Som topleder er min fornemste opgave at sætte et stærkt hold, for det er forudsætningen for, at virksomheden ikke er afhængig af enkeltpersoner. Som leder skal du udstikke en klar retning og strategi, så alle kender deres opgaver og roller. Og give rum og handlefrihed til, at alle kan bidrage optimalt. Du skal også huske at lytte til folk, der er klogere end dig selv, inden for deres speciale. Derudover skal du have tillid til dig selv og til organisationen, så du er i stand til at træffe beslutninger – også de svære – hurtigt, og eksekvere lynhurtigt på dem. Ikke mindst i en super omskiftelig branche som detailhandel er det helt afgørende.
Betydningen af kommunikation kan faktisk ikke overvurderes. Jeg er helt bevidst om at prioritere kommunikation og dialog i en travl hverdag. På godt og ondt bliver topchefer mere og mere forbundet med og symbolet på den virksomhed, de står i spidsen for. Det stiller krav til, at du er tydeligt og aktivt kommunikerende – både internt og eksternt. Det er også vigtigt for mig, at mine ledere er synligt kommunikerende, så jeg ikke er det eneste ansigt på virksomheden
Under corona-pandemien har jeg været endnu mere kommunikerende end normalt. Dagligvarehandlen fik hurtigt en central placering i samfundsdebatten umiddelbart efter nedlukningen, og her valgte jeg tidligt at engagere mig åbent i debatten, fordi der var tale om en krisesituation og derfor behov for klar, tydelig og konsistent kommunikation, både indadtil i organisationen over for medarbejdere, men i høj grad også i forhold til kunder, leverandører og andre samarbejdspartnere. Det var meget vigtigt at undgå hamstring og panik, og det var baggrunden for, at jeg stillede op foran tv-kameraerne på pressemøder sammen med regeringen for at fortælle, at vi fortsat kunne sikre forsyninger af mad til danskerne.