Har du en formodning om, at en medarbejder har et misbrug, bør du indkalde ham eller hende til en samtale, mener Anne-Margrethe Overgaard.
Inden samtalen er det en god idé at undersøge, om virksomheden har en misbrugspolitik, forklarer hun. Er det tilfældet, vil det gøre samtalen nemmere at gennemføre, da du vil kunne referere til en politik på området, som alle i virksomheden skal følge.
Af misbrugspolitikken vil det typisk også fremgå, hvilke behandlingstilbud virksomheden kan tilbyde medarbejderen. Men også hvad konsekvenserne vil være, hvis medarbejderen nægter at gå i behandling eller afbryder en behandling. Uanset om virksomheden har en misbrugspolitik elle ej, bør du ifølge Anne-Margrethe Overgaard vende med din egen chef eller HR-afdeling, hvordan du skal gribe situationen an. Måske har I erfaringer fra tidligere sager, som I kan trække på.
Anne-Margrethe Overgaard anbefaler, at du tager en tredjepart med til samtalen, en HR-medarbejder eller tillidsrepræsentant, som vidne på samtalens forløb og de aftaler, I når frem til.
Under samtalen er det afgørende, mener hun, at du ikke er moraliserende overfor medarbejderen.
»Det sidste, man har brug for som misbruger, er fordømmelse fra omverdenen,« siger hun og tilføjer, at du i stedet bør understrege, hvor glade I er for vedkommende, og at I vil gøre alt, hvad I kan, for at hjælpe ham eller hende på ret køl.
Det er dog samtidig vigtigt at gøre det klart, hvad konsekvenserne vil være, hvis medarbejderen ikke samarbejder og er villig til at gøre det, der skal til for at komme fri af misbruget.
Hvad nu, hvis medarbejderen bliver oprevet og nægter de problemer, som måske er helt åbenlyse?
»Så må du i en rolig tone gentage de iagttagelser, du har gjort dig. Det handler om at være så konkret som mulig. Det kan være svært at benægte, hvis man er syg hver mandag eller er væk i længere stræk midt på dagen. Og så ellers gøre det klart – igen i en respektfuld tone – at I forventer, at der sker en forandring, hvis ansættelsesforholdet skal fortsætte,« siger hun.