Feminas chefredaktør Isabella Hindkjær sidder på en stenbænk
»Heldigvis er det kun mig selv, der har fået deciderede trusler, men mine medarbejdere bliver desværre også udsat for meget ubehagelige henvendelser og decideret chikane,« siger chefredaktør på Femina, Isabella Hindkjær. Foto: Christian Als
LEDERSKABET

Isabella Hindkjær og hendes ansatte får hadbeskeder og grænseoverskridende mails: »Jeg synes, det er virkeligt voldsomt, og jeg bliver simpelthen så rasende«

Foto Christian Als
5. oktober 2022

Chefen for Femina oplever sexistiske og grænseoverskridende mails og sågar natlige telefonopkald og egentlige trusler. Også flere af hendes ansatte udsættes for chikane, efter at mediet er blevet rebrandet i en mere aktivistisk retning.

Gå til Action card

»Et billede af en kvinde, der har menstruation, kan åbenbart stadig pisse nogle så meget af, at de synes, at de skal ringe til mig eller skrive, at jeg er farlig, og at Femina burde udryddes fra jordens overflade.«

Sådan lyder det fra Isabella Hindkjær, chefredaktør på kvindemediet Femina. Både hun selv og hendes medarbejdere oplever chikane i form af blandt andet hadbeskeder, efter at kvindemediet er blevet relanceret som et mere aktivistisk og feministisk medie.

For eksempel afføder et billede af en kvinde på et toilet med menstruationsblod i trusserne, som Femina publicerede for halvandet år siden, stadig meget stærke reaktioner.

»Heldigvis er det kun mig selv, der har fået deciderede trusler, men mine medarbejdere bliver desværre også udsat for meget ubehagelige henvendelser og decideret chikane,« siger chefredaktøren.

Chikane kan ramme alle
Motivet på billedet var, siger chefredaktøren, helt naturligt og helt uskyldigt, og viser en situation, som alle kvinder kender til.

»Det er ret sindssygt, at menstruationsblod, som cirka halvdelen af os oplever hver eneste måned, kan aflede sådan nogle reaktioner,« siger Isabella Hindkjær i podcasten Lederskabet – en mellemleder-podcast med journalist Palle Steffensen, hvor ledelsesrådgiver Michael Uhrenholt hjælper ledere med at få løst et problem eller et dilemma – til inspiration for andre ledere, der måske står med samme problem.

Isabella Hindkjær og medarbejderne på Femina er langt fra alene om at opleve chikane, for eksempel i form af opkald, mails eller hadefulde beskeder på sociale medier. Ifølge Michael Uhrenholt er det noget, som mange ledere og virksomheder risikerer i dag, uanset hvilken branche de agerer i.

»Det, som Femina oplever, kan ske alle steder. Chikane og hadbeskeder er noget, som mange ledere slås med i dag, og som vi oftere og oftere bliver spurgt til i vores lederrådgivning,« siger Michael Uhrenholt.

Isabella Hindkjær sidder og reflekterer
»Heldigvis har vi de seneste to år fået meget, meget mere kærlighed end had. Det er dagligt, at vi får ros og støttende tilkendegivelser,« siger Isabella Hindkjær. Foto: Christian Als

Fra dameblad til kampskrift
For Isabella Hindkjær er der ingen tvivl om, at de hadefulde beskeder udspringer af den radikale omlægning af Femina, som hun har stået for, siden hun blev udnævnt til chefredaktør for to år siden.

Inden da var Femina et ret klassisk ’dameblad’, fyldt med interviews, slankekure og skønhedstips. I dag er både bladet og websitet Femina.dk omdannet til et feministisk kvindeunivers med en udpræget aktivistisk profil, hvor emner som samtykkelovgivning, voldsramte kvinder og overfyldte fødegange tages under kontant behandling, og hvor de ansvarlige ministre bliver stillet til ansvar.

