Dobbelt intuition
Vi befinder os i Cobes kontor i Nordhavn, et gammelt pakhus med rå betonvægge, hvor de ansatte – herunder de to topchefer – sidder ved skriveborde i rækker, som er sat vinkelret op mod de store panoramavinduer med udsigt til Orientkajen. Rundt omkring på bordene står hvide modeller af bygninger flankeret af bøger om teknisk rådgivning og selskabsret. Udenfor skvulper det flimrende blågrønne vand mod bolværket, mens skrigende måger kredser over den vindblæste havn. Cykler man igennem området, må man indimellem knibe øjnene sammen som værn mod byggestøvet fra de mange projekter, der skyder op. Boliger. Kontorer. Nye metrostationer. Omdannelsen af den gamle industrihavn har Cobe stor andel i. De har nemlig stået i spidsen for den masterplan, der ligger til grund for det enorme byggeprojekt, det lige nu største af sin art i Skandinavien.
Cobe er på trods af sine kun 15 år på bagen blevet kaldt den arkitektvirksomhed, der har haft ”størst indflydelse på det moderne København.” Projekterne tæller blandt andet det gyldne bibliotek i Nordvest, Papirøens Tobleroneformede havnefront samt moderniseringen af Nørreport Station.
Succesen hænger ifølge de to direktører tæt sammen med den måde, virksomheden arbejder på. Hierarkiet er, som det åbne kontorlandskab indikerer, fladt. Beslutninger overlades langt hen ad vejen til medarbejderne i de enkelte teams. Det er nødvendigt, siger Mari Randsborg, når man er en kreativ virksomhed.
»Det duer ikke med skarpe hierarkier. Det dræber den kreative nerve. Det er i høj grad i samarbejdet mellem de ansatte, at de gode ideer opstår. Og de behøver sjældent os til at afgøre, om den ene idé er bedre end den anden. Det er jo dem, der er eksperterne.«
Selvom ideen om at dele CEO-posten i to mere udsprang tilfældigt end som et resultat af en nøje planlagt strategi, så ser Nina Mathiesen det som en naturlig forlængelse af arbejdsformen i virksomheden.
»Dialog og samarbejde har altid præget den måde, vi arbejder på. Så på den måde føltes det faktisk ikke som noget specielt radikalt skridt at dele CEO-rollen op i to, selvom det faktisk er en helt ny vej at gå i forhold til, hvordan man traditionelt set tænker CEO-rollen.«
Streamingtjenesten Netflix og den globale investeringsvirksomhed KKR er eksempler på andre virksomheder med to CEO’s. Men derudover skal man lede længe efter virksomheder, der har tilføjet en ekstra CEO til organisationsdiagrammet. Og det er der måske en god grund til. For vil der ikke altid være et behov for at have en leder siddende for bordenden, der kan skære igennem og bestemme retningen for virksomheden?
Nej, mener de to direktører i Cobe.