Michael Lundgaard Thomsen er direktør for Aalborg Portland
»Som leder skal jeg klæde medarbejderne på, så når de bliver spurgt ved middagsbordet, hvorfor de arbejder i en sort virksomhed, kan de svare og stå på mål for det«, siger Michael Lundgaard Thomsen, der er direktør i Aalborg Portland, Danmarks største CO2-udleder. Foto: Bo Amstrup.
Grøn Omstilling

Michael Lundgaard Thomsen leder en kulsort virksomhed i en tid, hvor alle vil være grønne

Mette Gert
2. september 2021

Medarbejderne skal vide, hvorfor de arbejder i en sort virksomhed og skal kunne stå på mål for den, mener Michael Lundgaard Thomsen, der er direktør for Aalborg Portland - Danmarks største udleder af CO2.

Gå til Action card

Vi skal sætte farten på den grønne omstilling gevaldigt i vejret, hvis vi skal undgå de værste klimaforandringer. Og vi er allerede sent ude. Måske også for sent. Sådan lød den dystre konklusion i den seneste rapport fra FN’s klimapanel.

Herhjemme er der især én virksomhed, der igen og igen kritiseres for at være for fodslæbende i klimakampen, nemlig cementfabrikken Aalborg Portland.

Den nordjyske virksomhed er Danmarks største udleder af CO2, og derfor er direktør Michael Lundgaard Thomsen vant til at svare på kritiske spørgsmål.

Også fra hans egne medarbejdere, der bliver usikre, når deres arbejdsplads igen og igen fremhæves som klimasynder.

»Som leder skal jeg klæde medarbejderne på, så når de bliver spurgt ved middagsbordet, hvorfor de arbejder i en sort virksomhed, kan de svare og stå på mål for det«, siger Michael Lundgaard Thomsen.

Michael Lundgaard Thomsen er direktør for Aalborg Portland
Michael Lundgaard Thomsen er formand for regeringens klimapartnerskab for den energiintensive industri samtidigt med, at han er Aalborg Portlands direktør. Foto: Bo Amstrup

Udadtil forsøger han igen og igen at kommunikere, at Aalborg Portland har tænkt sig at tage et ansvar og arbejder ihærdigt på at blive en grønnere virksomhed.

Men han må også samtidig erkende, at løsningerne tager tid og der kommer til at gå flere år, før Aalborg Portland slipper af med prædikatet ’sort virksomhed’.

»Vi er under et enormt pres for at skabe resultater. Folk forventer, at når vi kommer frem til 2025, kan vi se en markant forbedring på emissioner og på de initiativer, vi har sat i gang«, siger Michael Lundgaard Thomsen.

Intet alternativ til cement

Og der er nok at tage fat på. Med en årlig CO2-udledning på 2,2 millioner ton har Aalborg Portland et klimaaftryk, der er ti gange så stort som nummer to blandt danske virksomheder.

Det er både svært at forklare og forsvare, når regeringen har indgået en aftale om at skære 70 procent af CO2-udledningerne i 2030.

»Vi føler helt klart et ansvar for den udledning, vi har. Cement er et klimaproblem, men det mange ikke ved, er, at der ikke er andre alternativer. 80 procent af den cement, der bliver brugt på infrastrukturprojekter og fundamenter under bygninger i Danmark, leverer vi. De sidste par år har vi brugt meget tid på at kommunikere eksternt, hvilke udfordringer, vi har, i forhold til at være bæredygtige«, siger Michael Lundgaard Thomsen. 

Michael Lundgaard Thomsen er direktør for Aalborg Portland
Michael Lundgaard Thomsen har været hos Aalborg Portland siden 2013. Inden da har han arbejdet hos andre store industrivirksomheder som Siemens, Linak og Danfoss. Foto: Bo Amstrup

Aalborg Portland investerer hundredvis af millioner kroner frem mod år 2025 på blandt andet energieffektivisering og overskudsvarme. Også nye produkter skal være med til at sætte emissionen kraftigt ned.

»Vores plan er, at 80 procent af vores cementtyper er konverteret til nyere, grønnere cement i 2025. Derudover skal vi massivt i gang med at bruge mere grøn brændsel. Vejen mod bæredygtighed kommer i trin: Nye produkter, nye brændsler og til sidst CO2-fangst«, siger Michael Lundgaard Thomsen.

Sig tingene som de er

Aalborg Portland-direktøren siger selv, at hans kommunikation er forankret i et værdisæt, der handler om at være fakta-orienteret og sige tingene, som de er. Også når pressen står foran fabriksporten med rullende kameraer.

Kernen i kommunikations-strategien er, at Michael Lundgaard Thomsen ikke vil love mere end han kan holde. Og selv om det giver tæsk i pressen, at fremgangen er både sparsom og langsommelig, mener han at det på den lange bane giver respekt at være transparent og ærlig i sin kommunikation.