»Vi identificerer os ikke som et dameblad mere. Vi udgiver stadig et blad hver uge, som vi er glade for og stolte af, men er først og fremmest et digitalt aktualitetsmedie for kvinder.«

Ifølge chefredaktøren hænger det, hun og hendes medarbejdere oplever, utvivlsomt sammen med Feminas øgede synlighed i den offentlige debat. Med hende ved roret er den journalistiske profil ændret markant, og Femina tager nu stilling til de ting, der ikke er i orden i verden, og hvor det halter med ligestilling for kvinder, og hvor der er decideret undertrykkelse, som Isabella Hindkjær udtrykker det.

»Heldigvis har vi de seneste to år fået meget, meget mere kærlighed end had. Det er dagligt, at vi får ros og støttende tilkendegivelser.«

Portrætbillede af Isabella Hindkjær, der står med armene over kors
»Jeg har ikke lyst til at 'overlede' nogen, men jeg kan alligevel godt tænke over, i hvor høj grad jeg har et ansvar for at blive ved med at spørge ind til, om folk nu faktisk også er okay,« siger Isabella Hindkjær. Foto: Christian Als

Skyggesiden bekymrer
Relanceringen af Danmarks ældste ugeblad – der første gang så dagens lys i 1874 under navnet ’Nordisk Mønster-Tidende’ – har ikke kun givet mere opmærksomhed; det har også været en kæmpe succes. Femina.dk har næsten tredoblet læsertallet på to år.

Men der er altså også en skyggeside, og den bekymrer Isabella Hindkjær, fortæller hun i Lederskabet.

»Efter at vi har ændret på brandet og er begyndt at dække nogle af tidens store ligestillingsdebatter, er der kommet et ret stort modtryk, fordi der også i tiden findes et modtryk, hvad angår dagsordener omkring ligestilling, diskrimination og repræsentation. Jeg havde godt forventet en reaktion, men den er meget større, end jeg på nogen måde havde forestillet mig, og det kan godt gøre mig bekymret på mine medarbejderes vegne,« siger Isabella Hindkjær.

»Jeg bliver simpelthen så rasende«
Hun indrømmer gerne, at hun kan være nervøs for, om situationen vil eskalere yderligere, så nogle af de ret unge medarbejdere begynder at få samme slags trusler, som hun selv har oplevet.

»Flere af dem har allerede været udsat for ret grov chikane, og en enkelt har fået en ubehagelig henvendelse på åben gade, hvor det var helt tydeligt, at der var nogen, der ville signalere til hende, at de vidste, hvem hun var, hvad det var hun lavede, og hvad hun havde skrevet,« siger Isabella Hindkjær og tilføjer:

»Jeg synes det er virkeligt voldsomt, og jeg bliver simpelthen så rasende.«

Du er i en situation, hvor du skal passe på dig selv. Og du skal passe på dine medarbejdere. Hvordan håndterer du det?

»Det håndterer jeg først og fremmest ved at forsøge at skabe et rum, hvor vi snakker rigtig meget om det her, når det sker, og hvor man kan få et kram eller græde ud. Jeg har egentlig en oplevelse af, at de ting, vi har gjort, og det rum, vi har skabt, er godt og har virket, og at de er okay,« siger Isabella Hindkjær.

Det famøse menstruationsbillede, hvor en kvinde sidder på toilettet og har blødt igennem i sine trusser
Billedet her af en menstruerende kvinde, som Femina bragte for halvandet år siden, afføder stærke reaktioner, i form af trusler, chikane og ubehagelige henvendelser. Foto: Femina

Ok at være sårbar og blød
Efter en ubehagelig episode, hvor en ung medarbejder blev angrebet på det sociale medie Tik-Tok, tog redaktionen kontakt til en ekstern konsulent fra firmaet Cybernauterne, der er ekspert i digital chikane og trolling.

Konsulenten leverede råd om beskyttelse mod chikane og også nogle konkrete anbefalinger, blandt andet en opfordring til at alle medarbejdere, der ikke allerede har hemmeligt telefonnummer og privatadresse, skulle skynde sig at få det.

»Det var en lang session, der var meget specifik og målrettet, og vi er stadig i ongoing dialog med Cybernauterne,« siger Isabella Hindkjær.

