Christian Jaspers er vicedirektør i Totalkredit
»Hvis man sørger for at agere med dialog og samarbejde over for sit team og hele sin organisation, er der også en accept af, at der er nogle, som har flere stjerner på skuldrene end andre, og at det er en del af de personers jobbeskrivelse at skulle træffe beslutninger,« siger Christian Jaspers. Foto: Christian Als

Fra topstyring til dialog: Flere ledere tager deres medarbejdere med på råd

6. juli 2021

Fortsat flere ledere lægger vægt på samarbejde og dialog med deres medarbejdere. Men at du bedriver ”blød” ledelse, fratager dig ikke for ansvaret for at træffe beslutninger.

Gå til Action card

Dialog og samarbejde er i stigende grad nøgleord for ledere i private danske virksomheder, når de selv skal beskrive ledelsesformen i den virksomhed, de er ansat. Det viser en ny undersøgelse fra Økonomisk Institut på Aarhus Universitet udarbejdet i samarbejde med Lederne.

I 2006 vurderede godt en tredjedel, 35 procent, af lederne i virksomhederne, at ledelsesformen i deres virksomhed i høj eller meget høj grad var karakteriseret ved dialog og samarbejde. Da forskerne fra Aarhus Universitet i 2019 stillede samme spørgsmål igen til godt 2.800 ledere og medlemmer af Lederne, var andelen, der betegner ledelsesformen på dén måde, steget til 57 procent. 

Det er altså næsten tre ud af fem ledere, som nu oplever, at samarbejde og dialog ligger øverst i værktøjskassen med ledelsesværktøjer. En af dem er Christian Jaspers, som er vicedirektør i Totalkredit.

»Jeg vil næsten vende det om og sige, at hvis ikke ledelse gik ud på samarbejde og dialog, hvad skulle det så gå ud på? I min verden er samarbejde og dialog helt essentielle værktøjer for, at ledelsen kan skabe retning, fremdrift og nå sine mål. Man når ikke noget som leder alene, men derimod ved at få sit team til at bakke op om en vision. Og det er for mig helt naturligt, at alle i teamet bliver hørt og får lov til at bidrage til vejen frem mod målet med dét, de hver især står for,« siger Christian Jaspers.

Hvordan vil du beskrive ledelsesformen i virksomheden, hvor du selv er ansat?

Michael Uhrenholt, der er ledelsesrådgiver og teamchef hos Lederne, genkender tendensen i den nye undersøgelse fra sine samtaler med Ledernes medlemmer.

»Topstyring har helt klart været på retur i de senere år, og mange virksomheder har valgt en fladere struktur med flere og mere selvstyrende teams. Det hænger også godt sammen med en ledelsesstil, hvor der lægges mere vægt på dialog, samarbejde og værdibaseret ledelse,« siger Michael Uhrenholt. 

Dialogbaseret ledelse

Det opsigtsvækkende skifte i ledelsesstilen i løbet af de seneste 15 år dokumenteres i en ny forskningsrapport af Tor Eriksson og Valdemar Smith fra Økonomisk Institut på Aarhus Universitet.

Forskerne har i 2006, 2014 og 2019 gennemført identiske undersøgelser i samarbejde med Lederne – senest i 2019 med deltagelse af 2.816 ledere og medlemmer af Lederne.

Fold ud

Behov og teknologi ændrer sig hurtigt

I Totalkredit sidder Christian Jaspers som leder for et team på 10 medarbejdere, der har ansvaret for at bygge en ny digital platform til cirka én million kunder i Totalkredit-samarbejdet. For at få tandhjulene til at passe sammen både på strategisk og operationelt niveau, er dialog og samarbejde nødvendige overskrifter i det daglige udviklingsarbejde, understreger han.

»Det handler blandt andet om, at vi agerer i en verden, hvor tingene kører hurtigere og hurtigere, og tingene stadig bliver mere komplekse og uoverskuelige. Behov og teknologier ændrer sig lynhurtigt, og i den proces vil jeg påstå, man kun kan være succesfuld, hvis man anvender blød ledelse over for sine medarbejdere. De ledelsesmodeller, som kunne bruges for 30-40 år siden, er forældede og passer slet ikke til den hastighed og kompleksitet, vi ser i dag,« mener Christian Jaspers.

