DanhostelFaxeTOP-1920x960-wide
»Som leder skal man gøre op med sig selv, at man kun skal skabe den her slags stillinger, hvis man er klar til at blive en stor del af de her menneskers liv,« siger Morten Romme, direktør for Danhostel Faxe (nr. 5 fra venstre).  Foto: Christian Als
Lederportræt

Morten leder en almindelig virksomhed med 25 særlige medarbejdere: »Du skal kunne se mennesket bag diagnosen«

Foto Christian Als
25. september 2025

Som leder for en gruppe medarbejdere, der enten er udviklingshæmmede, har oplevet omsorgssvigt eller er diagnosticeret med en eller flere diagnoser, er Morten Rommes dagligdag meget langt fra det klassiske lederjob. Som direktør skal han mønstre stor rummelighed og masser af tålmodighed for at give sine mange sårbare medarbejdere et så godt arbejdsliv som muligt.

Gå til Action card

Når 29-årige Mark Ulv møder ind på arbejde, sker det ikke sjældent, at han er ked af det eller i dårligt humør. På de allerdårligste dage placerer han en rød smiley på den opslagstavle, som er sat op i personalegangen på Danhostel Faxe på Sydsjælland, hvor han har arbejdet i seks år.

»Så kommer der altid nogen og snakker med mig. De er gode til at hjælpe mig, så mit humør bliver lidt bedre,« fortæller Mark Ulv, der både er udviklingshæmmet og lider af skizofreni.

Trods diagnoserne møder han ikke bare ind på job for at få tiden til at gå. Han bruger som regel arbejdsdagen på at pudse gafler og knive eller snitte gulerødder i køkkenet. Dermed leverer han både et værdsat bidrag til vandrehjemmets drift – og får en masse ud af det selv.

»Hvis jeg ikke kunne være her, ville jeg bare sidde derhjemme og kede mig og se alt for meget fjernsyn, så jeg er meget glad for at arbejde her,« siger Mark Ulv.

DanhostelFaxe007-1920x1280-landscape
Mark bruger som regel arbejdsdagen på at pudse gafler og knive eller snitte gulerødder i køkkenet. Foto: Christian Als

’Bestemt ikke nogen klassisk lederstilling’
Han er en af de i alt 25 medarbejdere med særlige behov, som direktør Morten Romme har taget under sine vinger på Danhostel Faxe.

På den ene side er han leder for et helt almindeligt vandrehjem med 9 ’regulære’ ansatte, 73 sengepladser, mødelokaler, cafe m.m. Men Danhostel Faxe har samtidig status af såkaldt ’social virksomhed’, og tilbyder derfor beskyttet beskæftigelse til unge og voksne, som på grund af nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer, ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår på arbejdsmarkedet.

»Det er bestemt ikke nogen klassisk lederstilling, jeg har her, og mine arbejdsdage kan være lange og meget uforudsigelige, men det giver mig utrolig meget at hjælpe de her mennesker til at føle, at de også har noget at bidrage med,« siger Morten Romme.

En del af de 25 sårbare medarbejdere er udviklingshæmmede, mens andre har psykiske diagnoser eller har oplevet omsorgssvigt under opvæksten. Men alle bidrager med det, de evner og magter, når de tager de blå arbejdstrøjer med Danhostel-logoet på.

»Jeg oplever, at det sociale fællesskab, de får ved at arbejde her, er utroligt værdifuldt for dem. Og for mig som leder er det en gave at få lov at arbejde med de her mennesker og hjælpe dem til få en arbejdsidentitet,« siger Morten Romme, der har været direktør siden 2017.

Fakta om beskyttet beskæftigelse

  • Beskyttet beskæftigelse er for mennesker under folkepensionsalderen, der ikke kan få et job på normale vilkår på arbejdsmarkedet på grund af en betydeligt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer. 
  • For at få bevilliget beskyttet beskæftigelse er det et krav, at borgeren ikke kan benytte tilbud som for eksempel virksomhedspraktik, revalidering, fleksjob eller skånejob.
  • Beskyttet beskæftigelse er en social indsats. Det er kommunens socialforvaltning, som har ansvar for indsatsen. Beskyttet beskæftigelse kan foregå på et beskyttet værksted eller i forbindelse med bosteder for mennesker med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, væresteder, varmestuer og sociale caféer mv.
  • Beskyttet beskæftigelse kan også foregå på en privat virksomhed for en gruppe af borgere eller ved oprettelse af en eller flere beskyttede enkeltpladser i virksomheden på nærmere aftalte vilkår.
  • På det beskyttede arbejdssted er der normalt ansat fagligt og pædagogisk personale, der kan guide borgeren i forhold til arbejdsopgaverne.
  • Tilbuddet kan sammensættes, så det understøtter, at den enkelte borger på sigt kan få tættere tilknytning til det almindelige arbejdsmarked.

