Mads Nipper er direktør i Ørsted og har tidligere været hos Grundfos
Inden Ørsted

For Mads Nipper er verdensmålene omdrejningspunktet i Grundfos' forretning

Foto Rune Lundø
23. oktober 2020

Som CEO i Grundfos driver Mads Nipper en virksomhed, hvis kernefortælling rimer på flere af FN's verdensmål. Også hans egen indre ild brænder for at rykke ved verdens vigtigste problemer, lige så længe han har hovednøglen til Poul Due Jensens Vej 7 i Bjerringbro. I dette interview fortæller Mads Nipper om sin tilgang til bæredygtig ledelse.

Gå til Action card

Er Grundfos' CEO Mads Nipper personificeringen af bæredygtig ledelse?

Tanken er nærliggende. I de seneste seks år har han stået i spidsen for en virksomhed, som er med til at nedbringe verdens strømforbrug, skaffe adgang til rent drikkevand til millioner af mennesker og fremover kan være med til at møde de nedkølingsbehov, som klimaforandringerne skaber. Og det netop i de år, hvor verden har fået et klart sprog for indsatsen.

FN’s verdensmål

I 2015 kom FN med sine 17 verdensmål, herunder mål 6 (Rent vand og sanitet) og mål 13 (Klimaindsats), som er og altid har været i hjertet af Grundfos’ forretning:

»Jeg var selv i New York i forbindelse med, at målene blev lanceret, hvor generalsekretæren stort set sagde, at vand og klima var fundamentet for de andre mål – og det er jo det, vi kan!

Lige siden Poul Due Jensen stiftede virksomheden i 1945, har vi tilstræbt energieffektive, tekniske og geniale løsninger på udfordringer, som kunder og verden har. Så det var ikke nyt for os, men mere en slags periodisk system for det, vi alligevel gik og arbejdede med«, siger Mads Nipper med stolthed i stemmen.

Stoltheden bliver ikke mindre, når han fortæller, at Grundfos formentlig direkte og indirekte har været med til at nedbringe strømforbruget i verden med nogle procent, eller at to millioner mennesker forrige år havde adgang til vand i Afrika og Sydøstasien på grund af Grundfos’ lokale NGO-samarbejder.

For det betyder noget for Mads Nipper at gøre en forskel.

»Det, at Grundfos er en bæredygtig virksomhed – ikke bare ved at undlade at gøre skade, men også ved positivt allerede at gøre noget og have potentiale til at gøre endnu mere for, at vigtige problemstillinger bliver løst – det er det absolut bærende element for, at jeg kan være den bedste version af mig selv. Det er min indre ild«, siger han.

Mads Nipper, CEO i Grundfos
Mads Nipper var keynote speaker til Ledelsens Dag 2020.

Brænder for bæredygtig udvikling og for at gøre en forskel

At gøre en forskel var ikke nyt for Mads Nipper, da han i 2013 blev rekrutteret til jobbet hos Grundfos efter 23 år hos LEGO, heraf 10 år i direktionen. I LEGO fik han engang et brev fra en dreng, der var syg af kræft. I brevet fortalte drengen om den glæde, LEGO havde givet ham, og det gjorde indtryk på Mads Nipper, der fik øjnene op for, at LEGO er meget mere end klodser af plastik. Men med udsigten til at arbejde på Grundfos mærkede han alligevel et gearskifte.

»Da jeg sad i juleferien 2013 med Grundfos’ bestyrelsesformand, Jens Moberg, sagde han på et tidspunkt sådan lidt casual, at 10 procent af verdens elektricitet bruges på pumper, og at det kunne halveres med eksisterende teknologi. Det anede jeg ikke, og da jeg sad i toget hjem fra mødet, kunne jeg mærke, at det flyttede noget i mig «, siger Mads Nipper:

»Jeg er jo langt på den anden side af opfyldelsen af mine egne basale behov. Jeg behøver ikke længere at tænke over, om jeg kan rejse på ferie, eller om jeg kan betale et indskud for en lejlighed til min datter, og jeg får også al den anerkendelse, jeg skal have. Så det at kunne være en del af noget, der virkelig betyder noget for verden – sikke et privilegium!«.

Siden den juleferie, der som bekendt endte med, at Mads Nipper blev ansat i Grundfos, har han opbygget et navn, der sidste år gjorde, at han blev kåret til Årets Leder af Lederne, og som sendte ham ind på en tredjeplads på analysehuset Infomedias liste over Danmarks bedste CEO-superbrands.

