Det kan koste virksomheden masser af tid og penge at ansætte den forkerte medarbejder. Derfor er der god grund til at forberede sig grundigt, når der står jobsamtaler på opgavelisten.
Afgørende er det, at du kan stille de rette spørgsmål. Men også, at du ved, hvad du skal lytte efter i de svar, du får.
Alt det har Rasmus Schelde-Bollin fra konsulenthuset TalentX stor erfaring med. Han underviser ledere og HR-medarbejdere i rekruttering. Og hjælper også selv virksomheder med at finde nye medarbejdere.
Han har udarbejdet en liste af spørgsmål, som han selv bruger, når han skal finde frem til den helt rigtige kandidat.
Men inden, vi når til dem, vil Rasmus Schelde-Bollin gerne gå et par skridt tilbage i processen. Faktisk helt tilbage til start. Det er nemlig afgørende for hele ansættelsesforløbet, at du fra begyndelsen er skarp på, hvad du er på jagt efter.
»Mange rekrutteringer kører skævt fra starten, fordi virksomheden ikke har fået tegnet et tydeligt nok billede af den profil, de søger. Det giver en ufokuseret proces. Og derfor en øget risiko for at ansætte den forkerte. Så vær sikker på, hvad det er for opgaver, der skal løses, hvilke kompetencer det kræver, og hvilken personprofil der vil passe til teamet,« siger han.