Hun har også involveret den øverste Aller-ledelse i håndteringen af episoderne, og der er formuleret en klar chikane-politik i koncernen, der blandt omfatter et krisepsykologisk beredskab.

Men Isabella Hindkjær fortæller i podcasten, at hun godt kan være i tvivl om, hvorvidt hun har gjort nok for at understrege over for medarbejderne, at de skal råbe op, når de modtager ubehagelige henvendelser. En af udfordringerne er, siger hun, at journalister har en selvforståelse, der handler om at være tough og ikke bukke under for pres.

»Jeg har sagt inde på redaktionen adskillige gange, at man ikke skal være hård, når man oplever noget, der er så ubehageligt. Så må man meget gerne være sårbar og meget blød og reagere præcis, som man har brug for at reagere. Jeg gør også meget ud af at sige, at jeg også selv bliver ramt, og at jeg bliver ked af det, når jeg får sådan nogle henvendelser,« siger Isabella Hindkjær.

Hun kan nogle gange være i tvivl om, hvorvidt hun altid får et fuldstændigt ærligt svar, når hun spørger medarbejderne, om de er ok.

»Jeg har nogle medarbejdere, som udover at være vanvittigt dygtige, også bare er vanvittigt cool. De klør på og bakker ikke ud. Jeg har ikke lyst til at ’overlede’ nogen, men jeg kan alligevel godt tænke over, i hvor høj grad jeg har et ansvar for at blive ved med at spørge ind til, om folk nu faktisk også er okay. Det bekymrer mig, hvis nogen føler, at de skal toughe op eller spille hårde overfor mig,« siger Feminas 31-årige chefredaktør.

 

Portrætbillede af Feminas chefredaktør Isabella Hindkjær

Isabella Alonso de Vera Hindkjær

Isabella Alonso de Vera Hindkjær, 31 år

Isabella Hindkjær har været chefredaktør på Femina og digital chef på Aller Kvindeliv siden sommeren 2020

Før det har hun blandt andet været creative director på Zetland og nordisk chefredaktør på VICE

Hun er uddannet journalist fra SDU i 2013

Fold ud

Du får ikke altid det rigtige svar
I forhold til Isabella Hindkjærs egen frygt for om medarbejderne faktisk er ok, når de siger at de er det, er ledelsesrådgiver Michael Uhrenholt klar i mælet:

»Svaret er ’nej. Du får ikke altid det rigtige eller mest objektive svar. Medarbejderne er jo dybt engagerede ligesom hende selv. Det er nogle unge kvinder, som gør karriere og har et megaspændende job. De vil hænge i med næb og kløer,« siger Michael Uhrenholt.

Det er ikke unikt for Femina. Mange steder tør de ansatte ikke svare ærligt, hvis chefen spørger, om de har det ok, og det kan være en stor udfordring, siger han:

»En psykologisk tryg arbejdsplads er et sted, hvor medarbejderne tør sige deres mening og fejle, uden frygt for hån, ydmygelse eller negative konsekvenser. Det kræver, at du som medarbejder bliver inkluderet, at du bliver hørt, og at du kan udvise sårbarhed; at du egentlig kan være det menneske, du er, også på din arbejdsplads,« siger Michael Uhrenholt.

Han opfordrer Isabella Hindkjær til fortsat at arbejde på at opbygge nære bånd til medarbejderne, så der skabes den tillid, der skal til, for at de føler, at de kan komme til hende, hvis der er noget, der trykker.

Isabella Hindkjær står med ryggen til en væg og ser reflekteret ud
»Jeg har sagt inde på redaktionen adskillige gange, at man ikke skal være hård, når man oplever noget, der er så ubehageligt,« understreger Isabella Hindkjær. Foto: Christian Als

I hans egen afdeling i Lederne er der lige nu stor travlhed; også så stor, at medarbejderne til tider har lidt for travlt.

»Derfor spurgte jeg forleden min gruppe, hvad vi kan gøre for at passe lidt mere på hinanden den næste tid. På mødet benyttede vi lejligheden til at kigge vores spilleregler igennem igen, og talte om, hvordan vi fortæller hinanden, hvis vi har så meget omkring ørene, at det ikke længere er rart. Det kan være en måde at gøre det på,« siger Michael Uhrenholt.

