Kim Kristensen står og snakker i telefon og kigger ind i et vindue, der reflekterer hans spejlbillede
»Passivitet er ledelsesmæssigt harakiri. Det starter som en siveblødning, hvor du mister opbakning og dine medarbejderes tro på dig som leder, og det bliver lynhurtigt til en styrtblødning, som du som leder ikke kan komme tilbage fra,« siger Kim Kristensen, Hofchef for Dronning Margrethe og ledelsesekspert. Foto: Christian Als
ELSK KAOS!

Usikre tider kræver, at du træder i karakter som leder

19. juni 2025

Kim Kristensen har ført medarbejdere gennem svære og uforudsigelige situationer, sågar gennem krig. Han ved præcis, hvad ledelse i usikre tider kræver, og bare rolig: Du har sikkert allerede værktøjerne.

Gå til Action card

Det er usikre tider. Verden er præget af konflikter, klimakrise og nærmest komplet uforudsigelige straftolde dikteret fra Det Hvide Hus. Den geopolitiske og økonomiske orden, vi har været vant til, er i opbrud, og ingen ved med sikkerhed, hvad det kommer til at betyde for os alle.

Et er sikkert: Der er brug for ledere, der kan styre virksomheder og medarbejdere gennem de urolige tider. Men hvad kræver det af dem? Det har en af Danmarks mest respekterede ledere et kompetent bud på.

Kim Kristensen er hofchef for Dronning Margrethe, tidligere hofmarskal samt forhenværende oberst og øverstkommanderende for blandt andet de udsendte danske soldater i Afghanistan. Han er forfatter til ledelsesklassikeren 'Følg mig' og blev kåret til Årets Leder i 2009. Han rådgiver topchefer og andre markante ledere både i offentlige og private virksomheder.

Ifølge Kim Kristensen er du nået langt som leder, både i forhold til at være beredt, når problemerne rammer, og til at sikre, at du har dine medarbejdere med dig, hvis du i forvejen er en dygtig og velrespekteret leder.


KimKristensen019_landscape_1920x1280
»Guldkornene kommer næsten aldrig oppefra. De kommer nedefra,« siger Kim Kristensen. Foto: Christian Als

Tillid opbygges i fredstid
Den tidligere oberst bruger en militæranalogi på, hvordan de ledere, der allerede har bevist deres værd, står med gode kort på hånden, når krisen pludselig rammer.

»Tillid opbygges i fredstid til brug i krigstid,« siger han. Når usikkerheden rammer, vil dine medarbejdere nemlig ikke lede efter svar i medarbejderhåndbogen eller på de senest rundsendte strategi-slides. De vil kigge på dig. De vil søge efter ro, retning og ansvar. Og har du opbygget den tillid i hverdagen, har du allerede skabt det fundament og følgeskab, som er altafgørende for en leder, der skal håndtere kriser.

»Alle kan faktisk agere fornuftigt, hvis de har tillid til deres nærmeste leder og de ledere, der er over dem. Så har man tilliden, kan man langt nemmere få skabt den ro og den tryghed, som er nødvendig for, at man kan arbejde videre og løse de problemer, som er opstået,« siger Kim Kristensen.

Han opfordrer hver eneste leder til at stille sig selv et grundlæggende spørgsmål:

»Er der tillid til dig som person? Til din virksomhed? Jeres produkt? Hvis ja, hvad er der så at frygte? Du har jo det vigtigste på plads: Tilliden.«

KimKristensenKL_landscape_1920x1280
Kim Kristensen er en yderst efterspurgt ledelsesekspert. Her taler han for kommunale politikere og topembedsmænd ved KL’s topmøde Foto for KL: Lars Horn/Baghuset

Usandsynlige scenarier er vigtige
Et er dog at have sine medarbejderes tillid på forhånd. Noget andet er at træffe de rette beslutninger, når det hele ramler. Her er der grænser for, hvor godt forberedt du kan være, for usikkerhedens natur er, at den er uforudsigelig. Og du kan ikke have en plan for alle tænkelige og i særdeleshed utænkelige scenarier.

Men det gør ikke scenarietænkning overflødig. Tværtimod. Det er netop for at kunne handle i det uforudsigelige, at du sammen med dine medarbejdere skal forestille dig nogle af de vildeste scenarier, tænke dem grundigt igennem – og træne dem.

