Sådan får du feedback fra din egen chef
Ligesom du lægger energi i at udvikle dine medarbejdere og give dem feedback, bør du for både din egen og virksomhedens skyld selv efterspørge og modtage feedback din egen chef.

Det styrker nemlig din lederrolle og din legitimitet, når du får en god fornemmelse for dine styrker og svagheder.
Men hvordan kan du få mere og måske bedre feedback fra din chef end den, du får i dag? Og hvordan kan du blive bedre til at analyse feedbacken og gøre den brugbar?
Tre eksperter i feedback – forskningschef og partner fra UKON Anders Trillingsgaard, selvstændig erhvervsrådgiver, foredragsholder og forfatter Maj Bjerre samt ledelsesrådgiver Bjarne Henning Jensen fra Lederne – giver her tre simple råd til, hvordan du får bedre feedback.
1. Efterspørg feedback
I sine sparringssessioner med ledere oplever ledelsesrådgiver Bjarne Henning Jensen fra Lederne, at det er vanskeligt for mange at tage hul på bylden – ikke mindst i forhold til feedback fra deres egen chef.
Men gør det alligevel, lyder hans opfordring.
»Jeg oplever ofte, at ledere ikke tør spørge deres egen chef, fordi de har været så lang tid i jobbet, at de ikke længere bør være i tvivl«, siger han, men holder fast i, at det bør man.
Forskningschef fra UKON Anders Trillingsgaard mener heller ikke, at der er nogen vej uden om at efterspørge feedbacken. Men han råder dig til at gøre nogle overvejelser, inden du efterspørger feedbacken:
»Hvad er det, du vil have ud af din feedback? Den bedste feedback kommer fra nogle, der oplever dit arbejde, og hvis vurderinger du stoler på«.
»Hvis du vil udvikle dig, er det ikke altid din chef, du skal høre fra. Så er det måske i højere grad nogle dygtige kollegaer, dine medarbejdere, samarbejdspartnere eller specialister. Det er vigtigt ikke at forveksle sit behov for feedback med behov for anerkendelse fra chefen«, siger Anders Trillingsgaard.
2. Vær konkret og find ind til kernen af feedbacken
»Aftal at begrænse feedback til et specifikt og konkret element af dit arbejde. Ellers risikerer du, at du blot får en generel tilbagemelding, og det er ikke altid brugbart«.
»Det kan være ved medarbejdersamtalen. Aftal fra gang til gang, hvilket konkret område som I begge zoomer ind på«, siger hun.
Når I har valgt et specifikt og afgrænset område for feedbacken, så sørg for at få mere end blot meninger og vurderinger på bordet.
Maj Bjerre giver et eksempel fra sit eget virke. Til sine foredrag får hun tit reaktioner fra deltagerne. Men hun stiller altid uddybende spørgsmål.
»Det er rart at vide, om folk kan lide det, jeg laver, men det lærer mig ikke noget om, hvad der fungerer eller ikke fungerer. Derfor er det vigtigt at gå et spadestik dybere, så det bliver konkret«.
»Hvad var det præcist, de observerede, der ikke fungerer for dem? Var det talehastigheden? Var det øvelserne? Var det indholdet, som ikke var relevant? Jeg spørger ind og lytter til, hvordan de ser og oplever det, jeg gør. Det kan jeg tage med mig«, siger hun.
Feedback består ifølge Maj Bjerre af, at en person observerer din adfærd, vurderer den og deler observationen med dig – måske med ønsket om en ændret adfærd.
Det kan for eksempel være, at du får at vide, at din håndtering af en situation var uprofessionel.
Adfærd kan nemt ændres, det kan meninger og vurderinger ikke.
»Du er nødt til at bryde feedbacken ned til adfærd. Stil uddybende spørgsmål som: ”Hvad var det, du konkret observerede, som du opfattede som uprofessionelt?”. Handlede det om måden eller indholdet? Hvilken effekt havde det på dem? Hvad fungerede? Hvad fungerede ikke for dem? Indsaml viden, så du bliver klogere«, siger Maj Bjerre.
3. Tag imod kritikken råt for usødet
»Grunden til, at kritik gør ondt, er, at vi bliver ramt af en grundlæggende følelse af ikke at være gode nok. Evolutionært har vi brug for at tilhøre en flok, og kritik kan få os til at føle, at vores plads i flokken er truet«, siger Maj Bjerre.
Erkendelsen af, at kritik kan virke hårdt, er brugbart. Som modtager kan du nemlig roligt fortælle dig selv, at det er helt naturligt, at du føler dig ramt, men samtidig træne dig i at holde fokus på, hvad der egentlig bliver sagt.
»Du skal lytte uden at forklare og forsvare, men stil bagefter uddybende spørgsmål til, hvad der fungerer og ikke fungerer. Vær løsningsorienteret og spørg til, hvordan helt konkrete ting kunne fungere bedre«, siger Maj Bjerre.
Afslutningsvist peger Bjarne Henning Jensen fra Lederne på, at du altid – uanset om kritikken er krads eller ej – bør lytte godt efter.
»Der kan jo rent faktisk godt være nogle ting, som du selv har overset, og som du bliver gjort bekendt med i feedbacken. Så når andre udviser respekt for dig og vælger at give dig feedback, så skylder du dem også at forholde dig til den«, slutter han.
