Freja-Ludvigsen smiler til kameraet iført en blå blazer
»Jeg startede egentlig bare fra toppen af listen, for jeg vidste jo ikke, hvem der havde et behov. Det vigtigste for mig var at finde en virksomhed, hvor der var gensidig kemi,« fortæller ESG-manager Freja Ludvigsen om at skabe sit eget job via en 'omvendt jobannonce'. Foto: Mette Overgaard

Efter et afslag pr. sms en fredag aften droppede Freja den traditionelle jobsøgning. En måned senere landede hun sit nye lederjob

6. juni 2024

Da der skulle ske noget nyt i Freja Ludvigsens arbejdsliv, forsøgte hun sig med at læse jobannoncer og skrive ansøgninger. Det blev en skuffende oplevelse, men da hun besluttede at blive jobskabende frem for jobsøgende, skete der noget.

Gå til Action card

En fredag aften i februar lyste en sms op på telefonen hos Freja Ludvigsen, mens hun var i hjemmet i Vanløse uden for København. Da hun havde læst beskeden, sad hun et stykke tid i sin sofa og kiggede ind i væggen.

»Hold kæft, hvor var jeg ked af det. Jeg tænkte, om jeg var så lidt værd,« siger hun om beskeden fra en leder i virksomheden, hvor Freja Ludvigsen havde søgt det, hun kalder en stilling på højt niveau. Det havde været en længere proces, og nu var der svar.

»Chefen skrev: ‘Vi er ikke gået videre med dig som kandidat. Jeg går på vinterferie nu, men jeg er tilbage i uge 8, så kan du få en forklaring.’ Jeg tænkte: ‘Nej, vi er voksne mennesker. Man sender ikke et afslag på sms'.«

Hun anerkender, at afslag er et vilkår, når man søger job, men på et tidspunkt fik hun nok, og det var den ene årsag til, at hun besluttede at vende jobsøgningsprocessen 180 grader for at skifte livet som selvstændig konsulent ud med en ansættelse inden for samme felt.

Den anden årsag var en erkendelse af, at det var svært for virksomhederne at beslutte, hvad de ville have inden for det, hun beskæftiger sig med: Bæredygtighed og social ansvarlighed. Nærmere bestemt var det et job som ESG-manager (Environmental, Social and Governance), hun var ude efter.

»Jeg kan godt forstå, at det er svært at ansætte en ESG-manager, for det er en ny funktion, og virksomhederne kan være i tvivl om, hvilke kompetencer de har brug for.«

Det var de tanker, der rumsterede, da hun dagen efter afslaget på sms gik en tur med nogle venner rundt om en sø nord for København. Her testede hun en idé, der skulle vende processen, så hun tog initiativet i stedet for at vente på den rigtige jobannonce. Det involverede en kampagne på LinkedIn, og vennerne, der blandt andet arbejder inden for ledelse og HR, gav kun positive tilbagemeldinger.

Derfor fik Freja jobbet

Anders Stahl Eriksen er CFO i Icotera, og da han så Freja Ludvigsens henvendelse på LinkedIn, svarede han med det samme.

Frejas henvendelse var god timing i forhold til, hvad vi efterspurgte. Vi havde lavet en jobannonce, men ikke offentliggjort den endnu, og da hun poppede op på LinkedIn, så rakte jeg ud. Det var en lidt omvendt måde at gøre det på i forhold til, hvad jeg normalt ser i forbindelse med jobsøgning, og det kunne jeg lide. Jeg har fået masser af uopfordrede ansøgninger gennem tiden, og 99 procent af dem bliver jo bare skudt ned, fordi de er fra folk, der har skrevet en ansøgning, fordi de skal, eller i hvert fald ikke er helt afklarede om, hvad de gerne vil. De skriver måske, at det vil være spændende at arbejde inden for en masse forskellige områder. Det her var anderledes, fordi Freja havde vurderet sine kompetencer meget præcist.

Jeg kunne også godt lide, at hun havde lavet et link: 'Her kan du booke et møde med mig’. Det var nemt som arbejdsgiver at gå i dialog, og jeg gjorde det faktisk uden om vores HR-afdeling, fordi jeg syntes, at Frejas annonce lagde op til direkte kontakt.

I ‘ansøgningen’ havde hun en klar holdning til, hvad målet skulle være, hvis man ansatte hende, og det, synes jeg, var appellerende. Det gjorde, at vi kunne have en mere åben snak om, hvor hun gerne ville hen, og hvor vi som virksomhed gerne ville hen. Den første snak skulle have varet 10 minutter, men blev på halvanden time, og derfra gik processen hurtigt. Vi skrev egentlig stillingsbeskrivelsen om, så den stort set matchede det, som Freja gerne ville have, den skulle lande på, men det er stadig en fælles formulering. Og så landede vi en aftale.

