Kriseledelse

Krigen har lært Danmarks ambassadør i Ukraine hvad medarbejdere har brug for i krisetider

4. april 2023

Han har oplevet et missilnedslag på blot 300 meters afstand, og pindemadderne og receptionerne er afløst af luftalarmer og jævnlige ophold i beskyttelsesrum. Men den danske ambassadør i Ukraine, Ole Egberg Mikkelsen, prøver at tage selv meget dramatiske oplevelser med knusende ro og er allermest optaget af at indgyde medarbejderne tillid til, at han kan træffe de rigtige beslutninger, når det brænder på.

Ole Egberg Mikkelsen foran den danske ambassade i Ukraine
Ole Egberg Mikkelsen er klar i mælet, når han beskriver, hvad han mener, der er på spil i konflikten mellem Rusland og Ukraine. I ambassadørens optik er det simpelthen ’det gode mod det onde’. Foto: Mykhaylo Palinchak

Gå til Action card

»Nu er det startet. Ruslands invasion er begyndt.«

Ole Egberg Mikkelsen glemmer aldrig den dramatiske nat, da han ringede hjem til Udenrigsministeriet i København for at orientere om, at Rusland havde igangsat en angrebskrig mod Ukraine.

Fra en kælder i et hotel i byen Lviv havde den danske ambassadør i Ukraine fulgt den højspændte situation i blandt andet polsk tv natten til den 24. februar 2022. Om aftenen havde han været til middag med borgmesteren i byen, men alle deltagere sad med næsen i mobiltelefonerne for at følge situationen. Da middagen var overstået, besluttede ambassadøren sig for at blive oppe hele natten.

Situationen blev mere og mere dyster, og rapporterne mere og mere alarmerende. Klokken 05.00 kom så billederne af det massive missilangreb på Kievs internationale lufthavn.

»Jeg vidste med det samme, at det her var det store angreb og sørgede for at få underrettet en chefkollega på Asiatisk Plads,« fortæller Ole Egberg Mikkelsen.

Ole Egberg Mikkelsen foran en bombaderet bygning
Mange af de ukrainske byer, som Ole Egberg Mikkelsen har besøgt, bærer præg af store ødelæggelser. Danmark er dybt involveret i den kommende genopbygning.  Privatfoto

Kaptajn ’Sully’ er det store forbillede
Selv om den erfarne diplomat har oplevet flere dramatiske begivenheder end de fleste, og blandt andet var vidne til optøjerne efter Muhammed-tegningerne og det efterfølgende angreb på den danske ambassade i Damaskus i 2006, har posten i Ukraine været den mest krævende i hans karriere.

Og uden sammenligning den udstationering, hvor han har lært mest om sig selv som leder i en krisesituation.

»Jeg tror i virkeligheden, at noget af det, som er allervigtigst i situationer, som er præget af stor usikkerhed, og hvor man ikke rigtig ved, hvad de kommende timer eller dage vil bringe, er, at man som leder udstråler ro og besindighed. Det er et meget vigtigt signal at sende over for medarbejderne,« siger ambassadøren og henviser til sit store ledelsesmæssige forbillede: Piloten Chesley ’Sully’ Sullenberger, der imod alle odds lykkedes med at nødlande US Airways Flight 1549 på floden Hudson River ud for Manhattan den 15. januar 2009.

»Jeg tænker på Sully, når jeg selv bliver stillet overfor store og uoverskuelige udfordringer, jeg ikke er forberedt på. Han opretholdt roen og løste en fuldstændig vanvittig situation, hvor alle passagerer blev reddet, takket være et fantastisk teamwork i besætningen. Det kan være godt at tænke på, at han klarede sig ud af en meget værre knibe, end den jeg selv og mine medarbejdere måtte befinde os i.«

Det her er en krig mellem det gode og det onde. Det kan ikke beskrives på anden måde.
Ole Egberg Mikkelsen, Danmarks ambassadør i Ukraine

Rykkede ambassaden til koldt kælderværelse
Allerede et par uger inden Rusland indledte den uprovokerede angrebskrig, havde Ole Egberg Mikkelsen efter aftale med Udenrigsministeriet reduceret ambassadens bemanding på normalt 25 medarbejdere til kun tre diplomater, inklusive ham selv, plus sikkerhedsfolk.

De øvrige diplomater og deres ægtefæller og børn, blev bedt om at rejse ud af landet. Også hans egen hustru, som ellers har været med på alle posterne.