»Vi kan godt øve os på de situationer. Krisen rammer aldrig præcist, som du havde forestillet dig, men har du gennemtænkt en tilsvarende eller parallel situation bare én gang, har du en referenceramme. Og hvis du har gjort det sammen med dine medarbejdere, så har I trænet en handlekraftig kultur, hvor alle har fået en fornemmelse af at kunne agere og udføre deres opgaver i et ukendt terræn.«

»Det er ligesom en krigszone«, fortæller den tidligere oberst, der som den første dansker siden 1864 havde ansvaret for offensive, daglige krigsoperationer, da han var leder for de danske, britiske og tjekkiske styrker indsat i Afghanistans Helmandprovins i 2007-2008.

»Du skal forberede dig selv og dine folk mentalt og have generiske planer klar, for de vil betyde, at du er et skridt foran fjenden og kan imødekomme krisen og udfordringen i ord såvel som i handling«

KimKristensen020_portrait_1920x1280

Kim Kristensen 

Hofchef for Hendes Majestæt Dronning Margrethe. Inden tronskiftet Hofmarskal (2021-2024) og før da Kongehusets ceremonimester (2012-2021)

Kåret til Årets Leder i 2009. Forfatter til årets ledelsesbog 2015 "Følg mig”.

Militærkarriere:

  • Forsvarsattache i Paris, Madrid og Haag fra 2009-2012
  • Afdelingschef i Forsvarets Sundhedstjeneste fra 2008-2009
  • Chef for danske, britiske og tjekkiske styrker i Afghanistan 2007-2008
  • Kompagnichef i Eksjugoslavien for danske og litauiske soldater i 1995
  • Sergent og officer ved Den Kongelige Livgarde med internationale missioner siden 1984

Samfundssproglig student fra Vordingborg Gymnasium i 1984. Uddannelser på Hærens Officersskole, Forsvarsakademiet, General-/Admiralstabskursus i Oslo samt European Military Staff College i Bruxelles.

Født 1. juni 1964 i Vordingborg

Foto: Christian Als

Fold ud

Brug de skarpeste hjerner
For store virksomheder anbefaler Kim Kristensen at ansætte nogen med det direkte ansvar at gennemtænke så mange scenarier som muligt, sikre at de relevante mennesker i virksomheden taler dem igennem og får lavet planer, som bliver øvet igennem.

»Dels står alle på den måde bedre, fordi man er forberedt. Dels har man en krisehåndteringsstab, der har været mange scenarier igennem, og det er meget nemmere at trække nogle fornuftige linjer til noget velkendt, når der skal ageres i ukendt territorium,« siger Kim Kristensen.

»Giv de skarpeste hjerner i virksomheden rollen at udfordre bestyrelsen, direktionen og dig selv med scenarier som er realistiske – og nogle gange tæt på urealistiske«

Han ved godt, at mindre virksomheder ikke har råd til at ansætte en Chief Intelligence Officer, som han kalder rollen, hvis det er en person, som kun har dette ansvar, men mindre kan også gøre det.

»Selvfølgelig har den lokale VVS’er ikke mulighed for at slå en stilling som CIO op. Men så kan vedkommende jo gøre det, som ledere på alle niveauer bør gøre: Have et mindset, hvor man hele tiden forsøger at komme lidt op i helikopteren og gøre sig nogle tanker om, hvad det er for nogle udfordringer, der kan ramme denne her virksomhed lokalt, regionalt, nationalt og globalt. Kald det bare ’What if’-scenarier. Tal med medarbejdere, venner og netværk om det. Og så igen: Før tankerne helt til ende og træn det, som kan trænes,« siger Kim Kristensen.


Hellere en dårlig plan end ingen plan
Det værste, du kan gøre som leder, både når krisen lurer, og når den rammer med fuld styrke, er, som Kim Kristensen altid prædiker, ikke at gøre noget. Du må gerne tvivle, men du må ikke blive handlingslammet, for ingen beslutning er oftest værre end en dårlig beslutning, ligesom ingen plan er et dårligere udgangspunkt end en dårlig plan.

»Handlingslammelse skader enhver leder og enhver organisation. Passivitet er ledelsesmæssigt harakiri. Det starter som en siveblødning, hvor du mister opbakning og dine medarbejderes tro på dig som leder, og det bliver lynhurtigt til en styrtblødning, som du som leder ikke kan komme tilbage fra,« siger hofchefen.

»Derfor er det vigtigste: Vær handlingsorienteret. Tag initiativ. Vis, at du er til stede og har tænkt over det, også selvom løsningen ikke er perfekt. Så tænk hele tiden over, hvad I vil, hvad I kan, og hvad I gør. Og kom så i gang!«

Sandsynligheden for, at din kriserespons ender godt, er størst, hvis du selv og din virksomhed har et tydeligt formål og står på nogle faste værdier, som I på forhånd har arbejdet med at forankre. For selvom du ikke har rede svar på de ukendte spørgsmål, der vil ramme dig i usikre tider, så giver formål og værdier en fast grund at stå på.

