Bodil Nordestgaard Ismiris er administrerende direktør hos Lederne
Bodil Nordestgaard Ismiris

Dine medarbejdere udvikler sig ikke uden tillid og tryghed

24. februar 2022

Arbejdslivet nærmer sig heldigvis normalen efter corona, og som leder giver det dig anledning til at gentænke samarbejdet med dine folk. Det er vigtigt at huske, at dine medarbejdere har brug for tillid og tryghed for at udfolde deres fulde potentiale.

Gå til Action card

Corona-restriktionerne er heldigvis blevet udfaset, og på de fleste arbejdspladser er medarbejderne ved at være tilbage i normalt omfang – selv om det måske er en ny normal, hvor hjemmearbejde fylder mere end før pandemien. 

For dig som leder er det en oplagt anledning til at overveje, hvordan du kan styrke samarbejdet på din arbejdsplads. Det har aldrig været vigtigere, for i dag bruger medarbejderne på alle niveauer i gennemsnit 50 procent mere af deres tid på at samarbejde med andre, end de gjorde for bare 20 år siden. 

Kun ganske få løser i dag deres opgaver helt på egen hånd. I stedet kræver langt det meste arbejde, at ledere og medarbejdere taler med hinanden for at få styr på skiftende og gensidigt afhængige forhold. Kommunikation og koordinering er de redskaber, som får det til at ske, så gode samtaler er blevet endnu vigtigere end tidligere. 

Så hvordan kan du så som leder sikre gode samtaler på arbejdspladsen? 

Først og fremmest skal du aktivt fremme en kultur, hvor medarbejderne oplever, at de frit kan bidrage med ideer, dele information og rapportere fejl. Dine ansatte skal være trygge ved at udtrykke sig og være sig selv, hvis de skal kunne udfolde deres talent og potentiale og bidrage til det gode samspil i virksomheden. Og de skal opleve, at du har tillid til dem, og at de kan regne med dig som leder.

Bodil Nordestgaard Ismiris er administrerende direktør hos Lederne

Bodil Nordestgaard Ismiris

  • Administrerende direktør i Ledernes Hovedorganisation
  • Tidligere viceadministrerende direktør i Ledernes Hovedorganisation i perioden 2017-2020.
  • Inden da direktør og chef for bl.a. Medlemsrådgivningen og HR.
  • Bestyrelsesmedlem i PFA og en del af repræsentantskabet hos ATP.
  • Uddannet cand.scient.pol. fra Aarhus Universitet i 1999
  • Født og opvokset i Vemb mellem Holstebro og Ringkøbing
  • Gift og mor til to
Fold ud

Den gode samtale er en samtale, hvor man kan tale helt frit om bekymringer, spørgsmål, fejl og halvfærdige ideer. Og hvor din medarbejder går ud ad døren mere sikker, afklaret eller reflekteret, end da vedkommende trådte ind. Det betyder ikke, at der er behov for en rose- eller ”klappe hinanden på skulderen”-kultur. Ærlig feedback er en nødvendighed, og din medarbejder går ikke i stykker af at få at vide, at han eller hun er på afveje, eller at ting kan gøres bedre. Som leder er det dit job at presse på for at sikre en høj standard. 

Det værste, du kan gøre i relationen til dine medarbejdere, er at efterlade dem med en følelse af ikke at blive set, ikke at få feedback på deres arbejde eller at blive placeret i et hjørne, hvor ingen tager notits af deres arbejde. 

Så i dine samtaler må du gerne sætte høje standarder og tilskynde til, at folk yder deres bedste. For alle har brug for at vide, at de gør en forskel, og hvordan de gør det. Derfor skal du skabe et rum, hvor hverken du eller dine medarbejdere pakker tingene ind, når der er udfordringer. Bare husk på at være lige så ærlig og ligefrem, når det er på sin plads at rose. 

Den gode samtale tager sit afsæt i tillid og psykologisk tryghed. Det er måske blevet et ”mode-begreb” inden for ledelse. Men det er med god grund, fordi det peger på noget meget væsentligt, nemlig de personlige dynamikker på en arbejdsplads mellem ledere og medarbejdere og mellem kolleger. 

Der er ingen, som går på arbejde for at fremstå dumme, uvidende eller inkompetente. Tværtimod vil langt de fleste af hos helst fremstå præcis modsat. Derfor værner vi alle sammen mere eller mindre bevidst om risikoen for at blive afvist og foragtet. Det kan betyde, at dine folk ikke stiller spørgsmål eller kommer forslag, fordi de ikke vil virke uvidende eller besværlig, og hvis du når dertil, har du et problem.

Som leder er det ikke nødvendigvis nemt at spotte manglende psykologisk tryghed med det blotte øje. Men tavshed er en god indikator. Så gå forrest og frem en kultur, hvor både ledere og medarbejdere tør give noget af sig selv og føler sig forpligtede til at være åbne og ærlige. Det kan du som leder blandt andet gøre ved selv at vise, at du nogle gange tvivler og er usikker på næste skridt.

Det er forudsætningen for de gode samtaler, som styrker samarbejdet og ultimativt er nøglen til, at I når virksomhedens mål.

I din indbakke Konkrete værktøjer og viden om ledelse

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag ugentlig inspiration, værktøjer, portrætter, kurser og guides.

Luk
I din indbakke Konkrete værktøjer og viden om ledelse

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag ugentlig inspiration, værktøjer, portrætter, kurser og guides.