»Jeg ville kun have en lille kernegruppe tilbage, så vi havde et overskueligt antal at evakuere, hvis det blev nødvendigt. Og det blev det jo. Samtidig fik jeg talt igennem med vores ukrainske medarbejdere hvad der kunne være deres plan b i tilfælde af et angreb.«

Fem dage inden invasionen blev situationen så kritisk, at Ole Egberg Mikkelsen i samråd med kolleger på Asiatisk Plads besluttede at oprette et midlertidigt ambassadekontor i Lviv i det vestlige Ukraine, som kunne fungere som base, hvis det ikke længere var muligt at drive ambassade i Kyiv. Kontoret blev sat op i en kold kælder på et hotel, der havde været lukket ned under pandemien. På alle de billeder, der blev taget på hotellet, har ambassadøren derfor en stor uldhue trukket godt ned om ørene.

Ole Egberg Mikkelsen sidder med hue på i en kold kælder på et forladt hotel ved den polske grænse
På det midlertidige ambassadekontor i Lviv i det vestlige Ukraine blev huen trukket godt ned over ørerne. Kontoret blev sat op i en meget kold kælder på et hotel, der havde været lukket under pandemien.   Privatfoto

»De første dage havde vi en forhåbning om, at det ville drive over, og at vi hurtigt kunne vende tilbage til Kyiv igen. Men det er klart, at jeg som chef følte et stort ansvar for mine medarbejdere, og derfor besluttede jeg i samråd med Udenrigsministeriet at flytte til et støttepunkt på den polske side af grænsen dagen. Det skete dagen efter invasionen.«

Samtidig besluttede ambassadøren at opretholde støttepunktet i Lviv, så det kunne fungere som tilflugtssted for de ukrainske medarbejdere, som ikke kunne eller ønskede at forlade Ukraine. Mænd mellem 18 og 60 kunne ikke rejse ud af landet.

Indrettede kontor i en vinbar
Hotellet i Polen var overfyldt, men Ole Egberg Mikkelsen fik mulighed for at få kontorpladser i hotellets vinbar.

»Her kunne vi stadig løse de vigtigste ambassadefunktioner og bistå de medarbejdere, der stadig var i Ukraine,« fortæller Ole Egberg Mikkelsen.

Han tog selv personligt imod flere af sine ukrainske medarbejdere, efterhånden som de krydsede grænsen, og han glemmer aldrig synet af de tusindvis af feltsenge, der blev stillet op i lagerhaller tæt på den polsk-ukrainske grænse for at huse ukrainske flygtninge.

Tusindvis af mennesker, flest kvinder, lå og sov på en feltseng eller en madras i en lagerhal i Polen. Få dage forinden havde de levet et helt normalt liv, hvor børnene gik til fodbold. Nu lå de der med blot et par plastikposer, en kuffert og måske en klapvogn.

»Det gav et uudsletteligt indtryk af krigens brutalitet,« siger Ole Egberg Mikkelsen.

Ole Egberg Mikkelsen sidder ved et bord på sit kontor i Ukraine

Ole Egberg Mikkelsen

Ole Egberg Mikkelsen, siden 2020 Danmarks ambassadør i Ukraine.

Født 1956 i Esbjerg

Ole Egberg Mikkelsen er uddannet i statskundskab fra Aarhus Universitet i 1984 og indledte karrieren som fuldmægtig i det daværende Industriministeriet. I 1987 blev han udsendt for Udenrigsministeriet som ambassadesekretær i Wien og Prag.

I 1991 blev han ministersekretær for den daværende udenrigsminister, Uffe Ellemann-Jensen (V) og siden for udviklingsminister Helle Degn (S). Fra 1993 var han ambassadesekretær ved den danske FN-Mission i Geneve.

I 2000 blev han chef for Udenrigstjenestens Økonomikontor, før han i 2005 blev udsendt som Danmarks ambassadør i Syrien, Jordan og Libanon. I perioden fra 2009-2011 var han ambassadør i Tyrkiet, før han kom hjem til Danmark som chef for Borgerservice og Kommunikation i Udenrigsministeriet. Fra 2016-2020 var han Danmarks ambassadør i Polen.

Privat er han gift med sygeplejerske Anne-Marie Pretzmann Mikkelsen, som han har tre voksne børn med.