Jeg tror, Frejas tilgang er god, hvis man er ude efter et job, hvor man arbejder på tværs i en organisation. Hendes job er sådan en blæksprutterolle, hvor hun i bund og grund sidder mellem otte-ni afdelinger og skal indsamle alle de rigtige informationer. Der er godt nok et element af struktur, men man skal også hurtigt kunne sætte sig ind i nyt stof og helst kunne tænke lidt ud af kassen. Freja viste med sin annonce, at hun tænker på en anden måde, der passer til det job, hun har nu.

Udover at vurdere sine egne kompetencer meget klart, havde hun også gjort sig klart, hvad hendes etik og moral er, og hvordan hun vil gøre en forskel. Og allerede her, to måneder efter ansættelsen, er vi kommet ret langt med nogle af de ting, vi længe har haft på agendaen i virksomheden, men som vi ikke har haft nogen til at drive videre.

Fold ud

Ramt af krig og inflation
Efter seks år som kommunal erhvervsudviklingschef blev Freja Ludvigsen i 2021 selvstændig rådgiver inden for bæredygtig innovation. Virksomheden Partnerskaberne ApS kom fint fra start, men så ramte krig i Europa og tårnhøj inflation.

»Det betød, at mange virksomheder var nødt til at skrue ned for det, jeg beskæftigede mig med. De var optagede af at få kerneforretningen til at fungere,« siger Freja Ludvigsen.

Til gengæld åbnede det nye muligheder, da det blev lovpligtigt for virksomheder at rapportere om bæredygtighed i årsregnskabet. Det skete som følge af EU-direktivet Corporate Social Responsibilty Directive (CSRD).

Freja Ludvigsen tyggede sig igennem de omfattende EU-regler, og det gik op for hende, at hun hellere ville være ansat som ESG-manager og være med til »et langt sejt træk« frem for at være med som konsulent. I løbet af fem måneder i 2023 og begyndelsen af 2024 søgte hun 17 job som ESG-manager eller lignende stillinger. I flere tilfælde var hun tæt på, men i sidste ende stod hun tilbage med skuffelsen over processen, og det leder hen til beslutningen om at gribe jobsøgningen helt anderledes an.

Freja Ludvigsen

Født 1974, Cand. Scient. Pol fra Københavns Universitet i 2008. Har blandt andet været konsulent hos Rambøll Management, erhvervskoordinator og udviklingskonsulent i Lyngby-Taarbæk Kommune, erhvervskonsulent hos KL, Erhvervsudviklingshef i Gladsaxe Kommune, ejer af virksomheden Partnerskaberne ApS og forfatter til bogen 'Hvad kan startups, som vi ikke kan? En guide til bæredygtig vækst i partnerskaber', (Rethink Business 2022). ESG-manager hos Icotera siden april 2024.

Fold ud

En anden dialog
LinkedIn kom til at spille en afgørende rolle i den nye tilgang til at få et job som ESG-manager. Fra sin virksomhed kendte Freja Ludvigsen til funktionen Sales Navigator, hvor hun kunne stille præcise kriterier op for hvilke personer, hun gerne ville have som en del af sit netværk. I løbet af en måned opnåede hun at få 180 nye forbindelser, som alle modtog den ‘omvendte jobannonce’, hun havde lavet. Her stillede hun spørgsmålet: ‘Er jeres virksomhed udfordret af de nye bæredygtighedskrav?’.

»Jeg startede egentlig bare fra toppen af listen, for jeg vidste jo ikke, hvem der havde et behov. Det vigtigste for mig var at finde en virksomhed, hvor der var gensidig kemi,« fortæller hun.

53 af de nye kontakter svarede. Ikke alle med umiddelbare jobåbninger, men mange var positive overfor henvendelsen, og fem af de nye forbindelser inviterede til møder, der skulle afklare, om der var en relevant jobmulighed. Det blev samtaler, der var noget helt andet end det, Freja Ludvigsen havde oplevet under den traditionelle jobsøgningsproces.

»Jeg havde meldt tydeligt ud, hvilke opgaver jeg gerne ville tage ansvaret for. Det skabte en utrolig positiv dialog, hvor de var meget åbne om, hvad deres udfordringer var. Samtalerne havde en helt anden ligeværdighed uden jammerlige spørgsmål som, ‘hvad er din svageste side?’. Den slags spørgsmål er meget bagudskuende, og jeg er i tvivl om, hvad det giver af indsigt i, hvad man kan bidrage med. Det er mere spændende, hvis de taler om, at ’vi har den her udfordring, hvordan vil du håndtere den?’«

Freja Ludvigsens metode blev nævnt som case til arrangementet Kaffe og Ledelse på Bremen Teater i 2024

Metoden

Freja Ludvigsen gjorde brug af en tilkøbskøbsydelse, Sales Navigator, på LinkedIn, som gjorde det muligt automatisk at sende forespørgsler til LinkedIn-brugere om at blive en del af hendes netværk.

