BÆREDYGTIG LEDELSE

Man behøver ikke være Kong Gulerod for at gå forrest

19. februar 2021

Camilla Haustrup Hermansen er direktør og formand for ét af regeringens klimapartnerskaber. Hun er blevet en grøn frontløber i sin branche, men vejen dertil har været usikker og krævet mod.

Camilla Haustrup Hermansen
Camilla Haustrup Hermansen til Ledelsens Dag 2019
Gå til Action card
Camilla Haustrup Hermansens faste løbeture er blevet betydeligt længere de seneste år. For det er her, hun som leder får tanket op rent mentalt og får »luftet ud på øverste etage«.

Det har der været mere brug for end ellers de sidste par år. I 2018 tog hun og den øvrige ledelse nemlig en ambitiøs beslutning i forhold til fremtiden for Plus Pack, hvor hun er direktør og medejer.

Beslutningen gjorde hende og virksomheden til én af de absolutte pionérer inden for cirkulær omstilling i dansk erhvervsliv.

»Jeg kan huske følelsen af lige dele begejstring og ydmyghed, da vi havde formuleret strategien. Én ting var, at vi skulle i gang med en langsigtet omstilling og investeringer i alt lige fra produktion, teknologi, kompetenceudvikling og kunderelationer. Men vi skulle også bevæge os ud i en langsigtet indsats baseret på en vision frem mod 2030. Det føltes da klart nervepirrende, og gør det faktisk stadig tit«, siger Camilla Haustrup Hermansen.

Hendes første råd til andre ledere er klart: Du skal være indstillet på at få det meste af følelsesregistret i spil, når du beslutter dig for at gå ambitiøst ind i den grønne omstilling. For det fremkalder både frygt og glæde at gå forrest i klimakampen som virksomhedsleder.

Camilla Haustrup Hermansen

Camilla Haustrup Hermansen

  • Begyndte karrieren i reklamebranchen, men er i dag direktør og medejer af Plus Pack
  • Cand.mag. i Moderne kultur og kulturformidling fra Københavns Universitet
  • Masters of Arts (MA) fra Goldsmiths College, University of London
  • Bestyrelsesuddannet fra CBS Executive Bor på Fyn, er gift og har tre børn
  • Er 47 år og sorterer sit affald derhjemme i otte forskellige affaldsbeholdere
Fold ud

Er stadig i tvivl om sit mandat

I 2015 overtog Camilla Haustrup Hermansen ledelsen i en almindelig produktionsvirksomhed af fødevareemballage sammen med sin bror, Anders Top Haustrup, som blev administrerende direktør. Kort efter lagde de en strategi, der havde fokus på at fremtidssikre virksomheden gennem øget differentiering og værdiskabelse i markedet.

Konkret havde søskendeparret et stort ønske om at klæde organisationen på til at gå en mere digital og grøn fremtid i møde. Og så stillede de skarpt på FN’s 17 verdensmål for at finde ud af, hvor Plus Pack kunne gøre den største forskel.

Det blev en øjenåbner.

»Vi vidste godt, at vores største klimaindsats er at mindske madspild, men vi indså, at vores største negative aftryk rent faktisk er det affald, som emballage skaber efter brug. Og vi blev hurtigt blive enige om, at vi ikke kunne leve med, at vores produkter risikerer at ende i naturen og verdenshavene og bidrage til den plastforurening, som FN har udråbt til vor tids største humanitære katastrofe«, fortæller Camilla Haustrup Hermansen.

Sidenhen føjede hun derfor også samfundsdebattør til visitkortet og blev grøn talskvinde for hele den danske plastbranche.

Det førte til den nuværende formandspost for ét af regeringens 13 klimapartnerskaber, og dermed også en rolle som politisk rådgiver for Statsministeren og Regeringen via Grønt Erhvervsforum.

Dermed er Camilla Haustrup Hermansen blevet én af de mest fremtrædende aktører for dansk erhvervslivs grønne omstilling.

»Jeg kan godt vågne om morgenen og blive i tvivl. I tvivl om, hvilken ret og hvilket mandat jeg overhovedet har til at gå i front i denne udvikling og til at blive ved med at insistere på den grønne dagsorden. For når jeg stiller mig helt frem, har jeg jo ikke ret mange at spørge til råds, og det kan da føles ensomt«, siger hun og tilføjer:

»Vi er på kort tid gået fra at være en anonym virksomhed til, ikke bare at blande os i debatten, men rent faktisk forpligte os offentligt på at komme med nye, cirkulære løsninger, som kan hjælpe klimaet. Det er jo en kæmpe omvæltning, som har gjort os mere synlige og derfor også mere sårbare.«

Trives i modvind

Camilla Haustrup Hermansen er oprindeligt uddannet humanist og var lykkeligt ansat i reklamebranchen, da hendes far i 2005 overtalte hende og broderen til at give familieforetagendet en chance.

