Kunde: ’Du er da godt nok fed’
Selv om han har størst fokus på de negative oplevelser, de ansatte udsættes for, går han ikke selv ram forbi. For nylig kom en dame hen til ham, mens han var i gang med at fylde varer op i frugt- og grøntafdelingen, og sagde:
»Du burde spise nogle flere grøntsager. Du er da godt nok fed.«
Jonas Schmidt blev voldsomt overrasket og nåede kun at fremstamme: ’Du skal ikke tale sådan til mig’, inden han vendte sig om og gik.
»Jeg var egentligt allermest chokeret over, at et andet menneske kunne tale sådan til mig, når vi slet ikke kender hinanden. Hun kommer bare og handler et par gange om ugen,« siger Jonas Schmidt.
Skal lære konflikthåndtering
Et par uger efter hændelsen undskyldte kvinden, at hun havde talt så grimt. Episoden, hvor Sofie blev overfuset, resulterede i et møde med kunden, der gav en uforbeholden undskyldning, og i øvrigt forklarede, at han havde været meget presset i sit job som lastbilchauffør, hvor han selv ofte blev udsat for masser af grove kommentarer.
For Jonas Schmidt har episoderne vist, at han skal være mere opmærksom på at instruere sine medarbejdere i, hvordan de skal håndtere de ubehagelige kunder.
»Vi kommer til at arbejde meget mere med konflikthåndtering. Nogle mennesker vil måske kunne klare at blive talt til på den måde, andre kan ikke. Derfor skal de ansatte vide, at de selv har lov at sige fra. Men også at de skal tilkalde lukkevagten eller en leder, hvis situationen eskalerer. Og så har vi jo ultimativt den mulighed at bede kunden om at forlade butikken. Det gør vi gerne, hvis det bliver nødvendigt,« siger Jonas Schmidt.