Kilde: Social- og Boligstyrelsen

Fold ud

Kræver rummelighed og tålmodighed
Han lægger ikke skjul på, at han har et særdeles krævende lederjob, fordi han både skal sikre, at de 25 sårbare medarbejdere får et godt og værdigt arbejdsliv og bidrager til driften af stedet, så godt de kan, samtidig med at vandrehjemmets gæster får en god oplevelse, og at forretningen hænger sammen.

Hver eneste arbejdsdag byder på masser af udfordringer, fordi både arbejdsevnen og arbejdslysten varierer meget fra medarbejder til medarbejder.

Den kan også skifte fra dag til dag.

Eller nogle gange fra time til time.

»For mig som leder kræver det stor rummelighed og masser af tålmodighed at få driften til at fungere i en arbejdsdag, hvor alt konstant er oppe i luften. Selv om de fleste har faste ansvarsområder og arbejdsopgaver, bliver vi stort set hver eneste dag nødt til at sadle om i en eller anden grad, typisk fordi nogle har en dårlig dag.«

Ifølge Morten Romme arbejder han og de øvrige ansatte struktureret på at skabe trygge, forudsigelige rammer, baseret på klare forventninger og rutiner, hvor selv små fremskridt anerkendes for at styrke motivationen og trivslen. Alligevel er det ofte lidt af et puslespil at få løst alle opgaverne, konstaterer Morten Romme.

»Men det skal jo lykkes, og som regel sker det også, selv om det nogle gange er med det yderste af neglene. Vi drives jo som en regulær forretning, hvor turister og lejrskoler typisk kommer for at besøge det nærliggende Faxe Kalkbrud – og forventer klargjorte værelser, frisk linned og vellavet mad i cafeen,« siger Morten Romme.

DanhostelFaxe005-1920x1280-landscape
Kaj gør rent, går runder og samler affald op, men hjælper også med mindre forefaldende opgaver indenfor. Foto: Christian Als

Er i praksis altid på arbejde
Hver morgen laver han og det øvrige personale et dagsprogram for alle i beskyttede job. På en tavle med visuelle symboler kan hver enkelt se, hvad han eller hun skal bidrage med.

»Når man arbejder med den her medarbejdergruppe, er der brug for kort og tydelig tale, hvor man gentager vigtig information mange gange. Vi bruger også mange visuelle hjælpemidler, for eksempel beskrivelser og tegninger,« siger Morten Romme.

Da Lederstof.dk var på besøg, var en af dagens helt store opgaver at servere morgenmad til 70 skoleelever på lejrtur. Og da de efterfølgende satte kursen hjemad, skulle værelserne gøres klar til de næste gæster. Alt klappede, og da skoleklasserne tog afsted, lød der masser af rosende ord fra lærerne.

»Det var en af de dage, hvor det er skønt at være leder her,« siger Morten Romme.

Men der er også en bagside af medaljen. Fordi vandrehjemmet holder åbent alle ugens syv dage, er Morten Romme i praksis altid på arbejde.

»Mit lederjob her er 24/7. Jeg prøver at uddelegere nogle af tingene, og vagttelefonen går på skift, men i sidste ende peger pilen på mig,« siger Morten Romme, der bor en times kørsel væk, og ikke har tal på alle de mange gange, han har måttet køre til Faxe uden for normal arbejdstid for at løse små eller store problemer.

De mange arbejdstimer og den ofte kaotiske hverdag kan af og til slide mere end godt er, men ulemperne opvejes til fulde af den glæde, Morten Romme føler, når gæsterne bemærker eller roser den indsats, medarbejderne leverer.

»For nylig blev nogle af dem kaldt ind i cafeen, og alle folk klappede og roste den gode betjening og den lækre mad. Dér var både de og jeg ved at revne af stolthed,« siger Morten Romme.

DanhostelFaxeMortenRomme-1920x1280-landscape

Morten Romme, direktør i Danhostel Faxe

Født 1974

Uddannelse: Højere handelseksamen samt stod i lære på Storstrøms Amt i offentlig administration. Har senere taget Akademi-lederuddannelse samt forandringsledelse som diplom.

