Humor er nødvendigt
I et sådan krydspres imellem hele tre aktører handler det for hende om at sikre, at medarbejderne føler sig hørt, også selv om deres indstilling ikke har nogen gang på jord og er helt umulig for hende at sælge opad i systemet.
»Her handler det primært om at forsikre ingeniørerne om, at vi har sagt til dem, der skal tage beslutningen, at 90 km/t er en god ide, og at vi har redegjort for de trafiksikkerhedsmæssige konsekvenser af at sige 100 eller 130 km/t.«
Nogle gange, når en minister har trumfet en beslutning igennem på trods af faglige indspark fra hendes afdeling, er der kun humoren at ty til.
»Jeg var på et tidspunkt til møde med en transportminister og fortalte om alle de frygtelige konsekvenser, et konkret forslag ville få. Til sidst sagde ministeren: ’Marianne, nu gider jeg simpelthen ikke høre mere på din faglighed.’ Så må man bare sige: ’Okay, må jeg så gå, eller hvad?’, men jeg blev naturligvis pænt siddende. Da jeg kom tilbage i afdelingen, fik vi en fælles grinehistorie ud af det. Men medarbejderne følte samtidig, at fordi jeg havde fortalt ministeren om konsekvenserne, at de var blevet hørt, også selv om ministeren verfede mig af til sidst,« siger Marianne Foldberg Steffensen og tilføjer:
»Man kan faktisk få folk med til ret mange ting, hvis de bare føler, at de er blevet hørt.«
I andre situationer er det ikke gjort med bare at blive siddende stille på et møde, efter at ministeren har sat hende på plads.
»Andre gange slår vi lidt mere i bordet. Så laver vi et notat, som vi sender op i systemet, og som forklarer, hvordan vi ser på sagen. Medarbejderne skal vide, at jeg en gang imellem står op for dem og siger til dem højere oppe, at de selv må afgøre, hvilken beslutning, de tager, men at de skal høre vores indvending,« siger Marianne Foldberg Steffensen.
Hun skal hele tiden minde sig selv om, at hendes medarbejdere ene og alene er drevet af faglighed, og at de – i bedste fald – er politisk tonedøve.