»Det er en kamp om at få alle fakta på banen. Der er en kompleksitet i klimadebatten, som kan være svær at forstå. Derfor skal vi være vedholdende i vores kommunikation«, siger Michael Lundgaard Thomsen.

 

Han ser det som en af sine klart vigtigste ledelsesopgaver at kommunikere om de bæredygtige initiativer på en klar og fakta-baseret facon. Både over for ejere, politikere, den almene dansker og ikke mindst medarbejderne. Alle skal have forståelse for og tillid til, at der arbejdes i den rigtige retning.

På de indre linjer kræver det, ifølge Michael Lundgaard Thomsen, et langsigtet strategisk ledelsesarbejde, der strækker sig over lange perioder, at omstille Aalborg Portland fra sort til grøn.

»Det er en proces med store strategiske udfordringer, fordi vi ikke kender alle løsninger endnu. Vi ved, at vi skal reducere vores CO2-udslip med 70 procent inden 2030. Men i takt med, at man arbejder sig ind i det, bliver den reelle opgave meget større. Der betyder det meget ledelsesmæssigt at være bevidst om sine værdier og holdninger«, siger han. 

Michael Lundgaard Thomsen er direktør for Aalborg Portland
Foto: Bo Amstrup.

Cement er både udfordringen og løsningen

Over for de 380 ansatte i Aalborg Portland lægger Aalborg Portland-direktøren også vægt på at være transparent.

Medarbejderne bliver løbende orienteret på informationsmøder. Og målet og håbet er, at de også udadtil vil optræde som ambassadører for virksomheden, selv om den lige nu og de næste år fortsat vil være kulsort.

»Medarbejderne vil gerne arbejde for en virksomhed, der gør det godt. De er interesserede i den grønne agenda og derfor er det naturligt, at de spørger ind til det. Der er en vis stolthed over, at cement både er en del af udfordringen, men også en del af løsningen«, siger Michael Lundgaard Thomsen. 

Relaterede artikler

Katherine Richardson står foran en busk
Verdenskendt miljøforsker

»Vi kommer aldrig tilbage til business as usual«

Ledere har store muligheder og et særligt ansvar for at se sandheden om vores fremtid i øjnene og handle derefter. Nu. Vi kan ikke vente på, at andre kriser er ovre, siger klima- og biodiversitetsforsker Katherine Richardson, der har svar til dig som leder på de mest brændende spørgsmål om jordens fremtid.
5 min.
Camilla Haustrup Hermansen iført blå kittel på Plus Pack fabrikken
Bæredygtig ledelse

Kan plastic være en del af den grønne omstilling?

Vejen kan være besværlig, men til gengæld skaber det motivation blandt medarbejderne at være en del af en løsning, der peger ind i fremtiden. Emballage-virksomheden Plus Pack har sendt samtlige medarbejdere i bæredygtighedsskole.
18 min.
Jan Bybjerg Pedersen står i havet og ser i kameraret
KLIMALEDELSE

»Bæredygtighed er et fluffy begreb for mange«

Schoeller Plast tager del i den grønne omstilling ved at genanvende materialer i produktionen. Men det er ikke nok. Bæredygtighedsdagsordenen skal gennemsyre alt, mener COO Jan Bybjerg Pedersen. Og det budskab tager tid at få masseret ind.
3 min.
Jonas Engberg sidder på en mark med et lam
KLIMALEDELSE

Klimachefen har gjort bæredygtighed til en karriere

Jonas Engberg er rundet af aktivistiske forældre og en nørdet interesse for den grønne omstilling. Hele hans lederkarriere har drejet sig om den. Men hvordan gik det til, at Coops klimachef kom til at gøre karriere ud af det, alle taler om nu?
6 min.
Portræt af Ea Andersen
BÆREDYGTIG LEDELSE

I IKEA øver ledere og medarbejderne sig i kønsneutrale pronominer

»Der er flere og flere af de unge, som bryder med normerne for køn. Derfor er vi også nødt til at klæde lederne på til at vide noget om det,« mener de hos IKEA, hvor de har omklædningsrum ”for alle”, og uniformerne ikke længere er til enten kvinder eller mænd.
20 min.
Anne Engdal Stig Christensen på TV 2's kontor
BÆREDYGTIG LEDELSE

En hård kultur gjorde krænkelser mulige på TV 2. Nu skal ledere og medarbejdere tale bedre sammen

På TV 2 har ledelsen måtte erkende, at de stod i spidsen for en organisation, hvor der i visse afdelinger eksisterede en tavs ‘find-dig-i-det-kultur’, der banede vejen for krænkelser. I dag har alle ledere og medarbejdere i nyhedsafdelingen været på kursus i at skabe tryghed ved at tale bedre med hinanden.
21 min.
I din indbakke Konkrete værktøjer og viden om ledelse

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag ugentlig inspiration, værktøjer, portrætter, kurser og guides.

Luk
I din indbakke Konkrete værktøjer og viden om ledelse

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag ugentlig inspiration, værktøjer, portrætter, kurser og guides.