Den fynske, familieejede emballagevirksomhed var på det tidspunkt vokset støt i tre generationer, og der var udsigt til et generationsskifte. Hun trådte dog først ind i virksomheden umiddelbart efter finanskrisen i 2009.

Camilla Haustrup Hermansen har siden lært, at hun trives, når udfordringerne er størst.

»Jeg lærte i mine tidlige år i virksomheden, at jeg faktisk trives i modvind. Når der er stiv kuling, og alle nøgletal vælter, får jeg et drive, der siger: Det her skal vi bare klare«.

»Derfor var jeg også klar på at prøve at udfordre virksomheden og mig selv i arbejdet med at øge fokus på bæredygtighed«, siger hun.

Plus Pack

  • Plus Pack designer, producer og sælger emballage til fødevarer og sælger til mere end 54 lande
  • Producerer blandt andet den klassiske foliebakke til Stryhns Leverpostej
  • Virksomheden har cirka 230 ansatte og omsatte sidste år for knap 600 millioner kroner.
  • I dag er 89 procent af emballagerne lette at genanvende.
Fold ud

Overhalede samfundet indenom

Det var her, Camilla Haustrup Hermansen og den øvrige ledelse besluttede at give sig selv ti år til at omlægge produktionen til kun at producere genanvendelig emballage og blive CO2-neutral.

»Jeg har aldrig før formuleret en så langsigtet strategi, hvor jeg ikke har kunnet gennemskue delmålene på forhånd. Og det føltes vildt«, siger hun.

Ikke mindst, når man som Plus Pack er en teknisk funderet og datadrevet virksomhed, der er vant til at træffe beslutninger på grundlag af kendt viden og teknologi. Men her var teknologien ikke engang udviklet.

»Når man går ind i en cirkulær og grøn omstilling, kommer man ikke uden om, at det i starten kan føles som om, man er på gyngende grund. Derfor er det jo et stort leap of faith, når man træder ud i det. Og det tror jeg, at man som leder virkelig skal indstille sig på, på forhånd«, fortæller Camilla Haustrup Hermansen.

Allerede i 2018 var virksomhedens sortiment 80 procent genanvendeligt. Men her løb Camilla Haustrup Hermansen ind i en uventet stopklods: Virksomheden var så meget på forkant med udviklingen, at man havde overhalet samfundet indenom.

»Pludselig indså vi, at affaldssystemerne i Danmark og mange andre lande slet ikke er sat op til den materialegenanvendelse, som vi har fokus på. Så hvor vores produkter i teorien næsten var helt genanvendelige, blev husholdningsaffaldet alligevel bare brændt som før. Især plast lider under meget lave genanvendelsesrater«, fortæller hun.

Direktøren bliver samfundsdebattør

Derfor besluttede Camilla Haustrup Hermansen at udvide rollen som direktør til også at blive grøn og cirkulær samfundsdebattør og forkæmper.

»Det startede som en prøveballon, hvor vi tænkte: Hvad nu, hvis vi gør os til nogle af dem, der ikke kun brokker os og peger på problemet, men faktisk også kan levere løsninger? Måske de så vil lytte. Lad os prøve«, siger hun.

Med dét afsæt begyndte den grønne direktør at blande sig i debatten overalt, hvor hun kunne. Hurtigt begyndte invitationerne og forespørgslerne på oplæg og præsentationer i en lang række fora for grøn og cirkulær omstilling at tikke ind.

»Jeg elsker at blive udfordret, men jeg kan bedst lide at blive det sammen med andre og føle, at vi sammen er forpligtet på noget«.

»Så det at træde op og tage scenen alene som frontkæmper føltes også ret grænseoverskridende og var noget, der krævede ekstra mod«, siger hun.

Modet fandt hun blandt andet ved at genbesøge det ledelsesgrundlag, hun formulerede for sig selv for længe siden.

»I de her svære ledelsessituationer, tror jeg, at det er enormt vigtigt at have formuleret et klart ledelsesgrundlag for sig selv. Det gjorde jeg for længe siden og fandt ud af, at jeg er ret meget en no bullshit-person«.