Karriere: Udlært i Storstrøms Amt, hvor han efterfølgende arbejdede i en årrække med offentlig administration, økonomi, løn og personale og fagforvaltning. Han blev efterfølgende ansat i Vordingborg kommune som administrativ medarbejder, senere fra 2010 blev det som stedfortræder i Vordingborg Sociale Virksomhed. Morten Romme blev ansat som direktør på Danhostel Faxe Vandrerhjem fra starten af 2017.

Privat er han far til tre, hvor den ældste er flyttet hjemmefra. Han bor på Falster og har en kæreste i Køge.

Fold ud

Alle bidrager, så godt de kan
Selv om de 25 medarbejdere slås med forskellige svære diagnoser, understreger Morten Romme, at grundtanken bag Danhostel Faxe er, at der skal være tale om en arbejdsplads, hvor alle bidrager så godt de kan, for eksempel med rengøring, køkkentjeneste eller servering i cafeen.

»Jeg tror, vi ville lave et kæmpe selvmål, hvis vi greb det her an som et klassisk aktivitetstilbud. Derfor insisterer vi på, at alle skal stemple ind og ud, når de kommer og går, og medarbejderne får også en rigtig lønseddel, selv om alle er på førtidspension. På den måde prøver vi hele tiden at italesætte, at vi er et team, der ikke kan fungere uden dem – og det er også sandheden.«

Opslagstavlen med de tre smileyer – grønne, gule og røde – er et af de vigtigste værktøjer for ham og resten af staben. Personalet holder nøje øje med, hvem der vælger en grøn (glad), gul (neutral) eller rød (ked af det), når de ankommer om morgenen.

»På den måde kan jeg og resten af staben lynhurtigt danne os et overblik over, hvem der har en lidt svær dag og derfor får behov for ekstra støtte og måske et ekstra kram for at komme godt igennem arbejdsdagen,« siger Morten Romme.

DanhostelFaxe006-1920x1280-landscape
Filip er udviklingshæmmet og ordblind og sætter en ære i at rette an til frokost, blandt andet ved at sætte glas, tallerkener og bestik på bordene og efterfølgende køre maden ind på en rullevogn. Foto: Christian Als

Skal kunne se mennesket bag diagnosen
Når han bliver bedt om at sætte ord på, hvad det kræver af ham at være leder for medarbejderne i de beskyttede jobs, nævner han som det første, hvor vigtigt det er kunne se ud over diagnoserne.

»Hver eneste person, der arbejder her, har nogle unikke udfordringer, men også nogle unikke styrker. Derfor er det vigtigt at kunne se mennesket bag diagnosen, så du kan tilpasse opgaver, ansvar og kommunikation til den enkeltes behov og ressourcer,« siger Morten Romme.

For ham som leder er det også helt afgørende, at han tør bringe sig selv i spil på en anden og meget mere personlig måde, end ledere på mere traditionelle arbejdspladser har brug for.

»Hvis jeg skal lykkes i det her job, skal medarbejderne kende mig, ikke bare som direktør, men som menneske. De skal vide, hvem jeg er, og hvordan jeg er,« lyder det fra Morten Romme.

DanhostelFaxe003-1920x1280-landscape
Frank pakker typisk linned og håndklæder i poser til gæsterne. Derudover arbejder han i det kreative værksted og er i perioder med til borddækning. Foto: Christian Als

Hjertet på rette sted
Rundt omkring i landet findes der flere andre sociale virksomheder, der griber tingene an på nogenlunde samme måde som Danhostel Faxe. Men stod det til Morten Romme, burde mange flere helt almindelige virksomheder tage et ansvar for at give medarbejdere med særlige behov et meningsfyldt arbejdsliv.

»Der findes nogle enkelte virksomheder, der gør det samme, men vi er en af de klart største i landet, som driver denne form for virksomhed som vi gør. Der er helt klart behov for, at flere tager opgaven på sig, så vi får flere beskyttede job, der kan give den her gruppe borgere en klar arbejdsidentitet og noget indhold i livet,« siger Morten Romme.

Han understreger, at det er en form for ledelse, der kræver, at man ’har sine menneskelige værdier på plads’ og ’hjertet på rette sted’, som han udtrykker det.

