De havde begge læst teoritunge bøger. Og lavet opgaver, der skulle vise, at de også forstod, hvad der stod i dem.
Men gjorde det dem automatisk til bedre ledere?
Casper Matthiesen (32) og Mathias Jensen (28) havde begge en fornemmelse af, at der manglede noget på den lederuddannelse, de var i gang med at tage ved siden af deres relativ nyerhvervede job som ledere i virksomheden Ardagh Glass Holmegaard på Sydsjælland. Ét var teorierne. Men hvordan så livet som leder ud i praksis? Hvad var faldgruberne? Og hvordan fik man rent faktisk folk til at gøre det, man bad dem om?
»Det er fint med noget teori. Men vi savnede at høre fra nogen, som havde stået med de her problematikker i virkeligheden. Og som kunne fortælle om, hvordan de helt konkret havde grebet dem an,« siger Casper Matthiesen.
Og så var det, de to kolleger fik en idé. Hvorfor ikke række ud til nogle ledere med mere erfaring end dem selv? Og hvorfor ikke bare hive fat i dem, som de fandt allermest inspirerende?
Den første, de skrev til, var Jakob Riis, administrerende direktør i Falck. Han virkede som en spændende leder med erfaring fra øverste hylde. Men måske var det for højt at sigte? Ville en mand med en tocifret million-årsløn virkelig bruge tid på dem, to tilfældige mellemledere?
»Ja, selvfølgelig, I kommer bare,« lød svaret til deres store overraskelse.
Nogle uger senere trillede de afsted i Caspers Seat Leon mod Falcks hovedkvarter, nervøse for mødet med Jakob Riis.
»Vi er superglade for at, at du tager dig tid til det her,« sagde de og gav ham hånden. »Jamen, der er jo aldrig nogen, der har spurgt mig,« svarede han.
Lige der forstod de, at de havde fat i noget. At ledere gerne vil bruge tid på at drøfte deres fag med andre, også selvom det foregår i et lukket rum uden mikrofoner og blitzende kameraer. Ja måske netop derfor.
»Jeg tror, han kunne mærke, at vi var oprigtigt nysgerrige på det, han kunne. Og derfor ville han gerne dele ud af det. Men jeg tror faktisk også, at han nød at kunne tale om ledelse lidt mere frit, end når han står på en talerstol eller medvirker i en podcast,« siger Mathias Jensen.
Casper Matthiesen er enig: »Ligesom medarbejderne har lederne også brug for et rum, hvor de kan vende de ting, de oplever i deres hverdag. Det tror jeg gælder, uanset hvilket ledelsesniveau du er på.«
Men, tilføjer han, ledere er ikke altid så gode til at række ud til hinanden.
»Som leder føler man måske, at man skal vide alt. Og så tør man ikke spørge andre til råds. Men jeg tror bestemt ikke, at de mennesker, vi har talt med, har set det som et svaghedstegn, at vi har rakt ud til dem. Tværtimod. Jeg tror, de synes, der var noget befriende over det, og at det var noget, som de også selv fik noget ud af,« siger han.
Hvordan det?
»Man lærer noget af at sætte ord på det, man gør. Men det var ikke bare en dialog. Spørgsmålene gik også den anden vej - også selvom vi er langt nyere i faget. De ville gerne vide, hvad vores blik på ledelse var,« siger Casper Matthiesen.
Noget af det, som de tog med sig hjem efter mødet med Jakob Riis, var netop, hvor vigtigt det er at bevare nysgerrigheden overfor andre – uanset hvor langt du kommer op i hierarkiet.
»Han var ikke sådan en, der bare sad og kværnede. Han interesserer sig for de mennesker, han møder og har omkring sig. Både for at blive klogere. Men også fordi det er nødvendigt, hvis du vil skabe følgeskab,« siger han og henviser til, at Jakob Riis blandt andet kører ambulance nogle gange om året for at få indblik i de udfordringer, hans medarbejdere har i deres arbejde.
»Det var fedt at se, at selv folk, der som Jakob Riis er kommet helt til tops, gør så meget ud af at sætte sig i medarbejdernes sted. Det gjorde indtryk. Men det giver jo god mening. For hvis du glemmer det, kan du ende med at tabe medarbejders tillid og respekt,« siger Casper Matthiesen. »Og så ryger kæden sgu af.«