Kan virke hård og utilgængelig
I dag føler Jesper Theil Thomsen, at han har et klarere blik på sig selv og på de ting, han stadig må kæmpe lidt med. Han er for eksempel ret introvert af natur og har meget lettere ved at tale til 1000 mennesker i en sal end til fem personer, der sidder lige over for ham.
»For mig handler det at være introvert mest af alt om, hvad jeg ikke har overskud til, hvis jeg er træt eller presset, og det er ofte den sociale del. Det tror jeg, de fleste i virksomheden ved. Jeg vil gerne være varm og åben, men kan virke hård og utilgængelig, hvis jeg føler mig presset, og så er jeg ikke den bedste til at tage en snak ved kaffemaskinen.«
I stedet for som i de første år som leder at forsøge at gemme følelserne væk, er Jesper Theil Thomsen i dag åben om de udfordringer, han stadig har med sin personlighed.
»For nylig ansatte vi en en række nye medarbejdere i den kommercielle ledelse og holdt en teamdag, hvor jeg blandt andet kom forbi og fortalte om de udfordringer, jeg har som person og hvordan jeg arbejder med det. Det gør det forhåbentlig mere naturligt for dem at dele, hvad de måtte slås med,« siger Jesper Theil Thomsen.
Byggede virksomheden mens de blev voksne
Dén stil blev grundlagt allerede i virksomhedens spæde start, hvor de tre meget unge stiftere på skift oplevede op- og nedture i privatlivet.
»Vi har jo bygget den her virksomhed op, samtidig med at vi er blevet voksne. Så der er både nogle forhold, der er startet op, og nogle forhold, der er forlist. Fra den første tid har vi delt den slags med hinanden i ledergruppen og fortalt, hvis der var noget knas på hjemmefronten, eller et forhold var gået i stykker, og at man derfor ikke var 100 procent sig selv.«
Ud over at fortælle åbent, hvad han føler, er noget af det vigtigste, Jesper Theil Thomsen har lært som leder de senere år, kunsten at uddelegere. Specielt i Soundboks’ første år havde han en tendens til at overtage opgaverne, hvis han ikke syntes, at de blev løst præcist, som han ønskede. Det er han færdig med nu. Han er også blevet bedre til at sætte en klar retning for virksomheden og få den kommunikeret, så alle føler, at de er med.
»Det gik op for mig hen ad vejen, at det svære sådan set ikke er at udarbejde en strategi. Det er at sørge for, at alle forstår den,« siger Jesper Theil Thomsen, der også har lært på den hårde måde, at det er klogt at melde klart ud, hvis han har begået en fejl.