1920x960_wide_Finn
Finn Mortensen er direktør i State of Green og har været med til alle COP'er pånær én siden 2008.
COP29

Finn kæmper for klimaet og sørger for kaffen

14. november 2024

Finn Mortensen er direktør og tovholder for 31 danske virksomheder og organisationer, der deltager ved COP29. Det betyder klassiske lederopgaver som at sætte en retning, forventningsafstemme og netværke - men også lavpraktik, når en kaffekrise truer på den danske pavillon.

Gå til Action card

Det summer af aktivitet i baggrunden på telefonforbindelsen fra Baku i Aserbajdsjan, hvor klimatopmødet COP29 bliver afholdt fra 11.-22. november. Mødet har været i gang i to dage, siden mandag, hvor lederen af den danske delegation, Finn Mortensen, ramte jorden i fuldt løb til 12-timers arbejdsdage. Der er oplæg, møder og networking blandt de 70.000 registrerede deltagere, blandt andre stats- og regeringsledere, fra næsten 200 lande.  

Den danske delegation består af 31 danske virksomheder og organisationer, heriblandt Lederne, der deltager for at udbrede kendskabet til Danmarks klimaindsats samt opdyrke partnerskaber og eksportmuligheder. Og det er især den danske tilgang med fokus på samarbejde mellem den private og offentlige sektor, som vækker nysgerrighed og trækker masser af gæster forbi den danske pavillon i Baku, fortæller Finn Mortensen. Han er direktør i det privat-offentlige partnerskab State of Green, som koordinerer den danske indsats under de årlige klimatopmøder.

»Den partnerskabsmodel er et forbillede mange steder i udlandet. Det vil de gerne høre om til COP’erne, og vi har brugt mange kræfter på at sige til virksomhederne, at når de kommer ud til Baku, så skal de være forberedte på, at der kommer spørgsmål om danske klimapartnerskaber, og de bør fortælle, hvis de selv har spillet en rolle i det.”

Følgeskabet er der
Finn Mortensen var første gang involveret i et klimatopmøde i 2009, hvor Danmark var vært, og i de første år var det andre opgaver, der fyldte for ham. Dengang skulle han arbejde for at overbevise danske virksomheder om, at det overhovedet gav mening at deltage i et klimatopmøde. I dag er det ikke længere et tema. Blandt andet fordi Danmarks pavillon i de senere år har fået plads i den såkaldte Blue Zone, forhandlingsområdet på topmødet, som er attraktiv for virksomhederne. Her kan de komme tæt på politikere og beslutningstagere og få mulighed for at fortælle om deres værdier og arbejde med grøn omstilling. 

1280x1920_portrait_finn
Finn Mortensen har været direktør i State of Green siden 2008. Han er tidligere erhvervsredaktør på Berlingske Tidende, nyhedschef på Børsen og uddannet cand.ling.merc. i engelsk og fransk. Han har med en enkelt undtagelse deltaget i alle COP-møder siden 2008. Foto: State of Green

For Finn Mortensen begyndte forberedelserne til COP29 for alvor i marts, hvor State of Green holdt informationsmøde for interesserede virksomheder. På mødet fortalte direktør Finn Mortensen om den internationale dagsorden på klimaområdet, og hvad der kunne være relevant at lægge vægt på fra dansk side med udgangspunkt i danske kompetencer, for eksempel det offentligt-privat samarbejde, men også nogle temaer, som skaber tydelighed om de enkelte virksomheder og organisationers arbejde.

Temaerne er for eksempel vedvarende energi eller finansiering, og de hjælper til at skabe overblik over, hvilke internationale partnere og beslutningstagere, det vil være relevant at tale med for den enkelte virksomhed.

»Vi har efterhånden opbygget et rigtigt godt netværk, så hvis nogle danske virksomheder vil tale om energieffektivisering, så kan vi skabe hul igennem for eksempel til Det Internationale Energiagentur,« siger Finn Mortensen.

En dyr COP-kaffe
Men der er også helt andre jordnære opgaver for lederen af delegationen. Udover netværk og tematikker, nævner Finn Mortensen især lavpraktiske opgaver som en udfordring ved at deltage i topmøder langt fra Danmarks grænser. Blandt andet når der skal konstrueres en dansk pavillon, i Baku er den på 150 m2, og planlægningen foregår som distanceledelse med flere tusinde kilometer til arbejdspladsen. 

