»Jeg er nået til den konklusion, at jeg ikke vil blive på mit nuværende arbejde, og det er kursets skyld.«
Citatet fra en svensk leder blev leveret med et grin, men der var alligevel en sandhed i det. Lederen fortalte en af forskerne bag et studie af lederuddannelser, hvordan hun var blevet påvirket af det uddannelsesforløb, hun lige havde gennemført.
»Jeg havde allerede nogle af de tanker, da kurset gik i gang, men at jeg ville tage så stort et skridt, havde jeg ikke regnet med (…) Jeg har besluttet mig for, at jeg ikke bliver. Jeg skal videre,« forklarede hun.
Hun er langt fra alene, viser det projekt, som to svenske og en britisk forsker står bag. De analyserede den svenske lederuddannelse LEADING, der varede sammenlagt 12 dage og havde fokus på bæredygtig ledelse. Ud af de 86 deltagere blev 10 ledere, fra både offentlige og private organisationer af forskellig størrelse, udvalgt til tre dybdegående interview før, under og efter uddannelsen, ligesom deres nærmeste leder blev interviewet. Formålet var at undersøge effekten af uddannelsen, men til forskernes overraskelse, afslørede der sig et paradoks.
Som det også var en del af målsætningen, gav kurset en øget tro på egne evner og en øget tro på at kunne gøre en forskel, men tendensen var, at det førte til en følelse af fremmedgjorthed og skepsis over for ledernes egne organisationer, der havde sendt dem afsted på samme kursus. Endda tydede projektet på, at det var en selvforstærkende effekt: Lederne oplevede øget handlekraft i forbindelse med lederkurset og for at bevare den handlekraft, distancerede de sig fra den – set med lederens øjne – besværlige organisation.
»Vi forventede ikke at nå frem til den konklusion, men vi opdagede, at en stor del af deltagerne distancerede sig fra jobbet og var på vej til at skifte. Det er en mulighed ved den slags eksplorative undersøgelser, at man kan opdage noget man ikke regnede med,« siger Magnus Larsson, ph.d. og lektor ved Institut for Organisation på CBS.