Hvor meget sårbarhed kan chefen flashe?
Men hvad stiller hun op med sig selv? Hun skal jo være stærk, samtidig med at der – som hun fortæller – også er et stort pres på hende?

»De fleste vil gerne have en stærk leder, en karismatisk leder, der går forrest og kan det hele.Men som leder er det også helt ok at turde vise, at du er sårbar, og fortælle, at der er noget, du er nervøs for, noget du er bange for. Du vil få en anden forståelse blandt dine medarbejdere, og de vil også se dig mere i øjenhøjde, fordi de måske selv er sårbare, eller de måske selv er bange i situationen.«

Men hvor meget sårbarhed skal man så flashe som chef?

»Som chef skal man ikke lægge sig ned på gulvet og græde, men hun kan godt fortælle dem, at hun også er utryg ved de her ting. Det er jo også at udvise sårbarhed at være ærlig omkring det, og sige: ’Jeg har ikke prøvet det her før, men jeg skal nok løse situationen så godt, jeg kan, sammen med jer og sammen med andre’. Det tænker jeg er rigeligt.«

Michael Uhrenholdt er vært på den nye podcast Lederskabet

Michael Uhrenholt

Michael Uhrenholt er en del af rådgiverteamet i Ledelse, Ledernes enhed for sparring og rådgivning af ledere.

Han har særligt kompetencer inden for blandt andet lederudvikling og rekruttering og har været hos Lederne siden 2007.

Som medlem af Lederne kan du få gratis rådgivning af Michael og hans kolleger.

Fold ud

Hun fremstår utroligt stærk, og hun fremstår også meget reflekteret. Hvad kan hun lægge på, som du ser det?

»Jeg tror ikke, at hun kan lægge forfærdeligt meget på, andet end det her med at huske, at det er fint at være en stærk leder, men at man ikke kan vide, hvornår man selv bliver ramt, fordi det går over grænserne for, hvad du har det godt med. Det dur jo ikke, at hun lige pludselig går ned med flaget. Så er det bedre at vise, at der er ting, hun måske også har svært ved at håndtere, så medarbejderne godt ved, at det er et menneske, de har som chef.«

Man kan nærmest sige en løbende kalibrering af sig selv som chef?

»Ja, og så skal hun huske på, at hun også er medarbejder. Det kan godt være, at hun er chef, men hun er også ansat – hun er også medarbejder. Det tror jeg også hun gør, og det hører jeg også, at hun gør; hun er i det hele taget meget reflekteret og håndterer situationen meget fint.«

Isabella Hindkjær står med ryggen til væggen og ser reflekterende ud i luften
»Vi er nødt til at holde fast i, at det er fuldstændig vanvittigt, at der findes nogle derude, der synes, at det er forfærdeligt – og ligefrem noget, der skal bekæmpes – at vi beskæftiger os med kvinders rettigheder,« siger Isabella Hindkjær. Foto: Christian Als

»Det er derfor, vi er her«
Selv om Isabella Hindkjær er dybt påvirket af hadbeskederne og chikanen, tøver hun ikke et sekund med svaret, da hun i Lederskabet bliver spurgt, om det hele alligevel er prisen værd. De mange støttende tilkendegivelser fra glade læsere fylder nemlig meget mere for hende, end de trods alt få, der reagerer med had og chikane.

»Jeg synes helt klart, at det er det hele værd. Vi er nødt til at holde fast i, at det er fuldstændig vanvittigt, at der findes nogle derude, der synes, at det er forfærdeligt – og ligefrem noget, der skal bekæmpes – at vi beskæftiger os med kvinders rettigheder. Det er jo helt vildt, at der stadig er nogen, der tænker sådan.Det er netop derfor, vi er her. Det er jo derfor, vi gør det,« siger Isabella Hindkjær, chefredaktør på Femina.

