Det er snart 20 år siden, at Lone Damsgård takkede ja til sit første lederjob. Og det skifte har hun ikke fortrudt. Hun trives i rollen som den, der skal coache og hjælpe andre. Men hun har også oplevet en bagside af ledergerningen. Hun har nemlig til tider følt sig ensom i jobbet.
»Der har været tidspunkter, hvor jeg ikke havde nogen at dele mine bekymringer med, enten fordi det ikke lå i kulturen, at man som leder skulle vise sårbarhed, eller fordi jeg bare ikke kendte nogen, jeg havde tillid til. Og så er det svært at være den, der rækker hånden op og skilter med sin usikkerhed og tvivl – selv for en udadvendt type som mig,« siger Lone Damsgård, der langt fra er den eneste, der har oplevet ensomhed i jobbet som leder.
I en undersøgelse fra Lederne blandt 1.295 primært privatansatte ledere svarer lidt over halvdelen, at de enten ’ofte’ eller ’en gang imellem’ føler sig fagligt ensomme i jobbet, mens lidt over fire ud af ti svarer, at de enten ’ofte’ eller ’en gang imellem’ føler sig socialt ensomme.
Undersøgelsen er ikke direkte sammenlignelig med undersøgelser om ensomhed blandt ikke-ledere. Alligevel er Manon de Jongh, som er ledelseskonsulent og adjunkt ved Center for organisationspsykologi på Roskilde Universitet, ikke i tvivl om, at ensomhed er mere udbredt blandt ledere end ikke-ledere.
»Ensomhed er et grundvilkår i ledelse,« fastslår hun. »Som leder står du på kanten af en gruppe med ret til at fyre og hyre. Og derfor er det naturligt, at der er ting, som medarbejderne ikke fortæller dig – og omvendt,« siger Manon de Jongh og påpeger, at ensomheden bliver nemmere at acceptere, hvis du er bevidst om, at den er en del af jobbet som leder.
Men der er grænser for, hvor meget ensomheden bør fylde, mener hun. Som alle andre har ledere nemlig også brug for nogle at kunne vende tvivl og frustrationer med.
»Alle har brug for et rum, hvor man i fortrolighed kan snakke om de ting, der er svære, eller det, man er stolt af for den sags skyld. Men det rum tøver mange ledere med at opsøge,« siger Manon de Jongh, der som ledelseskonsulent taler med mange ledere, der føler sig ensomme i jobbet, men ofte ikke tør dele deres usikkerhed og spørgsmål med kollegerne.
»Vi ved fra stressforskningen, at der skal meget til – nogle gange alt for meget – før en leder, der har alvorlige symptomer, melder sig syg med stress. Og det tror jeg hænger sammen med den måde, vi opfatter lederrollen på. Det er lederen, der skal hjælpe – ikke hjælpes. Og derfor er lederne typisk de sidste til at mærke efter eller udtrykke deres behov,« siger hun.