Britta Korre Stenholt er administerende direktør hos STARK Danmark og er nomineret til Årets Leder til Ledelsens Dag
Britta Korre Stenholt er CEO i STARK Denmark. Foto: Christian Als 
Nomineret til årets leder

Britta Korre Stenholt: »Med årene har jeg lært at bruge min intuition mere«

Foto Christian Als
23. oktober 2020

Hvis ikke Britta Korre Stenholt stod i spidsen for byggemarkedskæden STARK, gjorde en anden. Og det ville være i orden. Men så længe hun låner jobbet, gør hun sit yderste for at gøre en positiv forskel ud fra den platform, hun har fået. Med stor taknemmelighed og passion.

Gå til Action card
Et godt lederskab består af flere faktorer. Det første er, at der skal være en vision, en mission og en strategi, som er kendt hele vejen rundt i virksomheden. Det andet er, at der skal være ordentlighed, både i forhold til at drive forretning og som en værdi i forhold til mennesker. Jeg er opdraget med kristne værdier; opdraget til at vise respekt for andre mennesker og være taknemmelig for det, jeg er blevet givet. Det tager jeg med i min ledelse. Den tredje faktor er, synes jeg, at man skal forsøge at gøre en positiv forskel ud fra den platform, man har.

Jeg kan mærke, at jeg er en god leder, når jeg interagerer med medarbejderne. Når jeg går ind i et rum, giver jeg så mere energi til det, eller trækker jeg energi ud af det? Bliver vi mere motiverede og finder løsninger sammen? Kommer vi videre med arbejdet, eller er det låst? Jeg kan også mærke det på, om der kommer feedback fra medarbejderne, om de tør komme med deres holdninger og meninger. Selvfølgelig kan jeg også mærke det konkret, når vi opnår gode resultater, men det er jo noget, vi gør sammen, ikke mig alene.

Som leder er man nødt til at forstå forskellige perspektiver. Der er jo altid dilemmaer i en virksomhed. Vi måler for eksempel på, at vi er meget præcise ude hos kunderne, for de er afhængige af, at vi leverer de rigtige mængder i rette tid og på rette sted. Omvendt, hvis man sidder ude i salget og får en ordre ind i sidste øjeblik, kan man blive udfordret på at levere til tiden. De perspektiver skal vi kunne åbne op for medarbejderne, så de forstår, hvordan de bedst opfylder virksomhedens overordnede mål, og vi på den måde lærer at spille hinanden gode.

Vores branche kræver et højt tempo i den daglige drift. Vi er i bund og grund en handelsvirksomhed, og der er mange hjul, som skal skrues på hele tiden for at optimere, samtidig med vi udvikler forretningen på den store klinge. Alt sammen på en økonomisk bæredygtig måde. Det er anderledes end TDC, som jeg kom fra, hvor kerneprodukterne var abonnementsbaserede tjenester. Men jeg trives i det, ellers ville jeg ikke være her. Både kunder og medarbejdere er ekstremt engagerede, og jeg synes, det er meningsfuldt at levere materialer til håndværkere, for det, de bygger og renoverer, er jo det, vi bor, lever og arbejder i.

Britta Korre Stenholt er administerende direktør hos STARK Danmark og er nomineret til Årets Leder til Ledelsens Dag

Tre skarpe til Britta Korre Stenholt

  1. Hvad er god ledelse?
    Det starter med en vision, mission og strategi, som er kendt ud i alle hjørner af organisationen, og så involverer det ordentlighed og muligheden for at gøre en positiv forskel. Ingen ledere lykkes alene. Man lykkes sammen.

  2. Hvorfor er det vigtigt at hylde gode ledere?
    Fordi det forhåbentligt inspirerer andre til at reflektere over deres lederskab. Arbejdet er med til at give mening til menneskers liv. Derfor er god ledelse helt vildt vigtigt, for hvis ikke vi gør det, skaber vi ikke gode arbejdspladser for medarbejdere, som brænder for det, virksomhederne vil. 

  3. Hvad betyder det for dig at være nomineret til Årets leder?
    Jeg er vildt beæret over at komme ind i det fine selskab. Samtidig giver det mig anledning til at sige, hvor taknemmelig jeg er over for de mennesker, der har troet på mig gennem årene. Både de ledere, der har givet mig stillinger, og de mennesker, der har været under min ledelse.

Bæredygtighed er en præmis for os alle. Vi må forholde os til det, hvis vi skal blive ved med at være her. I STARK er vi en del af byggeriet, der står for 40 procent af verdens energiforbrug, og vi har en unik mulighed for at gøre noget. Vores tilgang er at gøre så meget som muligt af det rigtige nu frem for at vente på at blive i stand til at gøre alt det rigtige engang i fremtiden. Internt har vi længe kørt med el-trucks og er ved at omlægge belysningen til LED. I forhold til kunderne har vi bygget Danmarks første bæredygtige trælast, vi udlejer udelukkende maskiner, der kører på emissionsfri el eller miljøvenlig HVO Diesel, og for nyligt lancerede vi markedets første Svanemærkede døre. Derudover uddanner vi løbende næsten alle medarbejdere i bæredygtigt byggeri, så de kan give kunderne den bedst mulige rådgivning. Vi har ikke en vision, vi ikke ved, hvordan vi kan og skal nå; i stedet vælger vi hele tiden at gøre mere af det rigtige, sætte en bevægelse i gang og kommunikere det, og det skaber begejstring og motivation.

