Kulturen får folk til at blive
Når Louise Dinesen og Vibeke Lunding-Gregersen er ude at arbejde med virksomheder som erhvervspsykologer, kan de hurtigt aflæse, om der er en tryg og tillidsfuld kultur.
»Kulturen viser sig i en masse små handlinger. Hvordan hilser man på gæster? Hvordan taler man til medarbejderne? Hvordan taler medarbejderne med hinanden? Hvordan taler lederne med hinanden? Hvordan er tonen? Er der nogle der sidder og ryster på hovedet eller vender øjne under møder?« siger Louise Dinesen.
Kulturen kommer også til udtryk i fysiske ting. De to erhvervspsykologer fortæller om en virksomhed, der uden for deres mødelokaler havde et skilt hængende, hvor der stod:
HAR DU BOOKET DETTE LOKALE I OUTLOOK? HVIS IKKE, MÅ DU IKKE BRUGE LOKALET!
»Det er jo et fantastisk eksempel på, hvordan man skaber frygt og dårlig stemning uden at sige noget. Man kunne jo sagtens have skrevet noget à la: ”Hvis du har booket dette mødelokale i Outlook? Så velkommen indenfor”« siger Vibeke Lunding-Gregersen.
Jeres telefonvaner siger også meget om kulturen i en virksomhed, siger de to erhvervspsykologer.
Måske har du for nyligt siddet til et møde, hvor telefonerne lå fremme på bordet eller at I tjekkede telefonerne under mødet.
Et studie har vist, hvordan en smartphone har stor indvirkning på samværet i et rum. Selvom telefonen ikke ringer, siger en lyd eller vibrerer – den behøver faktisk ikke engang være tændt – påvirker den oplevelsen af kvaliteten og nærværet i samtalen.
»Det er vigtigt at være opmærksom på, hvor stor en effekt mobiltelefonerne har på vores opmærksomhed, vores nærvær og vores relationer. Og særligt som leder bør man være opmærksom på det som leder, når du sidder sammen med en medarbejder – uanset om det er en svær samtale eller bare et møde,« siger Louise Dinesen.
De to erhvervspsykologer understreger, at brugen af telefonen handler om, hvordan man er sammen på arbejdspladsen. Man behøver ikke skrive lange politikker om, hvad der tilladt og ikke tilladt omkring telefoner. En simpel regel som ingen telefoner til møder, er nem at huske og let at overholde.