De meningsløse forandringer
JCPenney er et skrækeksempel, men blot et af mange eksempler, på, at en leders ambitioner om hurtige forandringer ender galt, mener forskerne bag artiklen, eller manifestet, som de kalder det, ‘Slow management’, der er offentliggjort i Scandinavian Journal of Management.
»Eksemplet JCPenney viser, hvor farligt det er, når man har en ide og kan sætte mange muskler bag,« siger svenske Dan Kärreman, professor ved Institut for Ledelse, Samfund og Kommunikation på CBS.
Sammen med André Spicer fra City University i London og Rasmus Koss Hartmann fra University of London har han undersøgt det begreb, de med et nik til fast food-industrien kalder fast management. Både fast food-markedet og markedet for hurtige management-løsninger er vokset kraftigt gennem tre årtier, og det er ikke de eneste, de to brancher har tilfælles, vurderer forskerne. De konkluderer, at vi ofte mangler tid og evner til at tilberede mad eller til at udvikle selvstændige ideer. Derudover er endnu et lighedspunkt, at begge brancher har markedsført sig kraftigt med tilbud om produkter og ydelser, der bliver præsenteret som nye, men i virkeligheden ikke, når markedsføringssproget er skrællet af, adskiller sig væsentligt fra det, der allerede findes på markedet. Og så indeholder fast food og fast management ‘masser af ingredienser af tvivlsom oprindelse, men kun lidt af henholdsvis næringsmæssig eller intellektuel substans,’ skriver de.
Men er løsningen så, at organisationer selv står for forandringerne i stedet for at hyre konsulenter, der ankommer med løfter om forandringer med stor positiv effekt? Ikke nødvendigvis, for i mange tilfælde er moderne organisationer ikke gearet til det, mener Dan Kärreman.
»Moderne organisationer kan ikke selv gennemføre forandringer. De er for LEAN og mangler manpower. Det er en strukturel udvikling, vi har set gennem 25 år. Hvis en organisation skal gennemføre forandringer, må den derfor betale nogen for det, og dem man betaler for det, det vil sige de store management-konsulenthuse, har en interesse i at sælge bestemte ideer, der ofte er inspireret af fast management. Ofte underdriver de budgettet og overdriver gevinsten.«