Michael Lundgaard Thomsen er direktør for Aalborg Portland
»Som leder skal jeg klæde medarbejderne på, så når de bliver spurgt ved middagsbordet, hvorfor de arbejder i en sort virksomhed, kan de svare og stå på mål for det«, siger Michael Lundgaard Thomsen, der er direktør i Aalborg Portland, Danmarks største CO2-udleder. Foto: Bo Amstrup.
Grøn Omstilling

Michael Lundgaard Thomsen leder en kulsort virksomhed i en tid, hvor alle vil være grønne

Mette Gert
2. september 2021

Medarbejderne skal vide, hvorfor de arbejder i en sort virksomhed og skal kunne stå på mål for den, mener Michael Lundgaard Thomsen, der er direktør for Aalborg Portland - Danmarks største udleder af CO2.

Gå til Action card

Vi skal sætte farten på den grønne omstilling gevaldigt i vejret, hvis vi skal undgå de værste klimaforandringer. Og vi er allerede sent ude. Måske også for sent. Sådan lød den dystre konklusion i den seneste rapport fra FN’s klimapanel.

Herhjemme er der især én virksomhed, der igen og igen kritiseres for at være for fodslæbende i klimakampen, nemlig cementfabrikken Aalborg Portland.

Den nordjyske virksomhed er Danmarks største udleder af CO2, og derfor er direktør Michael Lundgaard Thomsen vant til at svare på kritiske spørgsmål.

Også fra hans egne medarbejdere, der bliver usikre, når deres arbejdsplads igen og igen fremhæves som klimasynder.

»Som leder skal jeg klæde medarbejderne på, så når de bliver spurgt ved middagsbordet, hvorfor de arbejder i en sort virksomhed, kan de svare og stå på mål for det«, siger Michael Lundgaard Thomsen.

Michael Lundgaard Thomsen er direktør for Aalborg Portland
Michael Lundgaard Thomsen er formand for regeringens klimapartnerskab for den energiintensive industri samtidigt med, at han er Aalborg Portlands direktør. Foto: Bo Amstrup

Udadtil forsøger han igen og igen at kommunikere, at Aalborg Portland har tænkt sig at tage et ansvar og arbejder ihærdigt på at blive en grønnere virksomhed.

Men han må også samtidig erkende, at løsningerne tager tid og der kommer til at gå flere år, før Aalborg Portland slipper af med prædikatet ’sort virksomhed’.

»Vi er under et enormt pres for at skabe resultater. Folk forventer, at når vi kommer frem til 2025, kan vi se en markant forbedring på emissioner og på de initiativer, vi har sat i gang«, siger Michael Lundgaard Thomsen.

Intet alternativ til cement

Og der er nok at tage fat på. Med en årlig CO2-udledning på 2,2 millioner ton har Aalborg Portland et klimaaftryk, der er ti gange så stort som nummer to blandt danske virksomheder.

Det er både svært at forklare og forsvare, når regeringen har indgået en aftale om at skære 70 procent af CO2-udledningerne i 2030.

»Vi føler helt klart et ansvar for den udledning, vi har. Cement er et klimaproblem, men det mange ikke ved, er, at der ikke er andre alternativer. 80 procent af den cement, der bliver brugt på infrastrukturprojekter og fundamenter under bygninger i Danmark, leverer vi. De sidste par år har vi brugt meget tid på at kommunikere eksternt, hvilke udfordringer, vi har, i forhold til at være bæredygtige«, siger Michael Lundgaard Thomsen. 

Michael Lundgaard Thomsen er direktør for Aalborg Portland
Michael Lundgaard Thomsen har været hos Aalborg Portland siden 2013. Inden da har han arbejdet hos andre store industrivirksomheder som Siemens, Linak og Danfoss. Foto: Bo Amstrup

Aalborg Portland investerer hundredvis af millioner kroner frem mod år 2025 på blandt andet energieffektivisering og overskudsvarme. Også nye produkter skal være med til at sætte emissionen kraftigt ned.

»Vores plan er, at 80 procent af vores cementtyper er konverteret til nyere, grønnere cement i 2025. Derudover skal vi massivt i gang med at bruge mere grøn brændsel. Vejen mod bæredygtighed kommer i trin: Nye produkter, nye brændsler og til sidst CO2-fangst«, siger Michael Lundgaard Thomsen.

Sig tingene som de er

Aalborg Portland-direktøren siger selv, at hans kommunikation er forankret i et værdisæt, der handler om at være fakta-orienteret og sige tingene, som de er. Også når pressen står foran fabriksporten med rullende kameraer.

Kernen i kommunikations-strategien er, at Michael Lundgaard Thomsen ikke vil love mere end han kan holde. Og selv om det giver tæsk i pressen, at fremgangen er både sparsom og langsommelig, mener han at det på den lange bane giver respekt at være transparent og ærlig i sin kommunikation.