Han har som den eneste dansker været medlem af den prestigefyldte Business and Sustainable Development Commission, og økonomisk går det ovenikøbet også godt i verdens største pumpekoncern.

Men vejen til bæredygtig succes er brolagt med dilemmaer.

»Ingen må et øjeblik gøre sig den illusion, at det er nemt. Det er en lille smule nemmere for os end for så mange andre, for vi har en ejerkreds, som ikke bare vil det, men som insisterer på det. Men investorer vil jo sige: ”Det vil vi gerne, det her – but show me the money”.

Vi står i den problemstilling, at vi egentlig gerne vil accelerere på de her ting, men der er også en finansiel virkelighed i form af Brexit, handelskrig og så videre, der gør det vanskeligt«, siger Mads Nipper:

»Det, der gør, at ledere er bedre betalt end andre, er typisk, at de intelligent kan navigere i dilemmaer, og ikke bliver fanget i, at verden må være sort eller hvid – verden er altid grå«.

Mads Nipper

Mads Nippers tre bedste råd til bæredygtig ledelse

  1. Se bæredygtighed som en integreret del af forretningen, ikke som noget selvstændigt eller adskilt fra målet om at skabe værdi for aktionærerne. Bæredygtig ledelse er fremtidens ledelse og ikke kun en underdisciplin. Det gælder om at skabe værdi for alle interessenter, inklusive kollegaer, kunder, lokalsamfundet, verden og aktionærerne. 
  2. Vær dig selv. Altid. Mennesker følger og arbejder for mennesker – ikke for et personificeret visitkort.
  3. Vælg de vigtigste dimensioner, din virksomhed for alvor vil gøre en forskel på, gerne ud fra FN’s udviklingsmål, og hav modet til at være meget ambitiøs. Verden har brug for det og for modige ledere.
Fold ud

Jo mere dialog vi har om de sværeste ting, jo mere kvalificeret bliver beslutningen. Jeg måler ofte min succes på, hvor få beslutninger jeg er nødt til at tage.

Mads Nipper

Brug "vi" frem for "jeg" i din ledelse

Ét af de dilemmaer, der gør mest ondt på Mads Nipper, handler om mennesker. Grundfos har som erklæret mål at vise, at man kan have produktion i Danmark, men har alligevel tidligere outsourcet et tocifret antal ingeniørjobs til Serbien:

»De mennesker, som mister deres job, vil jo sige: ”Hold kæft, hvor er I dobbeltmoralske – I siger, I er socialt ansvarlige, og så handler det bare om ussel mammon”.

Men det øjeblik, hvor bæredygtighed og socialt ansvar bliver til frygten for at tage vanskelige beslutninger, så abdicerer vi jo fra ansvaret over for virksomheden. Vi skal behandle folk super godt og hjælpe dem med at finde et nyt job, men det er den beslutning, vi tager«.

At Mads Nipper bruger ordet ”vi”, er ikke tilfældigt.

»Der er ikke noget ”jeg”. Jeg er kun kustode i noget, andre har skabt. Om nogle år er der en ny generation af ledere, der skal tage over. Med undtagelse af ejerfamilien er alle vi andre her på lånt tid, og det må og skal være en holdindsats«, siger Mads Nipper.

Det betyder også, at dilemmaerne ikke løses ved, at Mads Nipper lukker døren og tænker sig godt om, men derimod ved at tale med sin bestyrelse og resten af direktionen.

»Jo mere dialog vi har om de sværeste ting, jo mere kvalificeret bliver beslutningen. Jeg måler ofte min succes på, hvor få beslutninger jeg er nødt til at tage.

De fleste i en ledelsesposition kan jo godt lide at tage beslutninger, for det udløser dopamin, ligesom når du tjekker likes på de sociale medier. Det er afhængighedsdannende, og det forsøger jeg konstant at være på afgiftning fra«, siger Mads Nipper, der ikke lider af falsk beskedenhed, men ser paradokset sådan her:

»Ledelse er intenst personligt – du skal kunne give dig selv på en måde, så det ikke ligner andre, ellers kan du ikke skabe følgeskab. Men det, at det er personligt, må ikke gøre, at det bliver personfikseret.

Jeg skrev for eksempel et indlæg på Twitter i sommer, der fik 400.000 views. Her er der en balance i at sige, hvornår er det for Mads Nippers skyld, og hvornår er det for Grundfos’? Virksomheden må aldrig, aldrig, aldrig blive en trædepude for, at jeg kan få personlig opmærksomhed – det skal være omvendt«, siger han.

