Rikke Østergaard og Naja Lind fra podcasten Karrierekvinder
Karrierekvinder – Sæson 2, Afsnit 9

Talentudvikling kan fremme diversitet

14. december 2020

Beløn medarbejdere med de egenskaber og værdier, virksomheden gerne vil repræsentere. Det udrydder de bias og usagte dynamikker, som ellers får chefens bedste ven forfremmet.

Gå til Action card
I nogle virksomheder mærkes en trykket stemning i de måneder, hvor der afholdes udviklingssamtaler og besluttes lønstigninger. For i de måneder finder medarbejderne ud af, om de er købt eller solgt.

Men behøver det at være sådan?

Beløn dét talent, som virksomheden har brug for

»I alt for mange virksomheder bliver medarbejdere belønnet med løn eller forfremmelser, fordi chefen godt kan lide dem, eller fordi de har været der i lang tid. Men hvad nu hvis man forfremmede og gav lønforhøjelser til dem, der har dét, som virksomheden har brug for, til at opnå dens strategi og mål? « spørger Rikke Østergaard, som er én af de to værter på podcasten Karrierekvinder.

Altså – hvis man som virksomhed har et mål om at rette sig mere internationalt, er det de medarbejdere, som taler flere sprog, har en god interkulturel forståelse eller et stort internationalt netværk, der er vigtige talenter for virksomheden.

Vil virksomheden være mere digitalt drevet, bør man belønne de omstillingsparate og innovative medarbejdere. Og vil virksomheden have et større fokus på diversitet – ja, så er det kvinder og folk med forskellige kulturelle baggrund, som er de talenter, man bør belønne.

»Det lyder måske ikke revolutionerende, men det er det. For det fjerner de bias og usagte dynamikker, som gør, at chefens bedste ven bliver forfremmet. Og på den måde åbner man også op for en gruppe, som ofte bliver overset. Kvinderne«, fortsætter Naja Lind.

Rikke Østergaard og Naja Lind fra podcasten Karrierekvinder

Karrierekvinder

Karrierekvinder er en uafhængig podcast, der er skabt og produceret af Rikke Kristine Østergaard og Naja Lind Rasmussen og sponsoreret af Lederne.

Gennem tusindvis af timer, masser af afsnit og samtaler med 100+ eksperter, ledere og karrierekvinder (og -mænd) har Rikke Østergaard og Naja Lind udviklet sig til full-blown feminister og har erkendt, at der er behov for at tale om ligestilling og diversitet i Danmark, hvis vi fortsat vil se os selv som et foregangsland. De har opnået en imponerende viden og indsigt på ligestillingsområdet og leverer denne viden med humor, ærlighed og en hel del selvudlevering.

Når de ikke laver Karrierekvinder, arbejder Rikke Østergaard som branding og marketing direktør hos kommunikationsbureauet Advice, og Naja Lind arbejder som seniorkonsulent, antropolog og virksomhedsejer af Lind Perspective.

Fold ud

Når talentudvikling skaber diversitet

En af de virksomheder, som er lykkedes med at få flere kvinder ombord, er kommunikationsbureauet Advice. Virksomheden har en kvindelig CEO, men har også en lige fordeling mellem kønnene ned igennem ledelsen og mellemlederne. Hos Advice har man aldrig haft et direkte fokus på kvinder og diversitet. Til gengæld har talentudvikling altid været en prioritet.

»Advice har fået skabt en kultur, der gør plads til individet, og hvor man hylder og hjælper hinanden. Det er resultaterne som tæller, og de forstår at anerkende de personer, som bliver forfremmet«, fortæller Naja Lind.

Rikke Østergaard kan ikke være helt objektiv i hendes vurdering af Advice. Hun arbejder der nemlig selv som branding- og marketingdirektør. Men hun kan fortælle, hvordan det føles som del af virksomheden:

»Advice er meget transparent omkring udviklingsmuligheder og forfremmelser. Det gør, at albuerne bliver mindre spidse, og alle fokuserer på det gode arbejde«, siger hun.

I afsnit 9 af anden sæson af Karrierekvinder kan du også høre om, hvorfor denne tilgang til talentudvikling kan have positiv effekt på kvinderne, samt hvordan fleksibilitet spiller ind i Advices succes.

Mere om diversitet i ledelse

Nina Mathiesen og Mari Randsborg på COBEs kontor
Kvindernes Kampdag

Her er 16 kvindelige ledere, der gør deres for at smadre statistikkerne

I anledning af Kvindernes Internationale Kampdag har vi samlet en række artikler med succesfulde, kvindelige ledere, som vi alle kan lære noget af. Værsgo.
6 min.
Louisa Loran arbejder hjemme foran sin desk setup
Sådan er min dag

Louisa er Google-chefen, der kun arbejder hjemmefra

Louisa Loran klarer snildt 17 skarpe onlinemøder i træk, når hun arbejder remote fra sin villa med storslået udsigt ud over Øresund. Hun har valgt den fysiske tilstedeværelse på arbejdspladsen helt fra for at være tæt på sine børn.
7 min.
Frederik Sjørslev kigger ind i kameraet og har sin solsikkesnor rundt om halsen
Diversitet

Det kan være svært at gøre et supergodt førstehåndsindtryk, når man stammer. Alligevel er Frederik blevet direktør og leder for 900 medarbejdere

Der skulle 300 ansøgninger og 30 jobsamtaler til, før Frederik fandt en arbejdsgiver, der kunne se ud over hans stammen.
9 min.
Fodgængeroverfelt med en masse mennesker

Har vi overset, at diversitet også kan være svært?

Det er afgørende at se på diversitet som mere end ligelig repræsentation af køn, alder og etnicitet. Et forskningsprojekt viser, at brogede teams kan være både en fordel og en ulempe, afhængigt af hvordan ledelsen griber arbejdet an.
9 min.
Mette Hybschmann står ved et gelænder

»Vil du være topleder, kan udlandet være vejen frem – specielt hvis du er kvinde«

»Min præference har været at bo og arbejde i Danmark, men de interessante job, jeg har fået tilbudt, var ofte i udlandet,« lyder det fra CEO Mette Hybschmann, der har skabt sin karriere via globale job med virke i England, USA, Tyskland og senest Mellemøsten.
9 min.
Eva Secher kigger ind i kameraet

Eva Secher er leder på samfundets yderste kant: »Personligt leder jeg ikke efter lykken, jeg leder mere efter mening«

Du skal kun blive leder, hvis du har ambitioner om at gøre en forskel, mener Eva Secher, der er direktør for Mændenes Hjem på Vesterbro i København. Hun går hver dag på arbejde for at gøre livet lidt mere tåleligt for hjemløse, stofmisbrugere og andre udsatte borgere.
9 min.