Rikke Østergaard og Naja Lind fra podcasten Karrierekvinder
Karrierekvinder – Sæson 2, Afsnit 2

Karrierekvinder identificerer de vigtigste ligestillingsproblemer

3. april 2020

Hvor skal virksomheder sætte ind, hvis de vil afhjælpe ligestillingsproblemerne på det danske arbejdsmarked? Karrierekvinder identificerer otte områder.

Gå til Action card

Hvad er de vigtigste temaer, danske virksomheder bør fokusere på, hvis de vil fremme ligestilling på arbejdsmarkedet?

Det spørgsmål jagter Rikke Østergaard og Naja Lind fra podcasten Karrierekvinder, som i denne sæson vil gøre noget ved sagen.

Svarene finder Karrierekvinder-podcasten hos Senior Partner og Managing Director Mai-Britt Poulsen fra Boston Consulting Group og hos politisk konsulent Nanna Simone Jensen fra Lederne.

Mai-Britt Poulsen er udvalgt, fordi Boston Consulting Group gør meget på diversitetsområdet, og fordi hun personligt er kvinden bag Gender Diversity Roundtable, som er en samling af virksomheds- og samfundsledere, der mødes årligt for at diskutere ligestilling og diversitet samt udvikle og implementere idéer om, hvordan vi kan nå målet.

Der er også en god grund til, at Nanna Simone Jensen, der er politisk konsulent på området ”Kvinder i ledelse” hos Lederne er inviteret med i podcasten.

»Vi tør godt sige, at vi er blevet eksperter inden for, hvad kvinder selv kan gøre for at forstå betydningen af deres køn, men det er nyt for os at bevæge os ind på, hvad virksomhederne skal gøre. Vi har derfor brug for hjælp, og der var det oplagt at opsøge Lederne, som har arbejdet med denne agenda i meget længere tid end os«, fortæller Rikke Østergaard.

Rikke Østergaard og Naja Lind når sammen med Nanna Simone Jensen og Mai-Britt Poulsen når frem til otte områder, som er vigtige for virksomhedernes indsats inden for ligestilling og diversitet:

  • Virksomhedskultur
  • Mænd
  • Det kønsopdelte arbejdsmarked
  • Fleksible arbejdspladser
  • Rollemodeller og opgør med den stereotype leder
  • Kommunikation og employer branding
  • Kønskvoter og –målsætninger
  • Talentudvikling
Rikke Østergaard og Naja Lind fra podcasten Karrierekvinder

Karrierekvinder

Karrierekvinder er en uafhængig podcast, der er skabt og produceret af Rikke Kristine Østergaard og Naja Lind Rasmussen og sponsoreret af Lederne.

Gennem tusindvis af timer, masser af afsnit og samtaler med 100+ eksperter, ledere og karrierekvinder (og -mænd) har Rikke Østergaard og Naja Lind udviklet sig til full-blown feminister og har erkendt, at der er behov for at tale om ligestilling og diversitet i Danmark, hvis vi fortsat vil se os selv som et foregangsland. De har opnået en imponerende viden og indsigt på ligestillingsområdet og leverer denne viden med humor, ærlighed og en hel del selvudlevering.

Når de ikke laver Karrierekvinder, arbejder Rikke Østergaard som branding og marketing direktør hos kommunikationsbureauet Advice, og Naja Lind arbejder som seniorkonsulent, antropolog og virksomhedsejer af Lind Perspective.

Fold ud

De otte temaer bliver temaerne i sæson 2 af Karrierekvinder, og Nanna Simone Jensen fra Lederne er med hele vejen. Samtidigt er Lederne sponsor for podcasten og støtter missionen:

»Rikke og Naja har en stærk platform til at nå danske ledere og beslutningstagere, og derfor har Lederne valgt at sponsorere Karrierekvinder. Vi kan dele ud af vores viden omkring kvinder i ledelse, og Karrierekvinder kan være med til at nå vores medlemmer endnu bredere«, siger Nanna Simone Jensen.

I praksis vil Rikke Østergaard og Naja Lind i sæson 2 af Karrierekvinder dykke ned i hvert af de otte temaer og gennem interviews med førende eksperter og best practice-virksomheder identificere de konkrete tiltag, man som virksomhed kan implementere, hvis man gerne vil skabe mere diversitet og lige muligheder.

»Vi tror faktisk ikke, at det er nødvendigt at fortælle ledere, hvorfor det er vigtigt at have diversitet. Det ved de fleste. Men hvorfor gør de det så ikke?«, spørger Rikke Østergaard.

»Vi mener, at det er, fordi de simpelthen ikke ved, hvor de skal starte eller slutte, og det er det, som vi vil hjælpe med i denne sæson af Karrierekvinder. Forhåbentligt kan vores lyttere være med til at sprede de gode råd, så flere danske virksomheder fokuserer på dette«.