Vinduespynt og samfundssind af Claus Strue Frederiksen & Mads Marchmann Andersen
Ledelsesbøger

Vinduespynt og samfundssind

Natasja Isabella Andersen
14. december 2020

Forfatterne til bogen Claus Strue Frederiksen & Mads Marchmann Andersen skriver kritisk om den nuværende CSR-praksis, der ifølge dem er præget af vinduespynt og kortsigtede profithensyn. Men de kommer samtidig med løsninger i form af principper og konkrete guidelines, som virksomheder bør efterleve, hvis de for alvor ønsker at tage ansvar og bidrage til at løse verdens store udfordringer.

Gå til Action card

Forlaget skriver:

Corporate Social Responsibility (CSR) er blevet et svært gennemskueligt cirkus, hvor alle virksomheder er inviteret indenfor. Hvor man taler om win-win, om at skabe værdi for både aktionærer og det øvrige samfund. Grøn omstilling og samfundssind, ja tak! – så længe det ikke koster noget, hævder bogens to forfattere.

Verden står overfor en række alvorlige udfordringer. Klimaforandringer, tab af biodiversitet, økonomisk ulighed og politisk polarisering. Det private erhvervsliv rummer et enormt potentiale for at løse den slags problemer, men det nuværende bidrag er langt fra tilstrækkeligt. Vi kan og må forvente mere. Erhvervslivet er nødt til at sadle om og tage ægte ansvar – også selvom det koster på bundlinjen.

Denne bog byder både på kritik og løsninger. Kritik af den nuværende CSR-praksis, der i høj grad er præget af vinduespynt og kortsigtede profithensyn. Løsninger i form af principper og konkrete guidelines, som virksomheder bør efterleve, hvis de for alvor ønsker at tage ansvar og bidrage til at løse verdens store udfordringer. Ægte ansvarlighed, i forretningsverdenen såvel som i livet, er ikke altid en gratis omgang.

Forlag: Turbine

Udgivelsesdato: 20. November 2020

Køb bogen her