»Som leder skal man gøre op med sig selv, at man kun skal skabe den her slags stillinger, hvis man er klar til at blive en stor del af de her menneskers liv. Du kommer på det helt personlige plan til at spille en vigtig rolle i deres tilværelse; det ansvar skal man være bevidst om og tage seriøst,« siger Morten Romme og tilføjer så: »Hvis du ikke er indstillet på det, er det nok ikke et lederjob for dig.«

DanhostelFaxe008-1920x1280-landscape
Smiley-systemet på Danhostel Faxe givet et hurtigt overblik over, om medarbejderne med særlige behov har en god eller dårlig dag. Foto: Christian Als
Action Card

Her er Morten Rommes 6 bedste råd til ledere, der arbejder med mennesker med særlige behov

  1. Vær rummelig, tålmodig og anerkendende
    •   Mød alle der hvor de er. Vi sætter vores humør/sindsstemning fysisk på vores billede om morgenen, når vi møder ind – hos os grønne, gule og røde smileyer. Det er også en referenceramme, at møde den enkelte ud fra om morgenen.
    •   Anerkend selv små fremskridt – det styrker motivation og trivsel.
    •   Undgå irettesættelse foran andre.
  2. Skab trygge rammer – vær synlig
    •   Forudsigelighed er vigtigt
    •   Klare forventninger og faste opgaver og rutiner er vigtigt
    •   Vi bruger skemaer og tydelige planer (visuelt), for at undgå tvivl.
    •   Når rammer er trygge, kan de godt brydes i situationer efterfølgende
  3. Mennesket er det vigtigste
    •   Se mennesket bag diagnosen. Hver person har unikke styrker og udfordringer.
    •   Tilpas opgaver, ansvar og kommunikation efter den enkeltes behov og ressourcer.
    •   Vær flexibel med arbejdstider, pauser og arbejdsmiljø.
    •   Medarbejdere skal kende lederen – bring dig selv i spil, så de ved hvem du er og hvordan du er.
  4. Tydelig og konkret kommunikation
    •   Brug kort, klar og tydelig tale.
    •   Gentag vigtig information, nogle gange mange gange.
    •   Brug meget gerne visuelle hjælpemidler, beskrivelser, tegninger m.v.
  5. Involvering og samarbejde
    •   Samarbejd med fagpersoner (bosteder, sagsbehandlere, pårørende m.v.)
    •   Inddrag medarbejdere i tilpasninger og ændringer
    •   Løbende dialog, behov, mål og udviklingspotentialer ændrer sig over tid.
  6. Se på ressourcer frem for begrænsninger
    •   Find opgaver, hvor den enkelte kan bruge sine styrker.
    •   Skab succeser og storytelling, der fremmer arbejdsglæde og selvtillid.

Relateret indhold

ChristianThraneTOP-1920x960-wide
Ledelse med Vilje

Christian Thranes liv tog en uventet drejning, da han for 15 år siden gik ind for at sige op

Christian Thrane er efter næsten 15 år i udlandet vendt hjem. Her fortæller den nye øverste chef i Nuuday om, hvordan hans lange udenlandseventyr har formet ham som leder – og som person. 
GlennBechTOP-1920x960-wide
Min bedste leder

Glenn Bechs bedste leder var alt det, han ikke selv var

Som ung var Glenn Bech omgivet af voksne, der talte grimt og nedværdigende til ham. Men så fik han en leder, der fik ham til at tro på, at han faktisk duede til noget.  
5 min.
Mette Frederiksen smiler til kameraet
Inspiration

Her er bøgerne, Mette Frederiksen og 7 andre markante ledere synes, du skal læse denne sommer

Bloddryppende krimier, episke dramaer eller knastørre fagbøger? Hvis du er i tvivl om, hvad du skal læse i sommerferien, får du her inspiration fra otte læseglade ledere.
9 min.
LederhjerneKriseTOP-1920x960-wide
Lederhjerne

Sådan bliver du den bedst mulige leder i en uforudsigelig og kriseramt verden

Din organisations evne til at håndtere kriser handler om psykologisk tryghed og beslutningskraft, fastslår to erhvervspsykologer, der har konkrete bud på, hvordan du som leder kan opbygge ’kapacitet i en robust beredskabskultur’.
45 min.
Kim Kristensen står og snakker i telefon og kigger ind i et vindue, der reflekterer hans spejlbillede
ELSK KAOS!

Usikre tider kræver, at du træder i karakter som leder

Kim Kristensen har ført medarbejdere gennem svære og uforudsigelige situationer, sågar gennem krig. Han ved præcis, hvad ledelse i usikre tider kræver, og bare rolig: Du har sikkert allerede værktøjerne.
10 min.
CatherinaBoserupTOP-1920x960-wide
REMOTEARBEJDE

Catherina har aldrig mødt de fleste af sine ansatte i den virkelige verden. Hun arbejder 100 procent hjemmefra

Catherina Boserup synes, at det er unaturligt at være væk fra hjemmet og familien og møder derfor kun sine medarbejdere og kunder via skærmen. Flere unge vil efterspørge et lige så fleksibelt arbejdsliv, vurderer ekspert.
8 min.