Café område
Bæredygtig ledelse

Fra Ørsted til Too Good To Go: Sådan arbejder vi med bæredygtighed

Foto Jannick Boerlum, presse/Shutterstock
23. oktober 2020

FN's verdensmål og forbrugernes efterspørgsel efter bæredygtighed stiller nye krav til verdens virksomheder og ledere. Selv om danske virksomheder allerede er godt i gang med at tage ansvar for en bedre verden, har mange fortsat svært ved at gennemskue, hvordan de konkret skal gribe opgaven an. Få inspiration fra fire virksomheder, der hver især arbejder med bæredygtighed, når de deler deres erfaringer med bæredygtig ledelse og FN's 17 verdensmål.

Gå til Action card

Vores mål ræsonnerer godt med folks indre værdier

Annemarie Meisling, Senior Director for Sustainability, External Affairs & Communication, Chr. Hansen.
Annemarie Meisling, Senior Director for Sustainability, External Affairs & Communication, Chr. Hansen.

Hvordan kan I mærke, at der er et nyt paradigme på spil i forhold til bæredygtighed?

»Der er nærmest sket en revolution inden for de sidste år, hvor virksomheder, politikere, investorer og forbrugere er begyndt at tage det ind. Jeg har selv arbejdet med bæredygtighed i 15 år, og i mange år betød det at arbejde sammen med ”dem, der gad”. Nu gider alle.

For bare ti år siden tænkte man inside-out og satte virksomheden i midten og stakeholders udenom, når man lavede stakeholder-maps. I dag er det ændret, og virksomhederne tænker outside-in og sætter udfordringen i midten: Hvad er det for globale problemstillinger, hvor vi kan bidrage? Det er det, jeg vil kalde globalt ledelsesansvar«

Hvilken betydning har FN’s verdensmål haft for udviklingen generelt?

»De har været virkelig gode til at konkretisere verdens udfordringer og gøre det tydeligere, hvor den enkelte virksomhed kan gøre en forskel. Der er blevet skabt et bæredygtigt sprog, som er globalt. Virksomheder kan jo godt lide langsigtede og konkrete mål.

Chr. Hansens strategi er overordnet koblet op på FN’s verdensmål 2 (Stop sult), 3 (Sundhed og trivsel) og 12 (Ansvarligt forbrug og produktion). Vi har målt, hvordan alle vores 3.000 produkter bidrager til mål 2, 3 og 12 og kan konkludere, at 82 procent af vores samlede omsætning bidrager til disse tre mål«

Hvad betyder bæredygtighed for jeres ledere?

»Vi har et ledelsesprogram,Connect to You som alle ledere skal igennem. Det varer en uge og handler om at forstå sig selv og andre – at kunne se det skønne i det unikke, også i forhold til medarbejdere. Det er socialt ledelsesansvar i min optik, og diversitet er et vigtigt omdrejningspunkt.

På det, man kunne kalde individuelt ledelsesansvar, er det vigtigt, at lederne forstår medarbejdernes egne værdier, og hvordan de hænger sammen med virksomhedens. Autoritativ ledelse er ikke bæredygtig. Medarbejdere i dag kræver at have hjertet med, og der står bæredygtighed stærkt«.

Chr. Hansen har eksisteret siden 1874 og producerer fødevareingredienser, herunder bakterier, som kan reducere madspild ved at forlænge ferskvarers holdbarhed. I 2019 blev virksomheden kåret til verdens mest bæredygtige virksomhed af den canadiske analysevirksomhed Corporate Knights. I 2020 landede virksomheden på en andenplads. Chr. Hansen har over 3.000 ansatte i mere end 30 lande. Virksomheden er børsnoteret og omsatte for 1,1 milliarder EUR i regnskabsåret 2017/18.

Ambitiøse mål strækker organisationen til at finde nye løsninger

Filip Engel, Vice President for Sustainability, Public Affairs, Global Branding & Marketing, Ørsted.
Filip Engel, Vice President for Sustainability, Public Affairs, Global Branding & Marketing, Ørsted.

Hvordan kan I mærke, at der er et nyt paradigme på spil i forhold til bæredygtighed?

»Det kan vi mærke på alle fronter og fra alle interessenter: Vores investorer stiller stadig flere spørgsmål til og bliver mere interesserede i at investere i bæredygtighed. Dygtige talenter, som vi gerne vil rekruttere, kigger mere og mere efter, om virksomheder også gør det godt på bæredygtighed.

Og det politiske lag anerkender os for det, vi gør og allerede har gjort i ti år. Vi arbejdede jo med FN’s verdensmål 7 (Bæredygtig energi) og 13 (Klimaindsats) længe før, de blev formuleret. I dag er det simpelthen mindre accepteret ikke at bidrage positivt til at gøre verden til et bedre sted«.