To ører, én mund
»Hvis vi allerede har fået diskuteret ’hvad er meningen med vores virksomhed?’, ’hvad er formålet?’, ’hvordan placerer vi os i etiske spørgsmål?’, og alle har det samme billede af det, så er det en kæmpe ballast, når det hele buldrer og brager,« siger Kim Kristensen og fortsætter:

»Det skaber ikke kun ro hos dig som leder, men også hos dine medarbejdere. De kan se, at du ikke farer i panik, men står fast på det, der giver mening.«

»For alle ledere i alle virksomhedsstørrelser er det helt afgørende, at man både i sin scenarietænkning, inden krisen opstår, og det øjeblik, hvor problemerne rent faktisk rammer, inddrager og involverer sine medarbejdere så meget som muligt,« understreger Kim Kristensen.

»Alle ledere har – overraskende nok – to ører og én mund. Så lyt to gange for hver gang du taler«, siger hofchefen og opfordrer til at lytte så grundigt, at han kalder det ’aggressiv lytning’.

Du skal nemlig ikke tro, at du selv har alle svarene. Det er der ingen, der har. I krisetid – som i fredstid – kommer de bedste idéer oftest fra medarbejderne. Og derfor skal du altid være tydelig om, at du inviterer dem med ind i dit beslutningsrum.

KimKristensen018_portrait_1280x1920
»Vær handlingsorienteret. Tag initiativ. Vis, at du er til stede og har tænkt over det, også selvom løsningen ikke er perfekt. Så tænk hele tiden over, hvad I vil, hvad I kan, og hvad I gør. Og kom så i gang!« siger Kim Kristensen. Foto: Christian Als

Tid til chefvirke
»Det, du som minimum skal gøre, er at sætte dig sammen med dine nærmeste medarbejdere og sige: ’Vi har en krise – hvad tænker I?’. Guldkornene kommer næsten aldrig oppefra. De kommer nedefra,« siger Kim Kristensen, der understreger, at det i sidste ende er dig, der som leder har ansvaret:

»Som leder må du aldrig være i tvivl om, at der er en tid til gruppearbejde, og så en tid til chefvirke. Særligt når de tungeste beslutninger endeligt skal tages, er der kun en chef. Det er dig. Chefen har det ultimative ansvar, også for beslutninger som skal gennemføres med voldsom kraft, med klinisk præcision og ved hensynsløs kraftsamling. Sådan er ledervirket – og det forventer dine medarbejdere med rette af dig.«

Han advarer på det kraftigste ledere mod at prøve at skjule udfordringerne og den naturlige bekymring, som usikkerhed fører med sig, for medarbejderne.

»Dine folk er sikkert klogere, end du er. I hvert fald tilsammen. Og de er typisk tættere på virkeligheden, end du er, så de ved godt, hvor skoen trykker, og hvis du prøver at skjule noget, så ender du bare med at miste troværdighed.«

KimKristensen012_landscape_1920x1280
»Som leder må du aldrig være i tvivl om, at der er en tid til gruppearbejde, og så en tid til chefvirke,« siger Kim Kristensen. Foto: Christian Als

Du er heldig
Kim Kristensen synes, at enhver leder bør elske sine medarbejdere og sin arbejdsplads. Intet mindre. Det fortjener de, og det skaber rammen for, at alle kan føle sig værdsat og kan præstere. Hvis du i stedet synes, at dine folk alle sammen er irriterende og ikke har noget at byde på, så skal du nok hellere overveje, om du er den rigtige til at være leder, når krisen rammer – og i det hele taget – end du skal overveje at gøre det hele selv.

»Se dig som træner af et hold. Du er heldig. Du har fået lov til at være leder for en gruppe af fantastiske individer, og så er det jo kun naturligt at smide alle dine problemstillinger ned i gryden sammen med dem. Jeg lover, at der nok skal komme gode forslag tilbage.«

Gennem sit store netværk og alle de ledere, han gennem de seneste mange år har undervist og hjulpet med konsulentbistand, har Kim Kristensen et yderst solidt billede af danske ledere. Og selvom han taler med store ord, når han ser eksempler på dårlig ledelse og ikke mindst manglende ledelse, så tror han på, at de fleste danske ledere er kompetente. I forvejen – og dermed også i krisetider.