Christian Jaspers er vicedirektør i Totalkredit
Foto: Christian Als

Ledere stykker billedet sammen

Det er dog samtidig vigtigt at understrege, at dialog og samarbejde ikke er de eneste redskaber, lederen har brug for. For det er, pointerer Christian Jaspers, stadig lederens ansvar at træffe beslutninger på baggrund af det arbejde og de input, teamet leverer.

»Der skal jo være én, som siger: Nu tror vi på, det er bedst at køre til højre omkring bjerget eller kravle over det eller bore en tunnel igennem det. Men at træffe den beslutning uden først at have haft dialog, kommer man ikke langt med. For at få en sag belyst, er du som leder nødt til at se den fra så mange forskellige vinker som muligt. Og har du et team på 10 personer, som alle hver især bidrager med 10 procent af billedet, er det lederens job til sidst at stykke billedet sammen,« mener Christian Jaspers.

Hvordan vil du beskrive ledelsesformen i virksomheden, hvor du selv er ansat?

En af forskerne bag den nye undersøgelse, Tor Eriksson, bider ikke kun mærke i, at de blødere ledelsesformer vinder mere og mere frem i virksomhederne. Han påpeger, at der samtidig er en tendens til, at ledelsens mod til at skære igennem er faldet.

Christian Jaspers er enig i, at det er et opmærksomhedspunkt, men i Totalkredit oplever han ikke, at ledelsen er beslutningsangst eller mangler evnen til at skære igennem.

»Hvis man sørger for at agere med dialog og samarbejde over for sit team og hele sin organisation, er der også en accept af, at der er nogle, som har flere stjerner på skuldrene end andre, og at det er en del af de personers jobbeskrivelse at skulle træffe beslutninger,« siger Christian Jaspers.

Relaterede artikler

En leder står foran sine varehusmedarbejdere

Disse 3 ord kan gøre dig til en bedre leder

Ledere har ofte så meget fokus på de store linjer, at de glemmer det allermest basale. Som for eksempel at hilse godmorgen. Og dermed misser de en oplagt og helt gratis mulighed for at skabe følgeskab, lyder det i ny bog.
8 min.
Maks Jørgensen sidder ved sin golftaske på en bænk
SENKARRIERE

Maks på 66 er driftschef og regner med at fortsætte til de 70: »Lederjobbet er med til at holde mig i gang«

Seniordage og stor fleksibilitet i jobbet har givet Maks Jørgensen mere tid til at spille golf og passe hus og have. Men det er ikke altid nemt for en leder at skrue ned for arbejdslivet – her får du nogle bud på, hvad du selv kan selv gøre.
8 min.
Ældre medarbejder står blandt yngre kolleger
SENKARRIERE

Sådan får du dine ældre medarbejdere til at blive længere i jobbet

Nedsat tid, seniordage og mere fleksibilitet er nogle af de værktøjer, du som leder kan bruge til at fastholde seniorer i virksomheden. Men der er også nogle bløde ledelsesgreb, du kan bruge. Helt gratis endda.
7 min.
En ældre kollega sidder med sine kolleger
Fastholdelse

5 gode råd: Sådan undgår du, at dine medarbejdere smutter

Folk skifter oftere job end tidligere. Og samtidig må virksomhederne kæmpe for at finde ny hænder. Derfor er der lige nu ekstra god grund til at forsøge at holde på de gode medarbejdere, du allerede har. Tre eksperter fortæller dig hvordan.
8 min.
Flere generationer i et lokale

Enighed på tværs af generationer: Sådan er den gode leder

Der er flere ligheder mellem de forskellige generationers syn på arbejdslivet, end de senere års debat om ikke mindst Generation Z har kunnet give indtryk af, viser ny, omfattende generationsanalyse. Det gælder også i spørgsmålet om god ledelse.
6 min.
En kvinde går gennem et kontor

Alle virksomheder har brug for at gøre noget godt for verden. Som mellemleder risikerer du at betale prisen

Hvad kan motivere dine medarbejdere? Det kan din virksomhedens indsats for en bedre verden. Desværre lever den bare sjældent op til forventningerne, og derfor har du særligt som mellemleder et kæmpestort problem, siger en ekspert.
7 min.