Foto: Mykhaylo Palinchak

Fold ud

’Det var altså et meget højt brag’
I dag er ambassadøren og hans medarbejdere for længst tilbage på den danske ambassade i Kiev og driften er tilbage til normalen, i hvert så tæt på som man kan komme i et krigshærget land. Luftalarmer og afbrydelser af både strøm og vand er stadig en del af hverdagen, selv om det er blevet bedre på det seneste.

Men ud over et missilnedslag blot 300 meter fra embedsboligen for nogle måneder siden, har Ole Egberg Mikkelsen ikke følt sig i decideret fare.

»Men det var altså også et meget højt brag og klart det tætteste, jeg har været på en eksplosion.«

Er der plads til at vise dine ansatte, at du er påvirket, måske ligefrem bange, efter sådan en episode?

»Jeg er et menneske som alle mulige andre, og jeg er da også bekymret over de her ting. Men jeg tror meget på, at man som leder skal indgyde medarbejderne tillid, og at de skal have en tro på, at – uanset hvad der sker – så er chefen på plads og klar til at trætte de nødvendige beslutninger. Jeg har sådan set ikke noget imod at vise følelser, men jeg tror også på, at man i en krisesituation skal indgyde medarbejderne tillid.«

Ole Egberg Mikkelsen på sit kontor i Ukraine foran en blå væg
»Jeg har sådan set ikke noget imod at vise følelser, men jeg tror også på, at man i en krisesituation skal indgyde medarbejderne tillid,« siger Ole Egberg Mikkelsen. Foto: Mykhaylo Palinchak

Ikke mange receptioner og pindemadder
Når luftalarmen lyder om natten, og Ole Egberg Mikkelsen tager plads på en luftmadras i beskyttelsesrummet i en kældercafé tæt på boligen i Kiev, er det ikke frygten, der fylder. I stedet tænker han ofte på, hvor langt hans job egentlig er fra manges forestilling om, hvad ambassadører bruger deres tid på.

»Jeg er sikker på, at mange har en ide om, at diplomaters arbejde handler om receptioner, pindemadder og bonede gulve, men at arbejde i et land, der er i krig, er faktisk også en del af diplomatiet. Og selv om der i sagens natur er sikkerhedsmæssige udfordringer, som vi tager meget seriøst, kunne jeg ikke forestille mig et mere meningsfuldt job, end det jeg laver her,« siger Ole Egberg Mikkelsen.

Han henviser til, at ambassaden spiller en vigtig rolle, når det gælder de store danske bidrag med forsvarsmateriel. Via ambassaden har Danmark indtil videre leveret våben for 3,5 milliarder kroner, og ambassaden løser samtidig  opgaver i forbindelse med genopbygningsbistanden, blandt andet i den krigshærgede by Mikolaiv, som Danmark hjalp med at gøre beboelig inden vinteren, og hvor der er planlagt en omfattende genopbygning.

Tag de største problemer i små bidder
Ofte er der tale om opgaver, der ved første øjekast ser helt umulige ud at løse i et land, hvor fronten bølger frem og tilbage.

Både i Mellemøsten under Muhammed-krisen og i endnu mere udpræget grad i Ukraine har Ole Egberg Mikkelsen erfaret, at alle kriser og de opgaver og udfordringer, der følger med, kan virke ’fuldkommen uoverskuelige’ i begyndelsen.

De kaotiske begivenheder omkring invasionens start løste Ole Egberg Mikkelsen med nogle ledelsesmetoder, han allerede havde afprøvet under Muhammed-krisen, og som skåret ind til benet handler om at dele det altoverskyggende, store problem op i mindre bidder.

»Hvis man går i gang med at løse det hele på én gang, er det simpelthen for uoverskueligt,« siger han. Da invasionen var en kendsgerning, var opgaven at finde ud af, hvordan Ole Egberg Mikkelsen og hans folk bedst muligt kunne varetage hovedopgaven, som er at være bindeled mellem Danmark og Ukraine, selv under meget vanskelige omstændigheder og under hensyntagen til de sikkerhedsmæssige udfordringer.