KimKristensen015_landscape_1920x1280
»Har man tilliden, kan man langt nemmere få skabt den ro og den tryghed, som er nødvendig for, at man kan arbejde videre og løse de problemer, som er opstået,« siger Kim Kristensen. Foto: Christian Als

Stands blødningen
Ét er dog at være kompetent som leder. Noget andet er at trives i usikkerheden og elske kaos. Det forstår hofchefen godt, selvom han personligt stortrives, når udfordringerne og usikkerheden er størst. Flere gange i løbet af vores interview på hans kontor i Kongehusets administrationsbygning Det Gule Palæ fortæller han begejstret om, hvor stor en forskel ledelse gør, når problemerne rammer.

»Jeg forventer ikke, at nogen udbryder et ’Kaos, hurra!’. Men jeg håber, at alle ledere vil se usikkerheden i øjnene, tage udfordringen på sig og træde i karakter.«

Hvis du gør det, vil du være i stand til at løse de problemer, der opstår, ét for ét.

»Når kaos eller krise rammer, så er det første, du skal gøre som leder at standse blødningen. Se det som en førstehjælpslignende indsats, der handler om hurtigt og effektivt at lukke katastrofen ned. Derfra kan du skabe ro og hurtigst muligt blive agerende. Finde løsningerne og føre dem ud i livet«

Kim Kristensen kalder det et kæmpe privilegium at være leder i usikre tider, fordi det er her, man som leder kan gøre den allerstørste forskel. Og er du en dygtig, omsorgsfuld og modig leder i forvejen, har du også i krisetid det, der skal til.

»Hvis du har forberedt dig godt og tænkt scenarier. Hvis du har involveret dine folk og bygget tillid. Hvis du er ærlig og tager ansvar. Så vil du som leder også kunne navigere i kaos og usikkerhed, og du vil opleve, at din organisation også vil passe på dig igennem de hårdeste udfordringer. Tro mig, sådan er det!«


Action Card

Kim Kristensen 4 bedste råd om ledelse

  1. Vær dygtig som leder, og bliv derfor ved med at uddanne dig. Din høje faglighed vil være afgørende for opnåelse af såvel respekt som følgeskab, når krisen eventuelt kradser. Dygtiggør dig inden for dit fagområde – men dygtiggør dig særligt i forhold til organisationen. Som leder bør du lære de to niveauer, som er over dig – det kunne være direktionen og bestyrelsen – men også de to niveauer under dig. De mest succesfulde ledere, jeg har oplevet, har netop denne indsigt og viden i sig. De kender, forstår og respekterer ”to niveauer op og to niveauer ned”. De har forståelsen for visionen, retningen m.m. fra bestyrelsen – og forstår og respekterer vilkårene for at præstere fra maskinrummet.
  2. Ordentligheden skal du som leder have på plads – sådan helt på plads. Ingen gider, når det virkelig gælder, at arbejde for en patetisk, grådig, ”mig-mig-jeg elsker mig selv”-leder. De ledere bliver altid opdaget, og ingen gider rigtig følge disse skuespilsledere. En kunstig og ikke-autentisk leder vil til alle tider have det vanskeligt – over for organisationen, omgivelserne og sig selv. Derfor: Accepter, at du er af ”kød og blod” med gode som dårlige dage, og gerne med en stor portion selverkendelse og selvironi. Alle ansatte ved det godt – så derfor er det min oplevelse, at du som leder ”blot” skal ”være dig selv”. For mange ledere kan det tage mange år, før de hviler i sig selv – og netop er sig selv. Test dig selv: ”Hvor mange procent er du dig selv, når du forlader dit hjem om morgenen?” ”Hvor mange procent er du egentlig dig selv, når du møder på arbejde?” ”What you see is what you get” lederen, der til enhver tid opfører sig fair, etisk og moralsk stærkt samt med fokus på holdet, får følgeskab.
  3. Spil holdet godt, for lige netop det er lederens vigtigste opgave. Erkendelsen af, at det netop er holdet, som skal toppræstere og ikke lederen for sig selv, er helt afgørende. Derfor skal lederen se sig mere som en træner end en chef/leder. Du skal træne holdet – ikke kun når kampen spilles – men med en konstant fokus på hvor ”ventilerne kan finjusteres”, så motoren fungerer optimalt. Derfor skal lederen elske sine ansatte, kollegaer m.fl. Ledere, som kan føle, mærke og tænke, at det der med de ansatte – de er godt nok en belastning – skal måske overveje deres ledervirke. Fordi du som leder netop har ultimativ fokus på holdet, så vil holdet også løfte i flok, når eksempelvis krisen banker på døren. Det er min oplevelse, at det netop er i disse situationer, man kan se, om man har været en tjenende leder (Servant Leader), eller man har været en ”kæft, trit og retning”-leder. Den første ledertype bliver fulgt, når han/hun siger ”fremad; følg mig”.
  4. Vær modig. Der er en tid til gruppearbejde og en tid til at føre fra fronten. De ledere, som alene kan være procesledere, har deres berettigelse. De ledere, som alene kan være actionledere, har deres berettigelse. Men de ledere, som jeg har oplevet, der både kan proces og action, bliver de mest respekterede og succesfulde ledere. Test dig selv: Er du procesleder, actionleder eller rent faktisk begge dele? Er du klar til at stå for de operative analyser og overvejelser – for herefter at tage den tungeste rygsæk på skulderen – gå ud i en ”kugleregn” med dine soldater mod verdens farligste fjende. Og når så krigen raser for alvor – blodig alvor – det er lige der – LIGE DER – du er klar til at råbe ”Fremad – Følg mig” og ikke ”Fremad – Jeg er lige bag jer”. Hvem af de to er du?