»Sagen er det vigtige for mig, og det er også den, jeg brænder helt vildt for her. Det skal jeg huske at minde mig selv om, når det er svært. Og når det lykkes, bliver det lettere at hente modet til at gå forrest«, fortæller hun.

Danske ledere mangler kompetencer og sense of urgency

Det giver Camilla Haustrup Hermansen et boost at være med til at sætte fokus på et globalt paradigmeskifte, som, hun tror på, er nødvendigt. Og hun lægger ikke skjul på, at hun synes, det er mere end presserende at få flere virksomhedsledere med ind i en omstilling til cirkulær økonomi.

Når så mange ledere endnu tøver, er det fordi, at de er i tvivl om, hvor de skal starte, mener hun.

»Jeg tror, der er et kompetencegab. Der findes mange dygtige virksomheder og ledere, der gerne vil i gang, men som ikke ved, hvor de skal starte«, siger hun.

Derfor er én af Camilla Haustrup Hermansens mere personlige appeller til det politiske niveau at investere i bedre og flere ordninger og erhvervsrettede tiltag, der konkret kan hjælpe danske virksomheder i gang med cirkulære tiltag og grønne strategier.

Hun mener dog også, at der findes en stor gruppe ledere, der endnu ikke helt tager klimaproblematikken alvorligt nok. Men det er en alvorlig problematik.

»Der er ingen tvivl om, at min generations største ledelsesudfordring bliver at lede vores virksomheder igennem klimaforandringerne og mindske den forretningsmæssige risiko, det bliver for os alle og i stedet fokusere på de forretningsmæssige muligheder, som også ligger i omstillingen«, siger hun.

Hun opfordrer derfor til, at du som leder sætter dig ind i, hvordan klimaforandringerne kommer til at påvirke lige netop dit område og så tvinge den nødvendige sense of urgency frem i dig selv.

»Start med at finde ud af, hvad det kommer til at betyde for din virksomhed, og lad dig så onboarde lige netop der. Mærk efter og engagér dig. Hvad tror du, forbrugerne, dine kunder og leverandører vil stille af nye krav og forventninger til dig? Og hvad tror du, der kommer af fremtidig lovgivning?«, siger hun.

Fremtidslinealen

Camilla Haustrup Hermansen anbefaler, at du tilegner dig viden om FN’s Verdensmål og laver en strategisk analyse af, hvor I som virksomhed bidrager mest negativt og derfor kan gøre den største forskel med en grøn omstilling.

Og så foreslår hun at lave det, hun kalder en fremtidslineal.

Det er en linje med årstal ud i fremtiden, hvor I plotter de lovgivningskrav og rammevilkår ind. Både dem I kender og ved kommer, men også dem, I forventer, kan komme på jeres område.

»Der kommer masser af lovgivning, som vi allerede kender nu, og du kan lige så godt starte der. Vi ved i Plus Pack, at der kommer ny europæisk lovgivning om et udvidet producentansvar på emballage snart, som betyder at man for eksempel udfaser ti produkter i engangsplast til sommer«.

»Tag fat i de ting, som, du ved, kommer, plot dem ind på en tidslinje og begynd din omstilling der. Det er et godt sted at starte«, siger hun og afslutter med en klar melding:

»Jeg vil sige det sådan, at man ikke skal være Kong Gulerod eller ph.d. i cirkulær økonomi for at tage et større virksomhedsansvar. Man skal først og fremmest tro på sagen og på, at det gør en forskel – og så ellers bare gå i gang!«.

Action Card

Camilla Haustrup Hermansens råd til en grøn omstilling

  1. Sæt dig ind i, hvordan klimaforandringerne kommer til at påvirke både dig, din virksomhed og dine kunder og engagér dig der.
  2. Brug FN´s verdensmål til at finde ud af, hvor du og din virksomhed har det største negative bidrag og kan gøre den største positive forskel med en grøn omstilling.
  3. Sæt dig i dine kunder og leverandørers sted. Hvilke krav og nye behov grundet klimaforandringerne, tror du, der vil komme fra deres side i fremtiden? Hvad stiller det af krav til jeres virksomhed?
  4. Udform en fremtidslineal, hvor du konkret plotter al den kommende klimalovgivning ind, som du allerede nu forventer fra både Danmark og EU på dit område. Start med at omstille dig og virksomheden til det.

Andre artikler om bæredygtig ledelse

I din indbakke Konkrete værktøjer og viden om ledelse

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag ugentlig inspiration, værktøjer, portrætter, kurser og guides.

Luk
I din indbakke Konkrete værktøjer og viden om ledelse

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag ugentlig inspiration, værktøjer, portrætter, kurser og guides.