»Det lykkedes vi med ved at løse problemerne i etaper, så vi hele tiden kunne overskue, hvad det næste skridt skulle være. Og hele tiden med det perspektiv, at vi ønskede at komme tilbage til Kiev så hurtigt som muligt. Det blev heldigvis muligt efter et par måneder.«

Ole Egberg Mikkelsen med skudsikker vest og hjelm ved siden af sikkerhedsfolk
»Hvis Ukraine ikke vinder krigen, er det vores sikkerhed, der er på spil næste gang«, siger Ole Egberg Mikkelsen (tv). Privatfoto

Imponeret af ansattes robusthed
Både i dagene omkring invasionen og under hele det første krigsår har Ole Egberg Mikkelsen været dybt imponeret af sine medarbejdere. Ud over de danske diplomater er der også en gruppe ukrainske medarbejdere, hvoraf hovedparten er kvinder.

»De har vist en enorm robusthed. Flere af de kvindelige ukrainske medarbejdere hjalp deres forældre og bedsteforældre over grænsen til Polen, samtidig med at de tog sig af deres egne småbørn. Andre blev tilbage for at tage sig af familien. Jeg beundrer virkelig deres modstandskraft,« siger han.

Den danske ambassadør har, siger han, under hele forløbet haft de ansattes sikkerhed som førsteprioritet.

Og det er vigtigt for ham at understrege, at medarbejderne har været helt afgørende for, at det er lykkedes at løse opgaverne trods de meget vanskelige forhold.

»For mig er god ledelse et spørgsmål om at få organisationen og de enkelte medarbejderne til at yde det allerbedste, og det kan man kun gøre, hvis man får medarbejderne til at arbejde godt sammen, så man har et godt team,« siger Ole Egberg Mikkelsen.

Ole Egberg Mikkelsen sidder på sit kontor
»For mig er god ledelse et spørgsmål om at få organisationen og de enkelte medarbejderne til at yde det allerbedste, og det kan man kun gøre, hvis man får medarbejderne til at arbejde godt sammen, så man har et godt team,« siger Ole Egberg Mikkelsen. Foto: 

 

Aldrig bedre end teamet
Han er også af den faste overbevisning, at man som leder aldrig er bedre end teamet – og altid er en del af teamet.

»Det er kun, hvis noget går galt, at det falder tilbage på lederen, uanset hvor fejlen er begået,« konstaterer ambassadøren.

Alle de gode resultater, han har leveret i sine mange år i udenrigstjenesten, tilskriver han uden tøven de teams, han har arbejdet sammen med.

»Det er vigtigt for mig at gøre det klart for medarbejderne, at de er helt afgørende for teamet, uanset hvad de laver. Det gælder også min sekretær, chaufføren eller rengøringspersonalet. Uanset hvad de laver, så er de en del af teamet, og det skal man anerkende. Hvis man ikke gør det, så yder de ikke deres bedste, og så yder man heller ikke selv sit bedste,« siger den danske ambassadør.

Som et konkret eksempel nævner han en nylig tur til Mykolaiv, hvor hans chauffør fragtede ham 1500 kilometer igennem det krigshærgede land.

»Bagefter lavede jeg et Tweet, hvor jeg hyldede chaufføren, sikkerhedsfolkene og resten af det team, der havde gjort rejsen mulig.«

Ole Egberg Mikkelsen med skudsikkervest i en Ukrainsk by

To spørgsmål til Ole Egberg Mikkelsen

Du kender situationen i Ukraine bedre end de fleste. Kan du forklare, hvordan den ukrainske modstandskraftig fortsat kan være så stor, som tilfældet virker til at være?
»Det er jo et land, som gennem århundreder har mistet sin selvstændighed, og som har været underlagt alle mulige forskellige magthavere. Det er en del af Ukraines DNA – og ukrainernes DNA – at de ved, at de er nødt til at kæmpe, og at de er nødt til at betale den pris, det medfører, for ellers kan man ikke overleve som nation. Det er præcis som Winston Churchill (britisk politiker og statsmand, red.) udtrykte det i sin berømte tale i underhuset i 1940: ’Vi har kun én mulighed, det er sejren. Uden sejr kan vi ikke overleve som nation’. Det er præcis det samme, de siger her. Kampviljen i Ukraine er fuldstændig usvækket. Og man er parat til at betale den højeste pris. Jeg går forbi et rekrutteringskontor næsten dagligt, og hver gang står der unge mennesker, mest unge mænd, men også enkelte kvinder, og venter på, at blive lukket ind. Der er en enorm forsvarsvilje, som jeg virkeligt har respekt og beundring for. Og der er ingen politiske røster, der siger, at der må findes en forhandlingsløsning. Der er fuldstændig borgfred blandt de politiske partier.«

