Giv dig selv et service-tjek
I forhold til udfordringen med, hvordan TV2-chefen fordeler tiden mellem at lede op, ned eller til siden, er Michael Uhrenholts bedste råd, at han hellere skal overveje at bruge mere tid på sig selv – og på at have omsorg for sig selv, efter det lange og opslidende opgør med krænkelsessagerne.
»Han har været med til at slukke en hulens masse ildebrande og har arbejdet hårdt på at få TV2 ind på et nyt spor. Det er gjort nu, så jeg mener, at det er et godt tidspunkt til at have fokus på, hvor han skal til at lægge sin energi og få sat nogle streger i sandet i forhold til, hvor han vil hen med det her fra nu af,« fastslår Michael Uhrenholt.
Alle ledere har, siger han, behov for tid til sig selv og til refleksion, specielt under eller efter en krise.
»Jeg møder masser af ledere i hverdagen, når vi sidder i sparring og rådgivning, som har sat sig selv til side til fordel for enten deres medarbejdere eller deres chef. Hvis du hele tiden render rundt og skal tilfredsstille andres behov, uanset om det er din medarbejder, der trækker i dig, eller din chef, så glemmer du dig selv lidt. Hvis du hele tiden har fokus opadtil eller nedadtil, hvor er så det fokus, der skal være på dig selv som leder?« siger Michael Uhrenholt.
Han opfordrer Kristian Bech Josefsen og alle andre chefer til at give sig selv et ’serviceeftersyn’ med jævnlige mellemrum.
»Det handler om at have fokus på, hvad der er vigtigt for dig. Hvad vil du gerne fokusere på? Hvad vil du gerne udvikle? Er der ting, du skal lægge på hylden og ikke rode med mere? Lav sådan et servicetjek, ligesom når du tager bilen til service en gang om året. Det skal du altså også gøre med dig selv,« lyder opfordringen fra ledelsesrådgiver Michael Uhrenholt.