»God mediehåndtering handler ikke om at kringle sig ud af penible situationer med smarte spintricks. Det handler om at have opbygget et beredskab, så man som leder er i stand til at levere fornuftig og troværdig kommunikation den dag, journalisten fra en avis eller en tv-station ringer dem op, uanset om det handler om en kritisk eller mere harmløs historie.«
Sådan lyder det fra den erfarne journalist, redaktør og medierådgiver, Palle Steffensen, der netop har udgivet bogen ’Sådan får du det sagt! En håndbog i kommunikation og mediehåndtering'. I bogen leverer den tidligere DR-redaktør nogle enkle, lavpraktiske råd om, hvordan ledere, der ikke har en topchefs medieberedskab i ryggen, bedst kan håndtere pressen.
Målgruppen er, siger han, helt almindelige ledere, der – modsat de fleste topchefer – ikke har en hær af rådgivere til at hjælpe sig, når pressen ringer på døren og beder om et interview.
»Min erfaring er, at mange ledere kommer til at undersælge sig selv og udvande egne synspunkter, eller risikerer at fremstå uskarpe og gøre sig svagere, end de egentlig er, hvis de stiller op til interviews uden forberedelse. Omvendt skal der ikke meget træning til, før man kan kommunikere med gennemslagskraft, uanset om det er foran et kamera eller i et skriftligt interview,« siger Palle Steffensen.
Mange tror, tilføjer han, at medietræning kun er relevant, hvis man er en kendt offentlig person eller leder i en stor virksomhed. Men der er tale om en faglighed, som alle, der kommunikerer på vegne af en organisation, en sag eller sig selv, bør kunne mestre, mener han.
»Medietræning handler i min optik ikke om at forsøge at undgå de kritiske spørgsmål, journalisterne stiller, eller om at forsøge at vaske en beskidt sag ren. Det handler om at give gode, troværdige og meningsfulde svar, der repræsenterer den bedste udgave af dig selv og den virksomhed eller organisation, du taler på vegne af.«
Man kan godt lidt få det indtryk, at nogle ledere får et chok, hvis de pludselig bliver ringet op af en journalist fra tv eller radio. Har de grund til at være bange?
»Ja, det har de, men kun hvis de ikke er forberedte eller ikke har gjort sig nogle tanker om, hvordan man interagerer med pressen. Vi lever i en virkelighed, hvor mediernes dagsorden skifter lynhurtigt, og hvor sociale medier kan forstærke selv det mindste fejltrin. Derfor kan måden, du håndterer din kommunikation på, være forskellen mellem succes og misforståelse – eller i værste fald en kæmpe shitstorm,« siger Palle Steffensen.
Skal mødes på nogenlunde lige vilkår
Som journalist og redaktør gennem mange år er Palle Steffensen ubetinget tilhænger af en fri, uafhængig og kritisk presse, der kan holde magthaverne i øre, afsløre urent trav og udstille dobbeltmoral og hykleri. Men som medierådgiver er han samtidig optaget af, at pressen og dens ’ofre’ mødes på nogenlunde lige og fair vilkår. Ingen er tjent med, mener han, at der er et så skævt magtforhold mellem journalisten og kilden, at den ene part kan ’trække den anden rundt i manegen’, som han udtrykker det.
»Jeg ved fra mange af de ledere, jeg har undervist gennem årene, at de godt kan føle sig en smule afmægtige overfor journalister. Dér er min pointe, at man inden interviewet overhovedet starter, skal forsøge at udjævne den magtposition, så det er to ligeværdige aktører, der får en professionel interaktion.«
Det mest effektive middel er at ’vende mikrofonen om’, som Palle Steffensen kalder det. Normalt er det journalisten, der stiller spørgsmålene, og dig som leder, der leverer svarene, men inden seancen overhovedet kommer i gang, opfordrer han til, at man først stiller journalisten en række spørgsmål for at få rammerne på plads.
»Ved at vende mikrofonen om eller lave, hvad man kunne kalde et ’omvendt interview’, kan du for eksempel spørge ind til, hvilken sammenhæng du indgår i, hvad journalistens vinkel er, altså hvad det er der specielt fokuseres på, og hvilke specifikke spørgsmål du bliver stillet. Når du kender din rolle i den overordnede historie og har klarhed over interviewets vinkel og kontekst, kan du forberede de svar, der bedst understøtter dine mål og budskaber,« siger Palle Steffensen.