Danmark indgår allerede aftaler om genopbygning af blandt andet Mikolaiv. Hvordan giver det mening, når krigen stadig raser?
»Partnerskabet med Mikolaiv har i den indledende fase været båret af et ønske om at gøre byen klar til vinteren. Byen var under bombardement i otte måneder, og der var ikke mange ruder, der ikke var knust. Derfor har vi hjulpet bystyret og regionen med at få alle de her vinduer dækket af, og der blev indkøbt meget store mængder plywood og spånplader. Vi har også hjulpet med nødvandforsyningsanlæg, så beboerne kan tappe drikkevand. Den fase, vi nu kommer ind i, handler om noget lidt andet. Både borgmesteren, guvernøren og forkvinden fra regionen ønsker sig, at Danmark hjælper med at få økonomien i gang igen ved at få virksomhederne til at producere. Noget af det vigtigste, vi kan gøre, er at hjælpe Ukraine med at få produktionen i gang igen. Og vi kan ikke vente på, at krigen slutter. Vi er nødt til allerede nu at hjælpe ukrainerne med at genskabt arbejdspladser, så de kan tjene deres egen penge. Det er et meget stolt folkefærd, og det er et meget hårdt arbejdende folkefærd, og de ønsker ikke at være på forsørgelse. De vil tjene deres egen penge.«

Fold ud

’Det gode mod det onde’
Selv om Danmark, som bekendt ikke er en direkte del af krigen, er Ole Egberg Mikkelsen klar i mælet, når han beskriver, hvad han mener, der er på spil i konflikten. I ambassadørens optik er det simpelthen ’det gode mod det onde’.

»Det kan godt være, at det er lidt udiplomatisk at sige, men den her krig er heller ikke særlig diplomatisk,« konstaterer han tørt.

Hvis nogle skulle være i tvivl, tilføjer ambassadøren, kan de besøge nogle af de byer, hvor han selv været, f.eks. Kherson eller Mykolaiv, og bevidnet, hvad han omtaler som ’forfærdelige uhyrligheder’, udført af russiske tropper.

»Ikke langt fra Kiev, hvor jeg sidder nu, ligger Bucha, der er en grøn forstad ligesom Allerød. Jeg tror, at de fleste danskere har set de forfærdelige billeder af civile, der blev skudt der. Der er ikke mange nuancer i en massakre, og derfor er det en krig mellem det gode og det onde; det kan man ikke beskrive på anden måde,« siger Ole Egberg Mikkelsen.

Der er en enorm forsvarsvilje, som jeg virkelig har respekt og beundring for.
Ole Egberg Mikkelsen, Danmarks ambassadør i Ukraine

’Ukraines kamp er også Danmarks’
Hvad har det betydet for den måde, du udfylder jobbet som ambassadør for Danmark på, at du personligt har set sådanne vidnesbyrd om grusomheder?

»Det har bekræftet mig i, at mit arbejde er enormt meningsfuldt, fordi det er fuldstændig konkret det, vi laver her på ambassaden. Vi har som nævnt en vigtig rolle i forbindelse med forsvarsmateriel, der jo er langt den største del af det, Danmark bidrager med. Men også på det civile område leverer vi en vigtig indsats. Mange af de ting, man normalt laver som diplomat, er jo mere abstrakt. Jeg har for eksempel arbejdet med multilateralt diplomati i FN-systemet; det er også vigtigt, men her i Ukraine gør vi en meget markant og helt håndgribelig forskel.«

Ifølge Ole Egberg Mikkelsen går der ikke en dag uden, at han bliver kontaktet af danske virksomheder, foreninger, der gerne vil yde et bidrag til Ukraines kamp. Det er han både som ambassadør og privatperson meget taknemmelig for.

»Jeg vil gerne benytte lejligheden til at sige stor tak til de mange danskere – og det er både ledere og almindelige danskere – som i den her situation stiller op og hjælper Ukraine på den ene eller den anden måde. Jeg tror, at det i bund og grund er fordi, de fleste danskere har indset, at den kamp, som Ukraine kæmper, i virkeligheden også er vores kamp. Hvis de ikke vinder den, er det vores sikkerhed, der er på spil næste gang,« lyder det fra Ole Egberg Mikkelsen.