En position som min altid kun er til låns, så det gælder om at forvalte den bedst muligt, mens man har den

Britta Korre Stenhold

Jeg er sort, før jeg er grøn. Forstået på den måde, at det hele skal være økonomisk bæredygtigt. Ellers er vi her ikke ret længe, og så kommer vi ikke til at gøre en forskel. På samme måde er det med mig som direktør; hvis jeg ikke forvalter min position rigtigt i forhold til medarbejdere, aktionærer og samfund, er jeg her ikke ret længe.

Med årene har jeg lært at bruge min intuition mere. Jeg er et meget analytisk menneske og holder af at prøve at forstå sammenhænge. Men mange ting i ledelse kan man ikke analysere sig frem til. Når du laver noget, der ikke har været der før, kan du ikke analysere, hvordan det ender, for du har ingen referenceramme. Det kan for eksempel være inden for bæredygtighed. Du kan godt lave en business case, men til slut handler det om at tro på, at man har gang i det rigtige.

Det er altid svært at tage svære beslutninger, og sådan skal det også være. Men jeg kan godt. Som min mand siger, er jeg god til at ”hive plastret af”. Det kan være beslutninger, man er nødt til at gennemføre, som man måske ikke har lyst til, og her er det vigtigt at vise, at man er et menneske, der kan tvivle. Det handler om, hvordan man kommunikerer en beslutning. Jeg har tidligere i min karriere måttet tage afsked med dygtige medarbejdere. Alle var meget påvirkede, også de medarbejdere, der ikke var berørt. Her er det vigtigt at huske, at alle parter har det svært, at lytte til alle og åbne op omkring baggrunden for beslutningen.

Britta Korre Stenholt er administerende direktør hos STARK Danmark og er nomineret til Årets Leder til Ledelsens Dag

Britta Korre Stenholt, f. 1971

  • Administrerende direktør, STARK Danmark (2017-nu)
  • Salgsdirektør, STARK Danmark (2015-2017)
  • Var ansat i TDC 2002-2014 og bestred en række poster, herunder Senior Vice President, Vice President, Senior Director og Market Director
  • Bestyrelsesmedlem, Danske Byggecentre (2017-)
  • Bestyrelsesformand, DI Handel (2020-)
  • Næstformand i bestyrelsen, DI (2020-)
  • Bestyrelsesmedlem, DI (2019-2020)
  • Uddannet cand.scient.oecon fra Syddansk Universitet i 1997
Fold ud

Jeg er taknemmelig for det, jeg er blevet givet. Jeg har været heldig at have gode ledere, der har troet på mig og opfordret mig til at gribe nye udfordringer. Som da jeg i TDC blev udnævnt til salgsdirektør, selvom jeg aldrig havde beskæftiget mig med salg. Jeg synes også, at Søren (CEO i STARK Group, Søren P. Olesen, red.) var modig, da han ansatte mig som salgsdirektør i STARK – jeg var en usædvanlig kandidat uden kendskab til branchen. Jeg har så grebet mulighederne og gjort mit bedste for at leve op til deres tillid. Jeg er også taknemmelig over for dem, der har været under min ledelse og derfor har bidraget til, at jeg kan stå her i dag. Samtidig skal man vide, at en position som min altid kun er til låns, så det gælder om at forvalte den bedst muligt, mens man har den. Jeg finder faktisk en stor befrielse i at vide, at hvis ikke jeg var her, ville der være en anden. Det ville hverken virksomhedens eller mit liv falde sammen af.

Hvis du mister fokus på opgaven, kan du ikke lede. Det vigtigste er at arbejde for virksomhedens ambitioner, ikke for dine personlige ønsker. Sommetider kan der opstå muligheder, man har lyst til at gribe, men må fravælge, fordi de ikke er i tråd med virksomhedens strategi. På den måde får man konsistens og forudsigelighed ind i organisationen, og det bidrager til at accelerere udviklingen i den rigtige retning.

Action Card

Britta Korre Stenholts tre gode råd om ledelse

  1. Vær synlig og autentisk
    Jeg forsøger virkelig at komme ud i alle hjørner og kanter af virksomheden, og når folk møder mig, skal de helst tænke: ”Det er også hende, jeg har set på intranettet”. Jeg er den, jeg er. Uanset om jeg er hjemme eller på arbejde, er det de samme værdier og holdninger, jeg hviler på
  2. Vær modig
    Som leder skal du kunne træffe svære beslutninger, både i forhold til mennesker og i forhold til strategiske til- og fravalg. Nogle gange er du også nødt til at kaste dig ud i noget, du ikke kan analysere dig frem til udfaldet af. Som vi for eksempel gjorde med vores bæredygtige trælast. Vi vidste ikke, om det ville give noget, men vi gjorde det, fordi vi troede på det.
  3. Lyt til din organisation
    Man kan lære mere om virksomheden og kunderne ved at være tre timer ude med en chauffør for at aflevere materialer end ved at sidde til et internt strategimøde. Helt generelt vil jeg virkelig opfordre til, at ledere igennem deres karriere flytter rundt i virksomhedens forskellige afdelinger. Det giver forståelse for de forskellige perspektiver i en virksomhed og gør det dermed muligt at bygge broer i organisationen.