Ud fra kriterierne titel, geografi, branche og virksomhedsstørrelse foreslog systemet en liste med 4.265 ledere – med andre ord 4.265 potentielle arbejdsgivere. Ved hjælp af Sales Navigator kontaktede hun i løbet af en måned 321 af dem, heraf accepterede 180 forespørgslen om at oprette forbindelse.

Hun supplerede med et åbent opslag med sin ‘omvendte jobannonce’ på LinkedIn. Den blev vist 3.500 gange.

Kampagnen satte hun i gang 19. februar 2023 og skrev under på kontrakten med sin nye arbejdsgiver 19. marts.

Se Freja Ludvigsens opslag her: (pdf 1) og (pdf 2).

Fold ud

To hurtige tilbud
Freja Ludvigsen kalder de samtaler, hun havde i forbindelse med LinkedIn-kampagnen, for jobskabende samtaler. Virksomhederne var indstillet på at undersøge, hvad hun kunne skabe sammen med dem, også selvom – eller måske fordi – de ikke havde annonceret et konkret job:

»Det var noget helt andet end: ‘Vi har denne her stilling, og nu skal vi se, om du passer ind i kassen’. Og jeg havde mulighed for at spørge ind til, om de havde styr på bestemte emner inden for ESG, og hvad der var vigtigt for dem.«

Inden for en måned havde hun fået to konkrete jobtilbud, et af dem fra Icotera, der producerer routere og andet udstyr til internetforbindelser. Freja Ludvigsen begyndte som ESG-manager hos virksomheden midt i april. Der var blot gået en uge fra den første snak til, at kontrakten var skrevet under.

I løbet af jobsøgningen, eller jobskabelsen, er hun blevet kontaktet af personer med vidt forskellige faglige baggrund, der har fulgt med på LinkedIn og er blevet inspireret af metoden. Hendes råd til dem er, at de i rollen som ‘omvendt jobansøger’ reflekterer grundigt over, hvad de konkret kan tilbyde og tør spille åbent ud om det. Det gør, at de kan præsentere sig mere overbevisende over for potentielle arbejdsgivere, og det kan gøre, at processen går hurtigt, hvis der først er interesse. Det kræver dog, at man, som Freja Ludvigsen formulerer det, tør stille sig ud yderst på vippen.

»Det tog faktisk lidt tid at finde modet til det. Jeg vidste jo ikke, om folk ville svare ‘Vil du godt stoppe med den slags henvendelser’, eller måske ville der være fuldstændig tavshed. Men jeg nåede frem til, at jeg ikke havde noget at miste, og det blev en meget glædesfyldt periode med mange positive reaktioner. At det kan være sjovt at søge job har virkelig været en aha-oplevelse.«

Relateret indhold

Jette Albinus står i sin uniform ude i skoven
Ledelse i forsvaret

Jette Albinus er tostjernet general, divisionschef og den højest placerede danske kvindelige soldat nogensinde

Som øverste chef for en kampstyrke på op mod 20.000 Nato-soldater i Letland er det 58-årige Jette Albinus’ opgave at tage kampen op mod Rusland, hvis Putin en dag får appetit på mere end Ukraine. Hun har i dag accepteret, at hun ikke blot er soldat, men også rollemodel – for andre kvinder og de minoriteter, der stadig kun udgør en brøkdel af det danske forsvar.
14 min.
En kvinde interviewer en mand til en jobsamtale

Her er 9 spørgsmål, du skal stille kandidaten til din næste ansættelsessamtale

Fejlansættelser kan koste dyrt. Her er ni gode spørgsmål, der kan hjælpe dig med at spotte den rigtige kandidat.
8 min.
Jørgen Dyrendal Rasmussen med DSB medarbejder
Erfaring

Jobskifte, nej tak: »Tanken om at søge noget andet har ikke strejfet mig i 40 år«

I Danmark er hyppige jobskifte almindeligt, ikke mindst for ledere. Men lykken er ikke altid at søge videre. Vi har talt med to ledere fra DSB om fordelene ved at blive i samme organisation i mange år.
10 min.
5 ting headhuntere kigger efter

5 ting headhuntere kigger efter til lederjob – og 2 ting, du selv kan gøre for at komme i spil

Mere end hver anden leder blev sidste år forsøgt rekrutteret til et nyt job. Hvad leder headhunterne efter, og hvordan kan du selv komme i spil, hvis du er på kig efter nyt arbejde?
3 min.
Stine Mølgaard er co-founder af tech-virksomheden Radiobotics
Lederskabet

Sådan rekrutterer du medarbejdere i en tid, hvor alle slås om arbejdskraften

Hvordan lykkes du som leder med at ansætte kvalificeret arbejdskraft på et overophedet arbejdsmarked, hvor kampen om de bedste kandidater er benhård? Den udfordring får Stine Mølgaard fra Radiobotics hjælp til i podcasten Lederskabet.
21 min.
Gode råd til dig, der overvejer et nyt lederjob
5 gode råd

Historisk stor mangel på ledere: 5 gode råd til dig, der overvejer et nyt lederjob

5 min.