Hvis du besøger et IKEA-varehus og beslutter dig for at købe et sofabord og en springmadras, og du beder om, at det hele bliver leveret hjemme i privaten, er det med stor sandsynlighed en mand, der håndterer varerne på lageret og en anden mand, der efterfølgende kører dem ud til dig i en varevogn.
For selv om IKEA Danmark er en af de virksomheder, der er nået længst med ligestillingen herhjemme og i dag kan prale af at have lige mange mænd og kvinder i både bestyrelse, ledelse og blandt samtlige 3.100 medarbejdere, er der stadig hjørner af møbelgiganten, hvor balancen halter. Mest markant på logistikområdet, hvor der fortsat er 80 procent mænd og kun 20 procent kvinder.
»Det er ikke godt nok, det er faktisk rigtig skidt. Vi er stolte over, hvor langt vi er nået med både ligestilling og diversitet i koncernen som helhed, men der er nogle områder, der stadig halter efter, og det har vi ekstra fokus på nu,« siger Charlotte Jensen, HR-chef i IKEA Danmark.
Sammen med den øvrige IKEA-ledelse er hun parat til at tage drastiske midler i brug for at få ligestillingen ud i alle hjørner af koncernen, og få gjort op med den praksis, der gør, at det stadig er mænd, der ansætter andre mænd til at køre gaffeltruck og sætte varer op på lageret, mens det typisk er kvinder, der tager telefonerne, når kunderne ringer.
Fordi al forandring kræver, at toppen går forrest, bliver alle ledere nu målt på, om de lykkes med at få ligestilling i alle deres afdelinger.
»Det er noget, IKEA Danmarks ledelse bliver målt på i den globale organisation, men det gælder også de lokale varehusledelser og den enkelte leder; vi har alle som KPI, at vi skal ramme 50:50 i alle grene af organisationen,« siger Charlotte Jensen.