COP29-Aziz-Karimov-Reuters-Ritzau-Scanpix

COP29

Klimatopmødet bliver afholdt fra 11. - 22. november i Aserbajdsjans hovedstad Baku. Der er planlagt omkring 50 events på den danske pavillon, blandt andet med fokus på CO2-reduktion inden for skibsfart, energieffektivitet og bæredygtigt by-design. State of Green står for organiseringen af den danske delegation, som består af 31 virksomheder og organisationer.

Foto: Aziz Karimov, Reuters Ritzau/Scanpix 

Fold ud

»Der er meget lavpraktisk og logistik,” siger han. “Man arbejder med et internationalt bureau, der skal lave en pavillon, og vi skal beskrive, hvordan den skal se ud. Jeg har nogle rigtigt dygtige folk, visuelle grafikere, som får det til at se optimalt ud under planlægningen, men vi kan ikke altid være sikre på, at det hele spiller, når vi kommer ud til topmødet.«  

Udover dén usikkerhed opstår der et hav af opgaver, der ligger langt fra netværkssamtaler med internationale politikere og virksomhedsledere. 

Virker mikrofonerne? 

Kan gæster på pavillonen få en kop kaffe? 

Det sidste blev et konkret problem i Baku, hvor ét firma har opgaven vedrørende al forplejning. Alle beslutninger skal gå igennem det firma, men da Finn Mortensen hørte om prisen for at gæsterne kunne få kaffe i den danske pavillion, kaldte det på en alternativ løsning.

»Vi kunne leje en barista, der kunne stå og lave kaffe, men betingelsen var, at den person skulle være der hele tiden under hele topmødet, og ikke kun når vi ønskede det. Prisen var omkring 95.000 kr. om ugen,« fortæller Finn Mortensen, der måtte tænke lavpraktisk.  

»Vi fik smuglet sådan en mindre Nespressomaskine ind. Det er jo ikke sådan, at vi laver kaffe til alle deltagere på COP29, men danske virksomheder, der skal holde møde med nogen, kan hente kaffe.«

1920x1280_landscape_COP29_DK

State of Green 

Et non-profit markedsføringskonsortium, som blev stiftet i 2008 under navnet Klimakonsortiet. Ejet af staten samt Dansk Industri, Green Power Denmark og Landbrug og Fødevarer. Organisationen giver udlandet en samlet indgang til mere end 600 danske virksomheder, organisationer og forskningsinstitutioner med henblik på vidensdeling og eksportfremme. Billedet er fra den danske pavillon på COP29 i Baku.

Fold ud

Stadig optimist
Hvordan ser en erfaren leder, der har været tæt på nogle af de helt store internationale beslutninger inden for klimaindsatsen så på verdens tilstand og fremtiden? Der er forsigtig optimisme hos Finn Mortensen.

»Jeg gør mig ikke nogen illusioner, men jeg er stadig optimist, fordi man i flere og flere lande erkender, at den private og offentlige sektor skal spille sammen, og man erkender, at den private skal spille en større rolle,« siger han med henvisning til, at det er i den private sektor både løsningerne og i særdeleshed pengene skal findes, men han kalder det også et langt sejt træk. 

»Der har været perioder, hvor det er gået supergodt, for eksempel aftalen om 1,5 grader var fantastisk. Andre år er det gået den forkerte vej, men vi er nødt til at bevare optimismen, og det har jeg ikke problemer med,« siger Finn Mortensen. 

Han nævner, at ledelse i høj grad er et vigtigt element, netop fordi omstillingen kræver, at nogen private virksomhedsledere går forrest.

»For eksempel Mads Nipper har jo alle årene, også da han var hos Grundfos, talt for, at erhvervslivet har løsningerne, og virksomhederne er nødt til at stå sammen. Der er mange danske virksomheder, der er pionerer, og vi kan se det på, at interessen for den danske pavillon er enorm. Mange vil gerne møde de danske virksomheder.«

 

Lederne på COP29 i Aserbajdsjan

Lederne – Danmarks største faglige organisation for ledere - deltager i år for første gang nogensinde i FNs klimatopmøde

Lederne er en del af Dansk Industris delegation på invitation fra State of Green Denmark og værter for eventen ”Hvad er klimalederskab?” i Denmark Pavilion

På COP29 præsenterer Lederne de to publikationer, som du også kan læse her: ”Fra klimakrise til klimahandling – 10 principper for fremtidens klimalederskab” og ”Giv unge en større klimastemme i ledelsen”.