Relateret indhold

Kim Pedersen sidder i en grå lænestol
FORANDRINGSLEDELSE

Aftenen inden den historiske udmelding om stop for al brevomdeling, ringede PostNord-direktøren til sin 84-årige far

»En beslutning med mange stærke følelser,« siger PostNords CEO, Kim Pedersen, der 6. marts annoncerede, at postbude, postkasser og brevomdeling snart er fortid. Her fortæller han, hvordan operation ’Wind Down Mail’ blev planlagt og eksekveret – og hvad hans far, der er pensioneret postbud, tænkte om det hele.
13 min.
MillingFamilienTOP-1920x960-wide
Familievirksomheder

»Jeg er nødt til at lægge mor-rollen fra mig. Men det er fandeme svært«

Dorte Milling og hendes mand er chefer for deres tre børn. Det er en »kæmpe gave«. Men det komplicerer også lederrollen. Læs hvorfor, og få ekspertens tre bedste råd til at lede din egen familie.
9 min.
StarbucksTOPRigtig-1920x960-wide
Neurodivergens

Ville du ansætte en person med paranoid skizofreni? Sarah fik både et job, ledelsesansvar og troen på arbejdslivet tilbage

Diagnosen paranoid skizofreni lyder måske voldsom, men Sarah Hvass har bevist, at den ikke nødvendigvis er en hindring for at passe et arbejde. Da hun fik chancen, greb hun den og fik selv ledelsesansvar. Forventningsafstemning, fleksibilitet og humor mellem Sarah og hendes leder, var afgørende for at overvinde de udfordringer, sygdommen kan give. 
7 min.
AlfredJosefsenTOP-1920x960-wide
Comeback i moden alder

Alfred Josefsen droppede pensionistlivet for at skabe Irma version 2.0: »Min drivkraft som leder er at bygge noget, der er større end mig selv.«

»Det er hårdt som bare helvede, men også dejligt,« lyder det fra den tidligere Irma-direktør Alfred Josefsen, der er i gang med et overraskende comeback som direktør for den nye Alma-kæde.
11 min.
SanneHadsund007_wide_1920x960
TILBAGE I JOB EFTER HJERNERYSTELSE

Sanne ramte muren, da hun vendte tilbage i sit lederjob alt for hurtigt efter hjernerystelsen

Sanne Hadsund kæmpede sig stædigt på arbejde i to måneder efter en hjernerystelse – og endte med et alvorligt og langvarigt sygdomsforløb. Det er hun ikke alene om. Ledere har særligt svært ved at komme godt tilbage i job efter en hjernerystelse, siger to eksperter, der her giver deres bedste råd, hvis du selv bliver ramt en dag.
15 min.
NeelaMariaSrisTOP-1920x960_wide-min
Ledelsesværktøjer

Kære leder, taler vi egentlig nok om, at dine medarbejdere (også) kan være urimelige eller decideret rædsomme?

Langt de fleste medarbejdere er dygtige, arbejdsomme, initiativrige og ordentlige. Men hvad stiller du op med de få, der kun fokuserer på, hvad de har krav på og ret til, som altid brokker sig eller skaber splid – og som ikke stiller deres kaffekop i opvaskemaskinen? Det tabu har psykolog og ejerleder Neela Maria Sris nogle bud på.
8 min.