Hvad betyder det nye paradigme for jeres udvikling som virksomhed?

»Vi har som vision, at vi vil bidrage til at bygge en verden, der udelukkende kører på grøn energi. Når man sætter et ambitiøst mål, fremmer det innovation og nytænkning. Dengang vi startede omstillingen i 2008, satte vi det mål, at 85 procent af energien skulle være grøn i 2040. Det mål har vi nået nu – 20 år før tid.

Fordi vi strakte organisationen med vores ambitiøse mål, tvang vi den på en måde til innovation og nytænkning«.

Hvad betyder det for jeres ledere?

»Mere fokus på bæredygtighed betyder, at lederne skal være bedre til at lytte til deres omgivelser og til deres organisation.

Til omgivelserne, fordi ens eksterne interessenter er en vigtig kilde til at forstå, hvor man skal styrke sit fokus på bæredygtighed, og hvordan man kan gøre det. Og til sin organisation, fordi måden, man udvikler sin organisation på, skal være bæredygtig.

Samtidig skal lederne være gode til at mærke, hvordan deres afdeling har det. En forandring kan hurtigt skrue tempoet i vejret, og der skal du kunne mærke, om organisationen kan bære«.

Hvordan klæder I lederne på til at håndtere udfordringerne?

»Vi investerer i interne lederprogrammer skræddersyet til niveau og funktion. Den løbende forandring er nok den største udfordring. 

Du skal vide, hvornår du skal skrue op og ned, hvordan du sætter et hold med de rigtige kompetencer, og du skal hele tiden kommunikere, hvilken vej du går. Og så er det vigtigt, at du er god til at lytte efter, hvor verden er på vej hen.

Selv om du sætter et mål for, hvor du skal være om ti år, er det nødvendigt løbende at vurdere, om det er rigtigt, og om du skal justere enten målet eller dine handlinger for at nå det – eller gøre noget helt andet«.

Ørsted udvikler, opfører og driver landvindmølleparker, havvindmølleparker, bioenergianlæg og innovative løsninger, som omdanner affald til energi og forsyner sine kunder med intelligente energiprodukter. Efter at have været på fjerdepladsen i 2019 blev Ørsted den mest bæredygtige virksomhed i verden i 2020-udgaven af Corporate Knights’ Global 100-indeks over de mest bæredygtige selskaber i verden. Selskabet har 6.200 medarbejdere og omsatte i 2018 for 76,9 milliarder kroner.

Purpose er svært at målsætte

Varan Pathmanathan, stifter og direktør, MakeImpact
Varan Pathmanathan, stifter og direktør, MakeImpact

»MakeImpact hjælper folk i gang med at investere i virksomheder, der støtter de 17 verdensmål, så vi løfter i flok for at gøre verden til et bedre sted via bæredygtige investeringer.

Da vi er i opstartsfasen, er det ikke lønnen, der trækker, men at vores unge frivillige kan komme til at arbejde med noget, der giver mening for dem.

De unge venter ikke med at starte deres bæredygtighedsrejse, som de tidligere generationer måske gjorde. Det skal give mening med det samme. De gider ikke bruge halvdelen af deres arbejdsliv på at nå en bestemt position, men vil have den magt, der ligger i at forandre verden.

Som leder af millennials er det derfor ikke nok, at jeg har en masse rugbrødsarbejde, jeg gerne vil have lavet, hvis de ikke kan se meningen med det.

Jeg vil også gerne kunne spørge hver enkelt, hvordan MakeImpact kan hjælpe dem på deres personlige og faglige rejse. Udfordringen er, at det tager tid. Jeg er nødt til at fortælle de unge, at vi ikke kan ændre verden i morgen, men vi kan starte en rejse.

Selv om verdensmålene er totalt hypet lige nu, skal det udmøntes i noget konkret. Purpose er også svært at målsætte, så vi skal hele tiden sætte små delmål, som vi arbejder meget specifikt med, og vi skal huske at fejre de små sejre«.

MakeImpact er en investeringsapp, der matcher brugere med virksomheder, som arbejder konkret med FN’s verdensmål, så de via deres egen bank kan investere i virksomheder, der matcher deres egne værdier. Appen er gratis, så det er idéen, at MakeImpact på sigt skal tjene penge på at hjælpe bankerne med at fastholde kunder, der ønsker at investere bæredygtigt.