Action Card

Sådan beskytter du dig imod trolling og chikane

(v. Maia Kahlke Lorentzen, Cybernauterne, ekspert i digital kultur, online had-fællesskaber og digital chikane)

  1. Hav et klart sæt retningslinjer for, hvad I tillader folk at skrive på jeres sociale medier, og vær ikke bange for at håndhæve dem. Det er jeres "digitale hus", og folk vil hellere være der, hvis I sætter nogle gode rammer og ikke tillader grove og diskriminerende udsagn.
  2. Hvis én af jeres medarbejdere oplever chikane rettet mod deres private sociale medier, foranlediget af deres arbejde, er det jeres ansvar at gå ind og beskytte og forsvare dem. Det kan både være i form af at foretage anmeldelser til politi og sociale medier, til at bakke dem offentligt op med jeres egne sociale medieprofiler og at yde støtte i form af f.eks. psykologhjælp eller sikkerhedsmæssig håndtering.
  3. Giv alle jeres medarbejdere et kursus i basal privatlivsbeskyttelse og digital sikkerhed. Mange opdager først for sent, at de har rigtig mange offentligt tilgængelige private informationer, der kan bruges til at true og stalke dem. Det er bedre at være på forkant med dette, end at opdage det for sent.
  4. Lad selvforsvar imod chikane og trolls være en del af jeres krisehåndteringsmanual. Det betyder både, at der skal være et beredskab, når virksomhed eller medarbejdere rammes af chikane, men også at der er ressourcer til at researche, hvor angrebene kommer fra og lægge den mest effektive slagplan i forhold til håndteringen af det. Digital chikane eller troldeangreb kan ofte forværres af indledende fejlagtig håndtering.
Nina Mathiesen og Mari Randsborg på COBEs kontor
Kvindernes Kampdag

Her er 16 kvindelige ledere, der gør deres for at smadre statistikkerne

I anledning af Kvindernes Internationale Kampdag har vi samlet en række artikler med succesfulde, kvindelige ledere, som vi alle kan lære noget af. Værsgo.
6 min.
Louisa Loran arbejder hjemme foran sin desk setup
Sådan er min dag

Louisa er Google-chefen, der kun arbejder hjemmefra

Louisa Loran klarer snildt 17 skarpe onlinemøder i træk, når hun arbejder remote fra sin villa med storslået udsigt ud over Øresund. Hun har valgt den fysiske tilstedeværelse på arbejdspladsen helt fra for at være tæt på sine børn.
7 min.
Mette Hybschmann står ved et gelænder

»Vil du være topleder, kan udlandet være vejen frem – specielt hvis du er kvinde«

»Min præference har været at bo og arbejde i Danmark, men de interessante job, jeg har fået tilbudt, var ofte i udlandet,« lyder det fra CEO Mette Hybschmann, der har skabt sin karriere via globale job med virke i England, USA, Tyskland og senest Mellemøsten.
9 min.
Eva Secher kigger ind i kameraet

Eva Secher er leder på samfundets yderste kant: »Personligt leder jeg ikke efter lykken, jeg leder mere efter mening«

Du skal kun blive leder, hvis du har ambitioner om at gøre en forskel, mener Eva Secher, der er direktør for Mændenes Hjem på Vesterbro i København. Hun går hver dag på arbejde for at gøre livet lidt mere tåleligt for hjemløse, stofmisbrugere og andre udsatte borgere.
9 min.
Lars Esholdt
Headhunter af topledere

»Der ER kvinder derude, men de bliver sorteret fra«

Systemet med rekruttering ved hjælp af headhuntere spænder direkte ben for at få flere kvinder i topledelsen i Danmark. Det mener headhunter Lars Esholdt, som har 31 års erfaring i Norge og mener, at hans eget land sakker bagud.
7 min.
Susanne Mørch Koch er tivolidirekør
Ledelse med vilje

»Du skal løse så svære projekter som muligt så tidligt i din karriere som muligt«

Tivolidirektør Susanne Mørch Koch elsker bjergbestigning. Ligesom ledelse kræver det planlægning, stærkt teamwork, og fremfor alt et konstant blik for at vurdere den situation, du står i. For indimellem må du opgive og tage en anden tur end den, du havde planlagt.
39 min.