De unge vil blive bedre hver dag
Ambitionerne fejler med andre ord ingenting.
For at få dem til at gå i opfyldelse, er Alexander Augustesen helt afhængig af, at han kan tiltrække de dygtigste af de dygtigste unge talenter. Og af at kunne fastholde dem, så de ikke smutter videre igen.
Det stiller nogle helt særlige grad til hans ledelse. Og til virksomheden om at gøre sig så attraktiv, at selv ikke et tilbud om langt højere løn lokker de ansatte væk.
»Det specielle ved den her generation er, at de har et ønske om at blive bedre hver eneste dag og har et meget utålmodigt mindset i forhold til at rykke sig selv, både personligt og sammen i et fællesskab,« siger Alexander Augustesen og tilføjer:
»Der er nok et behov for at være sig selv lidt nærmest og være meget determineret på, hvor man gerne vil hen. Det kræver løbende feedback fra chefen.«
Når Alexander Augustesen rekrutterer nye medarbejdere, kigger han ikke ret meget på CV’et eller den rene faglighed. For ham er det vigtigere, om kandidaten har det rette mindset.
»Jeg har fejlet i rekrutteringsfasen, hvis jeg sidder med nogen i vores virksomhed, som ikke ønsker at blive bedre hver dag og blive understøttet fra virksomhedens side til at gøre det,« siger Alexander Augustesen og tilføjer:
»Derfor kigger jeg meget på, hvilke mentale skills, den enkelte har. Og om de giver mere, end de tager. Hvis kandidaten har den rigtige mentalitet og coachability – som er den vigtigste faktor, for at vi kan rykke dem – så lykkes vi med tingene.«
Fordi I kan lære dem resten?
»Lige præcis.«
Ønsker udvikling i højt tempo
Ifølge Alexander Augustesen har den unge generation nogle særtræk, som adskiller dem markant fra andre grupper på arbejdsmarkedet.
De vil have mulighed for at udvikle sig i et meget højt tempo og vil samtidig have frihed til at tilpasse arbejdsdagen helt efter eget ønske. Og så har de ikke tålmodighed til at vente på, at det bliver ’deres tur’ til en forfremmelse.
»De har en klar forventning om, at stort ansvar skal tildeles efter færdigheder og ikke andre parametre, som for eksempel alder og anciennitet og den slags,« siger Alexander Augustesen.
For at fastholde medarbejderne i virksomheden, sørger han for, at der er en meget tydelig udviklingsplan for den enkelte. Medarbejderne skal kunne føle og mærke, at der er en plan for dem med et klart udviklingssigte – og at den bliver fulgt.
»Det er helt afgørende, at vi også sørger for at eksekvere på udviklingsplanen, så den bliver efterlevet. Dér skal vi støtte så meget som overhovedet muligt,« siger Alexander Augustesen.
Indtil videre er alle de medarbejdere, han har været med til at ansætte, fortsat en del af Zuuvi.
»De får masser af tilbud, også om meget højere lønninger, men ingen af dem, der er kommet ind gennem døren, er gået igen. Det er jeg meget stolt af.«