Gør arbejdet meningsfyldt for dine medarbejdere

At Mads Nipper nærer et ønske om at behandle ikke bare virksomheden, men også dens mennesker, ordentligt, er tydeligt. Menneskelighed har været en kerneværdi for Nippers ledelse, siden han blev leder som blot 26-årig. »Der kom en ansvarsfølelse – nu var det ikke kun min egen dagsorden, og hvad kan jeg gøre og opnå, mere, nu var det også at sikre, at de mennesker, der arbejdede for firmaet og for mig, kunne være den bedste version af sig selv. Og det er en stor ting. Vi bruger jo mere tid på vores arbejdsplads end med vores venner og familie, så det er vores forbistrede pligt som ledere at sørge for, at det er meningsfyldt – samtidig med at der skabes værdi«, siger Mads Nipper.

Én af måderne at skabe mening på er ved at tale med folk. Hver måned spiser Mads Nipper frokost med 15 tilfældigt udvalgte Grundfos-ansatte.

»Jeg kan jo ikke love, at der bliver gjort noget ved det, der trykker dem, for jeg kan ikke bypasse alle ledelsesniveauer. Men jeg kan lytte til, at der for eksempel kun er kedelig emballeret mad til aftenholdet, men frisk varm mad til dagholdet.

Hvis ikke man som topchef tør engagere sig i det, der betyder noget for nogen, bliver man jo bare en administrator. Mange er nervøse på forhånd, men de kommer bagefter og siger: ”Hvor var det dejligt, at du lyttede”«, siger Mads Nipper, der altid glæder sig til frokosterne.

»Jeg kan helt grundlæggende godt lide at give mennesker noget, og jeg vil helst give mere, end jeg tager i en samtale: Hvad enten jeg taler til 1.000 mand fra en scene eller sidder én til én. Andre mennesker skal helst forlade interaktionen med mig med mere energi, end da vi startede – det er ét af mine ledelsesprincipper «, siger han.

Blå bog

Mads Nipper, 54 år

Uddannet cand.merc. fra Aarhus Handelshøjskole. CEO i Grundfos. Vokset op i Skagen. Gift med Gitte Nipper og far til tre børn. Familien bor i Vejle.

2020

Mads Nipper er aktuelt næstforperson i Danish Crown og bestyrelsesmedlem i B&O.

2014

CEO i Grundfos.

2013

Medlem af bestyrelsen i Tulip.

2012

Medlem af bestyrelsen i Stokke.

1991-2014

Ansat hos LEGO.

Fold ud

Vær altid dig selv i dit lederskab

Et andet ledelsesprincip handler om at være og forblive sig selv »Da jeg blev forfremmet på LEGO første gang, blev en tidligere kollega sekretær for mig. Han og jeg havde på det tidspunkt en leg, hvor vi gemte et lille sæt LEGO-hjul for hinanden – på kontorstolen, i en kage, det blev sågar sendt med posten. Det var enormt sjovt.

Så blev jeg chef for ham og tænkte først, at så kunne vi nok ikke fortsætte med det. Men det gjorde vi. Det lille eksempel var med til at forme min tanke om, at uanset om du er chef for to eller 19.000, så er det super vigtigt at være menneske og dig selv«.

I dag kan Mads Nipper ikke længere gå og gemme LEGO-hjul for sine medarbejdere, men han kan fortælle dem om sine glæder og bekymringer i sin personlige blog på virksomhedens intranet:

»Jeg fortæller om stoltheden ved at arbejde med vand, men også om frustrationerne: Jeg er enormt frustreret over, at nogle ting stadig går for langsomt, fordi de er så komplicerede.

Jeg vil gerne have, at det ikke bliver så corporate, at CEO’en bare står og tegner glansbilleder, men at medarbejderne kan tænke: ”Vi synes, det går for langsomt, og det gør han faktisk også”. Det giver en fornemmelse af, at de arbejder for et menneske «.

Ingen tvivl om, at Mads Nipper har følgeskab. Grundfos har en høj grad af medarbejdertilfredshed og nemt ved at rekruttere, ikke mindst i kraft af sin bæredygtighedsdagsorden.

Fremtidens bæredygtige udvikling i Grundfos

Og han får brug for følgeskabet fra sine 19.000 ansatte. For selv om der er meget at være stolt af allerede, har Mads Nipper blikket stift rettet mod fremtiden. Grundfos står over for store transformationer, som kommer til at kræve deres yderste af hele holdet, og som kan holde topchefen vågen om natten. »På klima skal vi tænke systemer ved hjælp af digitalisering, og på vand skal vi lave et decideret gearskifte. Der er uendeligt mange muligheder og også trusler. Truslerne kan godt holde mig vågen om natten, men det kan mulighederne også. Tænk på det kølebehov hele verden har, fordi det desværre bliver varmere og varmere. Så hvis vi kan, skal vi mangedoble den positive impact ved hjælp af digitalisering og kunstig intelligens! Det er den rejse, vi er på nu«.

