Succeskriterium har ændret sig
Men selv om mange af de ting, hun har sat i værk, faktisk ser ud til at fungere, er hun meget ærlig omkring, at hun og ledergruppen kun har fået rykket Arken en lillebitte smule. Og derfor har hendes succeskriterium også flyttet sig.
»Fra starten tænkte jeg, at målet var at få det, vi sætter i gang, til at lykkes til fulde. Der tror jeg, jeg er blevet klogere på, at vi kun skal beholde det, der virker, når forsøgsperioden er slut. Vi skal længere hen med implementeringen af Arken i balance-strategien for at se, hvilke af de virkemidler, vi har sat i gang, som vi har lyst til at beholde. Der har jeg nok ændret holdning ret markant.«
På en skala fra 1 til 10, hvor 10 er det maksimale, hvor langt føler du så, at du er nået med det, du satte dig for allerede før sommerferien?
»Vi er stadig kun i starten, så vi er nok på en 3’er, men en pæn 3’er. En af de første uger, jeg var her, var vi også på en 3’er, men så skete der en masse ting, der gjorde, at vi blev smidt tilbage, så det har været lidt 2 skridt frem og 1 tilbage.«
Hvad var det, der skete?
»Jeg lærte nok, at så snart man begynder at gå ind i de her forandringsprocesser, kan der være en kompleksitet, der åbner sig. Det handler jo meget sjældent om kun en enkelt ting i en organisation, der skal forandres, for at alt klapper. Og det har vist sig, at der var nogle ting, der stod værre til, end jeg havde kunnet forudse eller kunnet vide på forhånd, primært med trivslen selvfølgelig, men også meget andet, der skulle ses efter,« lyder det fra Marie Nipper.
Svært at opbygge tillid i ’skadet’ organisation
Man kan ikke opbygge tillid eller rette op på et dårligt arbejdsmiljø ved at knipse med fingrene?
»Præcis, det er kun noget, du kan opnå over tid ved at gøre de ting, du siger, du vil gøre. De nye arbejdsgange skal opleves i meget længere tid, før mine kolleger trygt kan melde ud, at nu har tingene ændret sig.«
Måske er det bare ekstremt svært at opbygge tillid i en organisation, der har været så skadet?
»Helt afgjort. Det kræver rigtig meget tålmodighed. Du får ikke et godt arbejdsmiljø ved at få en konsulent ud at holde en workshop, og så kører det hele. Det er noget, man bliver nødt til at vedligeholde hele tiden på forskellige måder. Mit håb er jo, at vi bevæger os væk fra reparationsarbejdet og når til et sted, hvor vi bare en gang imellem skal huske hinanden på, hvordan det er, man har den gode arbejdsplads, og at vi ellers oplever det som en naturlighed i dagligdagen.«