Vi er her for at stoppe madspild

Mikkel Fog Holm-Nielsen, Executive Assistant og tidligere landechef, Too Good To Go
Mikkel Fog Holm-Nielsen, Executive Assistant og tidligere landechef, Too Good To Go

»Vi er her for at stoppe madspild. Det er vores formål og vores forretning, og ingen af delene kan eksistere uden det andet – hver gang en forbruger redder et måltid ved at bruge vores app til at købe det billigt, så restauranten eller bagere ikke smider det ud, tjener vi penge.

Paradokset er, at hvis vi lykkes, skal vi fyre os selv.

Formålet gør det nemt at være leder. Når jeg skal prioritere mit salgsteams tid, er det nemt at vælge mellem, om de skal kontakte en slikbutik eller en buffetrestaurantkæde først, for restauranterne smider meget mere mad ud.

Jeg betvivler aldrig en beslutning eller et ønske fra en medarbejder, for jeg ved, hvorfor de er her. Det er nemt at stole på nogen med samme formål, og der sker magiske ting, når vi slipper så engagerede mennesker løs. Deres største frustration er ofte, at de ikke gør nok. Det er da privilegeret!

Vi har nemt ved at rekruttere talent, fordi kandidaterne søger en mening i deres arbejdsliv. Samtidig kræver de af os som ledere, at vi ikke kører i firehjulstrækker, og at vi betaler aflad for vores flyrejser i form af plantet skov. Vi er nødt til at være autentiske.

Som leder skal jeg først og fremmest selv tro på formålet og blive ved med at italesætte det over for medarbejderne, så vi bevarer vores DNA«.

Too Good To Go startede som en app, der forbinder forbrugerne med virksomheder, som har mad tilovers – maden kan købes billigt, så madspild undgås. I dag er der også en webshop og en fysisk shop, og virksomheden er aktiv i 15 lande og har 300 ansatte.

Mere om bæredygtig ledelse

Søren Gøtterup-Tang er på taget af en bygning i København
BÆREDYGTIG LEDELSE

Hver tredje medarbejder, Søren ansætter, har et handicap

Alle mennesker har brug for at føle sig og være nyttige, mener Søren Gøtterup-Tang, der er CEO i Weply og en leder, der gerne vil gøre en forskel.
8 min.
Anitha Danielsen og en kollega sidder ved en computer
Bæredygtig ledelse

Sygeplejerskerne på akutafsnittet var opgivende, frustrerede og havde let til tårer. Efter 10 måneder med en ny leder vandt afdelingen en arbejdsmiljøpris

På Gentofte Akutklinik har oversygeplejerske Anitha Danielsen på under et år formået at rette op på et arbejdsmiljø, der ellers blinkede rødt på mange punkter. Hun arbejder med at sætte vagtplanerne fri og på at indføre en kultur, hvor medarbejderne får mere ansvar og giver hinanden – og chefen – løbende feedback.
12 min.
Pia Hauge og Katrine Sperling

Farvel til det overfladiske og fortravlede lederliv: Velkommen til ’langsom ledelse’

Kan du forestille dig et arbejdsliv, hvor du ikke hopper forpustet rundt fra tue til tue, men hvor der er tid og rum til fordybelse, refleksion og pauser? Og hvor du derfor giver din hjerne mulighed for at fungere optimalt? Så er ’langsom ledelse’ måske løsningen, lyder det fra Katrine Sperling og Pia Hauge, der nu præsenterer en ny model for det bæredygtige arbejdsliv som leder.
15 min.
IBM's CEO Thomas Kovsted
Bæredygtig ledelse

Her laver både topchefen og medarbejderne frivilligt arbejde: »Det er helt vildt, hvor meget glæde jeg tager med mig hjem«

IBM Danmark opfordrer sine ansatte til at lave frivilligt arbejde. Det giver stolthed og energi at hjælpe andre. Og gavner også forretningen.
18 min.
Shahida Hamid taler til et kursus med en storskærm bag sig

Pernille og Shahida klæder sig på til at gøre en bæredygtig forskel på jobbet: Det kræver kommunikation, strategi og et fælles sprog

Bæredygtighed fylder i mange virksomheder, men hvad betyder det egentlig, og hvilken forskel kan man gøre som leder og medarbejder? En masteruddannelse forsøger at give svarene. Mød to deltagere, der gør status på deres vej mod at gøre bæredygtighed til en naturlig del af arbejdslivet.
4 min.
Kenneth_Nørgaard
Bæredygtig ledelse

Lige barsel for alle? »Det er det helt rigtige at gøre - også for bundlinjen«

Konsulenthuset KPMG indførte i sommer 24 ugers betalt barsel til både mødre, fædre og medforældre. Det sikrer ikke bare lige vilkår for mænd og kvinder. Men er også god forretning. Læs her hvorfor.
18 min.