Eske Willerslev er Professor og DNA-forsker og en af hovedtalerne til Ledernes Konference Tour 2021
Eske Willerslev er professor og DNA-forsker – og en af hovedtalerne til Ledernes Konference Tour 2021 Foto: Lærke Posselt/New York Times/Ritzau Scanpix 
LEDERNES KONFERENCE TOUR 2021

Du skal kunne lede nogen, der er klogere end dig selv

27. april 2021

Evnen til at forstå teknologi, at iværksætte en grøn omstilling hurtigere, end du tror og at sætte et mangfoldigt hold af veluddannede folk bliver afgørende for fremtidens leder, mener Eske Willerslev. Han taler ved konferencen Bæredygtig fremtid gennem ligestilling og diversitet den 10. maj.

Gå til Action card

Hvad er den vigtigste udfordring, danske ledere står over for nu?

En af dem er i hvert fald den grønne omstilling. Jeg tror, at transitionen vil ske meget hurtigt, når forbrugerne begynder at mærke effekten af klimaforandringerne på egen krop. De virksomheder, som ikke har formået at tænke det ind allerede nu, vil vi enten se udskifte ledelsen eller helt dreje nøglen om. Mange ser det som en tendens, der bare kører i samme tempo – og hvis man har den holdning, kan man blive svært overrasket.

Hvilke ydre omstændigheder kan hjælpe dem med at møde de udfordringer?

Noget af håbet ligger i den teknologiske udvikling. Det er allerede i dag god business at kortlægge sine supply chains og holde sig i kontakt med både sine leverandører og kunder i realtid.

Fremover tror jeg, vi vil se, at man også kan lægge andre informationer ind i den kommunikation, såsom hvilke arbejdsforhold bliver der produceret under, hvor energikrævende er produktionen, hvilke materialer bliver brugt og så videre. Den information kan både give producenten selv et overblik over leverandørernes grønne niveau – og samtidig gå helt ud til forbrugeren, som så kan vælge at betale lidt mere for at få et mere grønt produkt.

Eske Willerslev er Professor og DNA-forsker og en af hovedtalerne til Ledernes Konference Tour 2021

Eske Willerslev, f. 1971

Professor og DNA-forsker

Direktør for Lundbeck Fondens Center for Geogenetik på Globe Institute ved Københavns Universitet

Prince Philip Professor ved institut for Zoologi ved Cambridge Universitet

EMBA og Dr. of Science fra Cambridge Universitet, Dr. of Science og Cand.scient. Fra Københavns Universitet

Fold ud

Hvilke personlige lederegenskaber bliver der især brug for?

Fremtidens ledere har evnen til at gøre medarbejdere til en del af noget større og være et forbillede. Ikke fordi de nødvendigvis selv er karismatiske, men fordi de står for en sag, som andre vil følge. Mange drømmer i dag om at arbejde for ledere, de deler værdier med, og som ikke ser sig selv som vigtigst. De narcissistiske ledere vil få mindre værdi.

Medarbejderne vil derudover i stigende grad være højtuddannede intellektuelle – og det er nogle af de sværeste mennesker at lede. Jeg har for eksempel selv udelukkende folk ansat, som er mere begavede end mig selv. Det betyder, at jeg ikke kan kontrollere dem, men i stedet må være omhyggelig i ansættelsen, skabe en kultur med høj etik og lede med en ekstremt høj grad af tillid.

Hvor ser du de største muligheder for danske ledere?

Mulighederne ligger de samme steder som udfordringerne. I de højtuddannede ansatte og i teknologien. På hele området med automatisering og den teknologiske udvikling står Danmark godt. Men det stiller også krav til dig som leder om at kunne forstå teknologien.

Hvis du skulle give ét råd til danske ledere, hvad ville det så være?

At få styr på diversiteten. I Danmark vil vi helst have nogen, der minder om os selv. Vi er programmeret sådan – og det er nemmere at lede et homogent hold. Men hvis du forstår at kapitalisere på diversiteten, kan du opnå meget mere.

Så en opfordring til alle, både ledere og politikere, ville være at få gjort det nemmere at komme til Danmark. Simpelthen at reklamere for vores samfund, som er verdens bedste at leve i, og gøre det nemmere for udlændinge at være her. Hvis du vil have de stærkeste kandidater i din virksomhed, skal du have et internationalt udsyn. Vi huser simpelthen ikke den kapacitet selv.

I Cambridge, hvor jeg er halvdelen af tiden, møder de 1. års-studerende professorer fra hele verden allerede fra første dag. Og som lærere får vi kurser i, hvordan vi skal opføre os i kulturmødet. I starten synes jeg, det var belastende, men det er faktisk en god evne at have – og så kan man jo lave dansker-jokes med sine venner derhjemme.