, og hvad er det, der gør, at de tager kontakt til en kandidat. 

Ulrik Bo Andersen er CEO for headhuntervirksomheden Expuri og har siden 2005 arbejdet med at headhunte på specialist- og lederniveau. Ole Weiss og Marc Dulong er hhv. ejer og partner i Mindweiss – et konsulenthus, der i mere end 20 år har arbejdet med ledelsesudvikling, og som både rekrutterer fagspecialister og ledere. 

Ifølge alle de tre eksperter er det blevet langt mere normalt at blive kontaktet af en headhunter end for få år siden – især inden for it-branchen og e-Commerce. 

Inden headhuntere kontakter en mulig kandidat, har de i samarbejde med deres kunde fundet frem til hvilken profil, de skal gå efter. Det er både i forhold til karriere- og uddannelsesniveau, men også et spørgsmål om personlighed, kompetencer og resultater. 

Der er dog også nogle helt generelle ting, som headhuntere kigger på, når de afsøger markedet for egnede kandidater: 

  1. Hvor stabil er du? Headhunterne kigger på, hvor længe du har været på den enkelte arbejdsplads. Det er ikke nødvendigvis et plus at have fået 25 års-medaljen. Et nyt job hver 3-5 år er det optimale. Du kan stadig være interessant, selvom du kun var otte måneder i dit seneste job, men hvis du har en række korte ansættelser bag dig, skal du kunne forklare hvorfor. Ansættelser under et år er for kort tid til at skabe resultater, lyder det fra alle tre headhuntere.  
  2. Er du steget i graderne? En ting er, hvor lang tid du har været i hver stilling. Headhuntere kigger også på, om du er blevet forfremmet undervejs. Ikke nødvendigvis i den samme virksomhed, men at du så at sige hele tiden klatrer op ad karrierestigen. Jo mere ulige din karrierevej er, jo mere skal du forberede dig på at kunne forklare hvorfor. 
  3. Har du en relevant uddannelse? Hvis du er selvlært eller kommer fra en helt anden uddannelsesretning, skal du i højere grad forklare, hvordan du er landet, hvor du er, og fortælle om de resultater, du har skabt. Man kan sagtens skifte mellem brancher, men ofte ønsker virksomheden der rekrutterer, at folk har relevant uddannelsesbaggrund og erfaring. 
  4. Hvilke værdier har du? Den topstyrende chef, der kun har øje for bundlinjen, er fortid. I dag skal du i langt højere grad have flere kompetencer som leder. Du skal selvfølgelig kunne levere resultater, men du skal også kunne fastholde medarbejdere og være i stand til at få folk til at vokse og trives på arbejdspladsen. Og så skal du have dine personlige værdier på plads. Autenticitet og ordentlighed er i højere og højere kurs. 
  5. Hvor er du stærk, og hvor er du svag? Du skal kende dine stærke og svage sider og stå ved dem. Hvis man bliver headhuntet på lederniveau, er det vigtigt at kunne forklare, hvordan du kompenserer for de sider, hvor du ikke er stærk. Der er ingen, der forventer, at du kan det hele, og hvis du lægger den attitude for dagen til en samtale, virker det utroværdigt. 

To ting, du selv kan gøre for at headhuntere får øje på dig: 

 

  1. Vær aktiv på sociale medier. Headhuntere leder efter kandidater i deres netværk og så ikke mindst på sociale medier. Især LinkedIn er værdifuldt for dem. Så hvis du gerne vil i spil hos en headhunter, så brug de sociale medier. Hav en opdateret og fyldestgørende profil, der beskriver hvem du er, og hvad du kan. Overvej at skrive en opdatering indimellem, så din profil bliver bredere kendt og kommer længere ud. Du skal se dig selv som et produkt. Hvordan vil du sælge dig selv?
  2. Opsøg netværk og spred din profil. Opsøg netværk – både fagligt og privat, så du får mødt nogle mennesker, der kan sprede dit navn. Du kan også selv kontakte headhuntervirksomheder og få din profil lagt ind i deres databaser. Så er du allerede på radaren og kan være den næste, de kontakter.