Bodil Nordestgaard Ismiris er administrerende direktør hos Lederne
BODIL NORDESTGAARD ISMIRIS

Lang vej fra sort samvittighed på catwalken til bæredygtige modetrends

11. august 2022

Modeugen i København er i fuldt sving med masser af shows, pindemadder, glimmer og glamour. Helt som det plejer. Jeg kender det, for jeg har selv været der, og jeg kan ærligt sige, at bæredygtighed ikke var det, jeg tænkte mest på, da jeg tilbage i 90’erne gik catwalk.

Gå til Action card

Dengang var der ikke mange, som bekymrede sig om, hvor mange liter vand, der skal til for at producere et par bukser, hvor mange kemikalier, der indgår i tøjproduktion eller om brugen af børnearbejde i de lande, hvor sæsonens trends forvandles til det tøj, vi finder på butikshylderne. Det er der heldigvis meget mere styr på i dag, og modebranchen er allerede kommet langt med bevidstheden om, at der er brug for et opgør med den hidtidige brug og smid væk-kultur.

Men der er stadig tale om en af verdens mest forurenende brancher, og modeugen er derfor en god anledning til at kaste et blik på dens forhold til bæredygtighed og ansvarlighed. For det siger sig selv, at når du kan købe en T-shirt til 50 kroner, kan det ikke være alle led i værdikæden, som kommer til at tjene på det salg.

Bodil Nordestgaard Ismiris er administrerende direktør hos Lederne

Bodil Nordestgaard Ismiris

  • Administrerende direktør i Ledernes Hovedorganisation
  • Tidligere viceadministrerende direktør i Ledernes Hovedorganisation i perioden 2017-2020.
  • Inden da direktør og chef for bl.a. Medlemsrådgivningen og HR.
  • Bestyrelsesmedlem i PFA og en del af repræsentantskabet hos ATP.
  • Uddannet cand.scient.pol. fra Aarhus Universitet i 1999
  • Født og opvokset i Vemb mellem Holstebro og Ringkøbing
  • Gift og mor til to
Fold ud

Derfor er modeugen også en påmindelse om, at vi har med en branche at gøre, som viser, hvor vigtigt det er at tænke bæredygtighed ind i alle dele af værdikæden – fra produktion til distribution. Heldigvis har vi i Danmark mange dygtige ledere i modebranchen, der går forrest med ambitioner om omstilling til mere bæredygtige fremstillingsmetoder.

Men der er lang vej igen. Det blev jeg bekræftet i, da jeg læste Deloittes årlige rapport om modebranchen. Den viser, at denne branche i dag står for cirka fire procent af den globale CO2-udledninge. Godt 70 procent kommer fra produktion og forarbejdning, mens de 30 procent kommer fra eksempelvis transport, emballage og forbrug.

Derfor er modebranchen stadig under bæredygtigt pres. Dels efterspørger forbrugerne i stadig stigende grad bæredygtige produkter produceret på ordentlige og ansvarlige vilkår, dels har EU skærpet reglerne for klimarapportering til også at omfatte dine underleverandørers klimaaftryk – det såkaldte scope 3. Det stiller store krav til dig som leder. Og til din administration.

Min opfordring til dig, der er leder i modebranchen eller for den sags skyld en hvilken som helst anden branche, der har eller skal have fokus på bæredygtighed, er at tænke i partnerskaber, som rækker ud over din egen umiddelbare horisont. Det stiller nye og store krav til tankegangen hos dig som leder, som skal træffe beslutninger om alt fra valg til leverandører til salgskanaler. For vælger du ikke de rigtige samarbejdspartnere, risikerer du at hæfte for deres manglende klimarapportering.

Så når de farvestrålende rober denne uge glider ned ad catwalken, bør det også være en påmindelse om din forpligtelse som leder til i endnu højere grad at være åben for de partnerskaber og samarbejdsmuligheder, som kan hjælpe os alle på vej mod en mere bæredygtig fremtid.