Hvordan vil du gerne have, at dine medarbejdere opfatter dig?
Jeg håber, mine medarbejdere ser mig som menneskelig og kompetent. En, man kan vende idéer, udfordringer og tanker med. Og som en, der stiller de gode spørgsmål og ser nysgerrigt på deres område, så de inspireres til at bryde rammerne og opdage nye perspektiver. Men også som tydelig og fair. Jeg vil gerne være en leder, man kan stole på, som kommunikerer klart, og som støtter, når der er brug for det. Som leder ønsker jeg at være tilgængelig og har stort fokus på at skabe en kultur med psykologisk tryghed, hvor det både er trygt at fejle, lære og lykkes. Det er sådan, vi driver Corpay One: med nysgerrighed, åbenhed og stor autonomi.
Hvad har været den sværeste beslutning som leder?
Noget af det sværeste har været at finde den rette timing for at indsætte mellemledere, og om de skal rekrutteres udefra eller findes internt. Det handler både om at vurdere, hvornår organisationen er klar, og hvornår den enkelte medarbejder er klar til at tage springet. Og når teamledere bliver etableret at sikre at få alle med uden, at det skaber for meget unødig tumult i organisationen. Samtidig kræver det også en erkendelse af, hvornår man selv har nået sin egen kapacitet. Det er aldrig let, men det er nødvendigt for at sikre både vækst og trivsel.
Hvad ville du ønske, du havde vidst inden dit første lederjob?
At der ikke findes én rigtig lederprofil og stil. Det stærkeste er at være autentisk og turde bringe sig selv i spil, både som leder og som menneske. For mig betyder det, at der ikke er en skarp grænse mellem leder-Bibi og private-Bibi. Når jeg tør være mig selv, bliver relationen stærkere, og det er det, der skaber resultater.
Ville også gerne have vidst, at man ikke behøver være så investeret i alt. Jeg troede, at jeg skulle tage alt personligt og beskytte mit team og virksomheden mod enhver udfordring, som om det hele afhang af mig. I dag ved jeg, at det vigtigste er at bevare roen og overblikket, også når ting ændrer sig hurtigt. For det gør de hele tiden. Relationer, strukturer og beslutninger kan skifte uden for din kontrol, og det er ikke din opgave at kæmpe imod det hele, men snarere at navigere bedst muligt i det.
Jeg ville ønske, jeg tidligere havde givet mig selv mere ro og tilladt mig at hvile, også mentalt. At være leder handler ikke om at være konstant “på”, men om at kunne stå fast midt i forandringer og ikke lade sig slå ud. I dag er der meget mindre, der kan kaste mig af sporet, netop fordi jeg ikke klamrer mig så hårdt til kontrollen.