Forestil dig at du sender et vigtigt brev ud til dine kunder og bagefter opdager, at der har sneget sig en helt forkert sætning ind, der ikke giver nogen mening.
Eller at du beder din områdedirektør være vikar for dig på et møde, hvor han primært skal sørge for to ting – men begge glipper.
Eller hvad nu, hvis du er ansat i en bank og skal sende en personaliseret besked ud til alle kunder med en reminder om at huske at indbetale til pensionsopsparingen, men du glemmer et enkelt – og helt afgørende – datapunkt, nemlig alder, med det resultat, at e-mailen sendes ud til alle kunder, også dem, der allerede er gået på pension.
Alle tre fejl er taget fra virkelighedens verden. Og stammer fra samme afdeling.
Men hvor man i mange virksomheder enten ville forsøge at skjule kvajerne eller skubbe ansvaret over på nogle andre, udløste de tre ovenstående eksempler klapsalver i Sydbanks kommunikations- og marketingafdeling.
Her har man i halvandet år arbejdet intensivt med håndteringen af fejl. Ikke for at udskamme de skyldige, men tværtimod for at tilskynde til at alle fejl kommer på bordet. Og det gør man bedst ved at ’fejre dem’, siger Nanna la Cour, der er afdelingschef for Personaliseret Kommunikation i Sydbank.
»Vi er alle mennesker, og vi laver alle sammen fejl. Vi kan enten feje dem ind under gulvtæppet, eller vi kan vælge at tale om dem og måske blive klogere. De fleste af os ønsker det sidste, men det kræver et forum, hvor der er tillid nok til, at det er muligt,« siger Nanna la Cour.