Den psykiske grænse
Efter et overfald eller en trussel gør lederne i fængslet meget ud af at tale episoden igennem med medarbejderne, der også har mulighed for psykologhjælp. Fokus på trivslen er blevet større i fængslerne gennem tiden, og for en fængselsleder er det et dilemma, når en ansat ikke trives i jobbet. For hvor meget skal lederen presse på, for at få medarbejderen til at blive? Den ansatte, der blev slået ned af bandemedlemmet, er stadig ansat i Kriminalforsorgen, men arbejder i dag i et andet fængsel.
»Vi sørgede for psykologhjælp og tog samtaler med ham. Hans chef på afdelingen havde 100 procent opmærksomhed på ham, da han kom tilbage, men han havde svært ved at være derovre. Og så hjalp vi ham med at få en stilling et andet sted. Vi gør simpelthen alt, hvad vi kan for at holde på folk, men man kan jo ikke fortænke nogen i, hvis de siger, at det her kan de bare ikke være i,« siger institutionschefen.
Fønss Gjørup og hans lederkolleger forsøger at være opmærksomme på små signaler, der viser, at en medarbejder ikke trives, for eksempel hyppige sygemeldinger, eller hvis medarbejderen virker nedtrykt. I første omgang tager lederne en samtale med vedkommende og spørger, om det er noget arbejdsrelateret eller privat, der spiller ind, og Michael Fønss Gjørup opfordrer personen til også at tale med sine pårørende.
»Hvis først psyken spiller én et puds som ung mand eller kvinde i uniform, så skal man overveje, om man skal have det her job. Det er rigtig vigtigt, at vi som ledere intervenerer på et tidspunkt, hvor vi vurderer, at vi kan bruge vores erfaringer til at sige: ‘Det er nok godt, hvis du finder noget andet’. Det møgærgerligt, når vi mister nogen, men hellere det end, at de pludselig sidder derhjemme og kigger ud ad vinduet, og ingenting hænger sammen på grund af arbejdet.«