Terperi eller ægte passion?
Mange vil nok først tænke klima og grøn omstilling, når de hører begrebet bæredygtighed og bæredygtig ledelse, men begrebet favner langt bredere end det, påpeger Nana Bule.
»For mig handler bæredygtig ledelse om at skabe noget, der er holdbart og vedvarende. Som leder har man et ansvar for skabe en organisation, en kultur og en forretning, som udvikler sig positivt og bidrager positivt til samfundet. Det gælder på klimaområdet, men det gælder i høj grad også den organisatoriske agenda: Altså at man som leder skaber en kultur, som er inkluderende, og hvor der er plads til alle«.
Verdensmålene er en vigtig fælles referenceramme for ledere og virksomheder, fordi det, som Nana Bule siger: »[…] har givet os et fælles fokus og sprog og noget at hægte tiltagene op på, som andre også kigger imod«.
Men selvom man har terpet verdensmålene og kan dem på rygraden, er det ikke nok. Der er brug for passion hos lederen. Man skal brænde for agendaen og vise, man kan sætte handling bag ordene, siger Nana Bule.
»Jeg er sikker på, at mine medarbejdere er dygtige nok til at kunne gennemskue, om det her kommer drevet af passion og med et oprigtigt ønske om at rykke på en agenda. Det tror jeg, de fleste vil kunne. Mit råd til ledere er at holde sig til de agendaer, man er autentisk passioneret omkring, og hvor man som virksomhed reelt gør en forskel og bidrager til løsningen«.
Kredit til Thunberg
Nana Bule har store forhåbninger, siger hun. Både til egen generation og også til fremtidige ledere.
»Bæredygtighed og verdensmålene er blevet masseeje og massebevidsthed inden for de seneste par år. Helt ned til at børn arbejder med dem i skolen, men jo også at vi som virksomheder er blevet meget mere tydelige i det arbejde, vi laver omkring det, i de investeringer, vi gør, og de ambitioner, vi har«.
Nana Bule mener, man bør give noget kredit til Greta Thunberg, fordi hun ─ om nogen ─ har tydeliggjort agendaen.
»Man kan synes meget om hende, det skal jeg ikke forholde mig til, men man kan i hvert fald ikke tage fra hende, at hun i den grad har sat klimaet på dagsordenen. Hun har skubbet til min generation, men hun er jo også blevet et stærkt talerør for en ung generation, der kræver handling, og som ikke vil finde sig i, at vi fortsætter, som vi hidtil har gjort«.
Det lange lys
Og for at løfte udfordringerne, italesat af blandt andet den svenske pige med fletningerne, skal ledere træde i karakter.
»Jeg mener, det bliver fuldstændig afgørende, at man har bæredygtig ledelse som sin kernedisciplin. I den brede definition. Ét er, at medarbejderne vil kræve det; jeg tror simpelthen ikke, man kan rekruttere i fremtiden uden, men vi ser også i stadig højere grad, at kunder kræver det, at markedet stiller krav til deres leverandører. Så på den måde bliver man hjulpet på vej rent kommercielt, fordi der er et pres om at agere ─ fra din egen organisation, men også fra markedet«.
Og så handler det om at have det lange lys på i sin ledelse, siger Nana Bule.
»Bæredygtig ledelse handler jo dybest set om at skabe noget med tanke på fremtiden. Det ansvar, man har som CEO, er at drive en organisation og forretning, der bidrager og udvikler sig positivt ─ og stadig gør det, når man ikke længere selv er i spidsen«.