Klar rygrad
Susanne Bier bor til daglig i Danmark, men har det meste af året befundet sig i London, hvor hun er i gang med at færdiggøre sin næste film, den romantiske fantasykomedie Book of Magic. Rollelisten tæller blandt andre Nicole Kidman og Sandra Bullock – to af Hollywoods største stjerner, som hun hver især tidligere har arbejdet sammen med.
Filmen er primært skudt i Warner Bros.’ studier i det nordlige London, hvor der nogle dage var op mod 500 mennesker på settet. Og det er et kæmpe pres at stå i, fortæller Susanne Bier, fordi man skal lave noget, som er kunstnerisk tilfredsstillende, samtidig med at man skal sørge for, at tiden og budgettet ikke skrider.
»Lad mig sige det sådan, at du som instruktør ikke må have svært ved at tage beslutninger. Ellers kan det hurtigt køre skævt. Du er nødt til at have en klar kunstnerisk vision og være i stand til at træffe de beslutninger, som det kræver, for at visionen kan blive ført ud i livet,« siger hun.
Og det kræver rygrad, mener hun.
»Opgaven er at navigere en masse kunstnere, så resultatet bliver bedst muligt. Det indebærer beslutninger, som ikke nødvendigvis passer alle. Og det kræver rygrad. Men jeg har aldrig følt, at den del af jobbet var svært. Jeg er ret god til at sige, hvad jeg vil have – uanset hvad folk så end måtte mene om det,« siger hun.
Det betyder dog ikke, understreger hun, at hun ikke er åben over for input fra skuespillerne og holdet omkring hende.
»For mig er det vigtigt at finde en balance, hvor jeg har en meget klar rygrad, men på samme tid er åben og lyttende. At skabe en film er jo en kunstnerisk proces, hvor der skal være plads til, at tingene kan ændre sig undervejs. Det er jo det, der er det spændende. Og derfor skal jeg være parat til at lytte, når folk på settet kommer med ideer til at gøre noget andet,« siger Susanne Bier.
Jo mere velforberedt, man møder op, jo nemmere er det at være åben for andres ideer, mener hun. For så er det nemmere at overskue, hvad konsekvenserne af ideerne er:
»Hvis jeg ved med mig selv, hvad kernen i scenen er, hvad det er for et problem, den her person tumler med, så kan jeg nemmere vurdere, om en idé er god eller ej. Om den vil gøre scenen bedre. Derfor forbereder jeg mig virkelig grundigt og går i dybden med den scene, vi skal lave,« siger hun.
Skal hun til morgenprøve klokken syv med skuespillerne og de tætteste fotografer, står hun op kl. fire for at forberede sig.
»Når jeg i dybden har forstået scenen, så kan vi have en samtale på et niveau, hvor det bliver meget kreativt. Hvor der er plads til, at vi kan ændre på nogle ting, uden at grundideen med scenen ryger. Så jeg lægger vægt på at være ekstremt velforberedt,« siger Susanne Bier, der kræver samme grundighed af dem, hun arbejder med.
»Jeg er meget intolerant over for sjusk. Men det stiller så også meget store krav til mig selv. Jeg kan ikke kræve, at andre laver deres arbejde grundigt, hvis jeg ikke selv gør det. Så det forsøger jeg at vise vejen for ved altid at være velforberedt,« siger hun.
»Jeg er ret flittig.«