Ole Egberg Mikkelsen ligger på en madras på et gulv
Når luftalarmen lyder om natten, rykker Ole Egberg Mikkelsen ind i et nærliggende beskyttelsesrum. Ved en enkelt lejlighed oplevede han, at et missil slog ned 300 meter fra embedsboligen  Privatfoto

Ambassadøren bliver på posten
Selv om posten som ambassadør i Ukraine har budt på de suverænt mest dramatiske begivenheder i hans lange karriere som diplomat, har den i dag 66-årige ambassadør ikke noget ønske om at slutte karrieren på en mere fredelig lokation.

»Jeg er den eneste danske diplomat, der er tilbage fra det oprindelige hold før invasionen, og lige nu er vi i gang med en større onboarding-proces, hvor vi får flere medarbejdere og specialister inden for eksempel energi og landbrug, så jeg vil meget gerne fortsætte det arbejde, der er i gang nu,« siger Ole Egberg Mikkelsen, der har måttet vænne sig til, at mange af hans kolleger driller ham med, at der næsten altid sker meget dramatiske ting i de lande, han udstationeres i.

»Mange har spøgt med, at jeg er sådan en, der drager ulykkerne, men jeg tænker nu selv, at det bare er tilfældighedernes spil.«

Action Card

Ole Egberg Mikkelsens bedste ledelsesråd

  • Vær tydelig i din kommunikation, så medarbejderne er klar over hvad der er linjen. Det gælder især når man som i udenrigstjenesten arbejder med multikulturelle teams
  • Få teamet til at arbejde godt sammen, så det yder det allerbedste
  • Hav fokus på at skabe tydelig værdi for kunderne og minimer de interne processer og transaktionsomkostningerne

Relateret indhold

Jakob Henningsen kigger ud til siden
Kriseledelse

Danmarks ambassadør i Rusland arbejder under stort pres fra Putin & Co.: »Der er ikke noget, ansatte husker bedre, end hvordan ledere navigerer i krisesituationer«

Jakob Henningsen måtte på grund af krigen i Ukraine tage afsted uden familien og onboarde sig selv, da han kort efter den russiske invasion i Ukraine tiltrådte posten som ambassadør i Rusland. Her prøver han under vanskelige vilkår for medarbejderne og ham selv at fastholde en funktionel ambassade, som kan være med til at give Danmark det bedst mulige billede af situationen i Rusland, og som i krisesituationer kan fungere som bindeled til de russiske myndigheder.
12 min.
På vej mod Sandholmlejren i Nordsjælland med 44 ukrainske flygtninge.

»Det slår mig, at der er næsten ingen grænser for, hvad man kan, hvis man får samlet folk omkring sig, bruger sit netværk og er klar i mælet om, hvad man vil«

10 min.
For mange danske ledere kommer krigen i Ukraine tæt på
Ukraine

»Jeg havde aldrig troet, at jeg skulle komme i så tæt berøring med en krig«

40 procent af danske ledere er påvirket af krigen i Ukraine. Mød to af dem: Jens Kok Petersen, der fra Danmark gør alt for at hjælpe sine 22 ukrainske ansatte, og Henning Gørtz Hørstrup, der stadig er i Ukraine og har fået 50 medarbejdere i sikkerhed i den vestlige del af det krigshærgede land.
5 min.
Ukraine

Sådan er Ukraines præsident blevet en rollemodel for lederskab

Den ukrainske præsident Volodomyr Zelenskijs lederskab under den russiske invasion har gjort ham til et forbillede for ledere over hele verden.
6 min.
Michael Løve er topchef i Netto og gik forrest med støtte til Ukraine
Ukraine

Nettos topchef: »Vi er bare en del af en stor bevægelse, der har følt sig kaldet til at gøre alt, hvad vi kunne, for at støtte Ukraine«

Michael Løve kan som øverste direktør for Nettos 525 danske butikker se tilbage på nogle hektiske dage, præget af frygten for det utænkelige, og nogle meget hurtige beslutninger om at støtte op om Ukraines ulige kamp mod Rusland.
7 min.
Susanne Dahl er partnerskabsdirektør i Unicef
Ukraine

Unicef-direktøren vågnede op til en masse beskeder fra Twitter

Krigen i Ukraine påvirker os alle, men for nogle ledere betyder situationen også et stort arbejdspres. For partnerskabsdirektør Susanne Dahl fra Unicef blev den russiske invasion onsdag nat starten på fem travle døgn.
5 min.