»Det er en kamp om at få alle fakta på banen. Der er en kompleksitet i klimadebatten, som kan være svær at forstå. Derfor skal vi være vedholdende i vores kommunikation«, siger Michael Lundgaard Thomsen.

 

Han ser det som en af sine klart vigtigste ledelsesopgaver at kommunikere om de bæredygtige initiativer på en klar og fakta-baseret facon. Både over for ejere, politikere, den almene dansker og ikke mindst medarbejderne. Alle skal have forståelse for og tillid til, at der arbejdes i den rigtige retning.

På de indre linjer kræver det, ifølge Michael Lundgaard Thomsen, et langsigtet strategisk ledelsesarbejde, der strækker sig over lange perioder, at omstille Aalborg Portland fra sort til grøn.

»Det er en proces med store strategiske udfordringer, fordi vi ikke kender alle løsninger endnu. Vi ved, at vi skal reducere vores CO2-udslip med 70 procent inden 2030. Men i takt med, at man arbejder sig ind i det, bliver den reelle opgave meget større. Der betyder det meget ledelsesmæssigt at være bevidst om sine værdier og holdninger«, siger han. 

Michael Lundgaard Thomsen er direktør for Aalborg Portland
Foto: Bo Amstrup.

Cement er både udfordringen og løsningen

Over for de 380 ansatte i Aalborg Portland lægger Aalborg Portland-direktøren også vægt på at være transparent.

Medarbejderne bliver løbende orienteret på informationsmøder. Og målet og håbet er, at de også udadtil vil optræde som ambassadører for virksomheden, selv om den lige nu og de næste år fortsat vil være kulsort.

»Medarbejderne vil gerne arbejde for en virksomhed, der gør det godt. De er interesserede i den grønne agenda og derfor er det naturligt, at de spørger ind til det. Der er en vis stolthed over, at cement både er en del af udfordringen, men også en del af løsningen«, siger Michael Lundgaard Thomsen. 

Relaterede artikler

Henrik Olsson
Bæredygtig ledelse

Her dyrker alle motion i arbejdstiden. Det styrker sundheden, sammenholdet og omsætningen

»Bare spring ud i det,« siger leder Henrik Olsson om at give sine medarbejdere en halv times motionspause midt på dagen. Skal du selv have pulsen op i arbejdstiden? Så handler det om at få de rigtige medarbejdere med fra start.
19 min.
Henrik Stenmann og medarbejdere til møde
Bæredygtig Ledelse

Her var de først med den fire dages arbejdsuge. Sådan skar de fredagen væk med succes

Henrik Stenmann startede med en drøm om at give sine medarbejdere en 30 timers arbejdsuge til samme løn. Grundig research, dataanalyse og en teknik opkaldt efter en tomat fordoblede næsten medarbejdernes produktivitet og øgede livskvaliteten.
21 min.
Ronny Saul og kok Martin Eriksen
Bæredygtig ledelse

Halvdelen af frokostbuffeten ender i skraldespanden. Ronny Saul gør noget ved det

Direktør Ronny Saul har det som mission at gøre buffeten mere bæredygtig. I Jespers Torvekøkken lykkedes det gennem en ledelse, der satser på nye opfindelser, undervisning af kødglade kokke og nye smage.
19 min.
Tina Emtkjær (til venstre) og Jimmi Holtze Steen (i midten) arbejder for Lars Carlsen (til højre) i  hans bryggeri "People Like Us". Her har de fået en dagligdag på arbejdsmarkedet igen.
BÆREDYGTIG LEDELSE

Her har 32 ud af 50 medarbejdere en diagnose

»Der findes ikke nogen, der ikke har lyst til at bidrage til samfundet. Men der er nogen, der har brug for en anderledes hjælp til at gøre det,« siger stifteren af bryggeriet People Like Us til Lederstofs nye podcast, Bæredygtig Ledelse.
18 min.
Jess Friberg-Larsen og Jeppe Nielsen
Afrapportering

»Lige nu handler det om de lavthængende frugter«

JL Engineering har altid arbejdet med bæredygtighed, men aldrig talt om det. Med en bæredygtighedsrapport har virksomhedens ledere fået øjnene op for værdien af de små tiltag. Næste skridt er at blive endnu bedre til at identificere potentialer og fortælle kunderne om det.
5 min.
Karsten Mellon

Ydmyghed er en vigtig ledelseskvalitet

4 min.
I din indbakke Konkrete værktøjer og viden om ledelse

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag ugentlig inspiration, værktøjer, portrætter, kurser og guides.

Luk
I din indbakke Konkrete værktøjer og viden om ledelse

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag ugentlig inspiration, værktøjer, portrætter, kurser og guides.