Derfor er modeugen også en påmindelse om, at vi har med en branche at gøre, som viser, hvor vigtigt det er at tænke bæredygtighed ind i alle dele af værdikæden – fra produktion til distribution. Heldigvis har vi i Danmark mange dygtige ledere i modebranchen, der går forrest med ambitioner om omstilling til mere bæredygtige fremstillingsmetoder.
Men der er lang vej igen. Det blev jeg bekræftet i, da jeg læste Deloittes årlige rapport om modebranchen. Den viser, at denne branche i dag står for cirka fire procent af den globale CO2-udledninge. Godt 70 procent kommer fra produktion og forarbejdning, mens de 30 procent kommer fra eksempelvis transport, emballage og forbrug.
Derfor er modebranchen stadig under bæredygtigt pres. Dels efterspørger forbrugerne i stadig stigende grad bæredygtige produkter produceret på ordentlige og ansvarlige vilkår, dels har EU skærpet reglerne for klimarapportering til også at omfatte dine underleverandørers klimaaftryk – det såkaldte scope 3. Det stiller store krav til dig som leder. Og til din administration.