Vi, ikke jeg. Fastholder kustoden for Grundfos, der gerne vil gøre en forskel for verden.

Interviewet er foretaget i efteråret 2019.

Action Card

Gode råd til bæredygtig ledelse

  1. Integrér bæredygtighed i forretningen
    Bæredygtig ledelse er fremtidens ledelse og ikke kun en underdisciplin. Skab værdi for alle interessenter, inklusive kollegaer, kunder, lokalsamfundet, verden og aktionærerne. 
  2. Brug FN's verdensmål
    Vælg de vigtigste dimensioner, din virksomhed for alvor vil gøre en forskel på, gerne ud fra FN's udviklingsmål, og hav modet til at være meget ambitiøs. 
  3. Brug "Vi" frem for "jeg"
    Træf kvalificerede beslutninger ved altid at have en dialog om de sværeste ting.
  4. Gør arbejdet meningsfuldt
    Hav fokus på, at arbejdet skal være menigsfyldt for dine medarbejdere – samtidig med at der skabes værdi – så de kan være den bedste version af sig selv. 
  5. Vær dig selv
    Del ud af dig selv og vis, hvem du er som menneske – uanset om du er chef for to eller 19.000 medarbejdere. 

Mere om bæredygtig ledelse

Søren Gøtterup-Tang er på taget af en bygning i København
BÆREDYGTIG LEDELSE

Hver tredje medarbejder, Søren ansætter, har et handicap

Alle mennesker har brug for at føle sig og være nyttige, mener Søren Gøtterup-Tang, der er CEO i Weply og en leder, der gerne vil gøre en forskel.
8 min.
Anitha Danielsen og en kollega sidder ved en computer
Bæredygtig ledelse

Sygeplejerskerne på akutafsnittet var opgivende, frustrerede og havde let til tårer. Efter 10 måneder med en ny leder vandt afdelingen en arbejdsmiljøpris

På Gentofte Akutklinik har oversygeplejerske Anitha Danielsen på under et år formået at rette op på et arbejdsmiljø, der ellers blinkede rødt på mange punkter. Hun arbejder med at sætte vagtplanerne fri og på at indføre en kultur, hvor medarbejderne får mere ansvar og giver hinanden – og chefen – løbende feedback.
12 min.
Pia Hauge og Katrine Sperling

Farvel til det overfladiske og fortravlede lederliv: Velkommen til ’langsom ledelse’

Kan du forestille dig et arbejdsliv, hvor du ikke hopper forpustet rundt fra tue til tue, men hvor der er tid og rum til fordybelse, refleksion og pauser? Og hvor du derfor giver din hjerne mulighed for at fungere optimalt? Så er ’langsom ledelse’ måske løsningen, lyder det fra Katrine Sperling og Pia Hauge, der nu præsenterer en ny model for det bæredygtige arbejdsliv som leder.
15 min.
IBM's CEO Thomas Kovsted
Bæredygtig ledelse

Her laver både topchefen og medarbejderne frivilligt arbejde: »Det er helt vildt, hvor meget glæde jeg tager med mig hjem«

IBM Danmark opfordrer sine ansatte til at lave frivilligt arbejde. Det giver stolthed og energi at hjælpe andre. Og gavner også forretningen.
18 min.
Shahida Hamid taler til et kursus med en storskærm bag sig

Pernille og Shahida klæder sig på til at gøre en bæredygtig forskel på jobbet: Det kræver kommunikation, strategi og et fælles sprog

Bæredygtighed fylder i mange virksomheder, men hvad betyder det egentlig, og hvilken forskel kan man gøre som leder og medarbejder? En masteruddannelse forsøger at give svarene. Mød to deltagere, der gør status på deres vej mod at gøre bæredygtighed til en naturlig del af arbejdslivet.
4 min.
Kenneth_Nørgaard
Bæredygtig ledelse

Lige barsel for alle? »Det er det helt rigtige at gøre - også for bundlinjen«

Konsulenthuset KPMG indførte i sommer 24 ugers betalt barsel til både mødre, fædre og medforældre. Det sikrer ikke bare lige vilkår for mænd og kvinder. Men er også god forretning. Læs her hvorfor.
18 min.