5 gode råd: Sådan leder du dit team efter en fyring

28. marts 2023

At opsige en medarbejder er en opgave, der rækker ud over selve opsigelsessamtalen. Det er nemlig vigtigt, at du efterfølgende tager ekstra godt hånd om både forretningen og de tilbageværende medarbejdere. Her er, hvad du skal huske.

Gå til Action card

Mange ledere har udelukkende fokus på det, der sker før og under en opsigelse, men glemmer at tænke på tiden efter.

Og det er problematisk. Som leder går du nemlig en svær tid i møde, hvis du ikke sikrer dig opbakning og forståelse hos de tilbageværende medarbejdere. Husk på, at det er dem, der fremover skal føre strategien ud i livet.

Derfor er det vigtigt, at du i tiden efter en opsigelse tager ekstra godt hånd om dine medarbejdere – blandt andet ved at kommunikere klart og tydeligt og holde et skarpt øje med, hvordan den enkelte medarbejder reagerer og trives i hverdagen. Det forklarer ledelsesrådgiver hos Lederne, Flemming Andersen, der her giver fem gode råd til, hvordan du leder dit team efter en opsigelse.

Artiklen er den tredje ud af tre artikler om den vanskelige opgave at fyre. De to andre om ’før’ og ’under’ opsigelsessamtalen finder du her.

9 gode råd: Sådan forbereder du dig, hvis du skal fyre en medarbejder

5 gode råd: Sådan håndterer du samtalen, når du skal fyre en medarbejder

Du kan bruge rådene i alle tre artikler, uanset om du skal opsige en enkelt medarbejder eller flere i en fyringsrunde.

1. Indkald de resterende medarbejdere til et orienteringsmøde

Umiddelbart efter opsigelsessamtalen bør du indkalde de øvrige medarbejdere til et møde, hvor du orienterer dem om, hvad der er sket. Det handler om at skabe klarhed over baggrunden for opsigelsen. Derved undgår du, at der opstår spekulationer og rygtedannelse om den bagvedliggende årsag. Hvis det ligger fast, at der ikke kommer flere afskedigelser, så tydeliggør det over for medarbejderne. Dermed undgår du, at medarbejderne går rundt og frygter for at blive den næste i rækken.

Endelig bør du gøre det klart, hvad den strategiske retning er fremover. Hvilke mål skal I nå? Hvordan skal I nå dem? Uanset om strategien og målsætningen har ændret sig eller ej, er det en god idé at sikre sig, at alle er med på, hvor I er på vej hen.

Tag eventuelt efterfølgende en 1:1 med alle medarbejderne, hvor I taler om, hvordan den enkelte kan bidrage til at nå jeres mål. Det giver en tryghed for medarbejderne at vide, at de prioriterer deres opgaver rigtigt i forhold til den overordnede retning i virksomheden.

Flemming Andersen

Ledelsesrådgiver Flemming Andersen

Flemming Andersen har siden 2013 været ansat som ledelsesrådgiver hos Lederne.

Han har arbejdet med ledelse, ledersparring, rekruttering, trivsel og udvikling af mennesker og organisationer hele sit arbejdsliv.

Han har tidligere været HR-chef i forskellige større private organisationer og har erfaring med ledelse og strategi på alle niveauer.

Flemming er uddannet cand.merc., facilitator og coach, og han er desuden certificeret i forskellige testværktøjer inden for HR.

Fold ud

2. Vær ekstra opmærksom på dine medarbejdere

Det kan komme som et chok for de resterende medarbejdere, at en af deres kolleger er blevet opsagt. Derfor er det vigtigt, at du i tiden efter opsigelsen er ekstra opmærksom på, hvordan de reagerer og trives i dagligdagen. Måske breder der sig en generel rådvildhed, som du skal tage hånd om. Måske handler det om en enkelt medarbejder, som har brug for støtte og hjælp til at finde motivationen igen. Gem dig derfor ikke på dit kontor, men gå et par gange om dagen en runde på kontoret, dels for at vise, at du er tilgængelig og parat til at snakke, men også for at få en fornemmelse af, hvor- dan medarbejderne har det ovenpå opsigelsen. Vær især opmærksom på nøglemedarbejderne. De er ofte de første til at smutte, hvis der er uro i virksomheden.

3. Få styr på overleveringen

Efter opsigelsen er det vigtigt at få sikret en god overlevering af den opsagte medarbejders op- gaver. Det letter processen, hvis medarbejderen skal arbejde under opsigelsesperioden og derfor har tid til at sætte andre ind i opgaverne. Regn dog ikke med, at den opsagte vil være videre motiveret til at klæde andre på til at løse opgaverne. I så fald giver det dig en ekstra opgave som leder.

Overvej at tilbyde den opsagte at blive fritstillet, når opgaverne er blevet overleveret, hvilket vil være en motivationsfaktor for den opsagte til at sikre en god og effektiv overlevering. Husk dog at sikre dig, at fritstillingen først sker, når de kolleger, der skal overtage opgaverne, har sagt god for overleveringen.

4. Tilbyd din hjælp til den opsagte – og hold ord

Tilbyd din hjælp til den opsagte i det omfang, det er muligt. Måske har du kontakter i dit netværk, som er på udkig efter medarbejdere med netop de kompetencer, som den opsagte har. Måske kan du tilbyde medarbejderen at bruge dig som referenceperson i hans eller hendes jobsøgningsmateriale. Eller måske kan du hjælpe den opsagte medarbejder med at udpege de vigtigste opgaver og ansvarsområder, som han eller hun varetog i jobbet.

Uanset hvad du kan tilbyde, er det vigtigt, at du holder ord. Løber du fra et løfte om hjælp, vil det blive set som et tillidsbrud. Omvendt vil det give et godt sidste indtryk af dig og dermed også af virksomheden, hvis du giver dig tid til at hjælpe medarbejderen videre og følger jeres aftaler til dørs.

5. Lær af opsigelsesprocessen

At opsige en medarbejder er som nævnt en vanskelig ledelsesopgave. Ikke mindst fordi ikke to opsigelser er ens. Alligevel er der meget læring at hente i processen. Spørg dig selv, hvad der fungerede godt – men også, hvad du kan gøre bedre næste gang. Skriv din læring ned, så du kan håndtere processen endnu bedre næste gang. At opsige medarbejdere er forhåbentligt ikke en opgave, du skal påtage dig alt for ofte. Men det er ikke desto mindre en opgave, der hører med til jobbet som leder. Ved at tage den seriøst kan du føre både den opsagte og de resterende medarbejdere bedre igennem processen – og på den måde styrke dine omgivelsers tillid til dig som leder.

5 gode råd: Sådan håndterer du samtalen, når du skal fyre en medarbejder

Udsigten til at skulle fyre en medarbejder kan vække tvivl og bekymring hos de fleste ledere. For hvordan griber du opsigelsessamtalen an på den bedst mulige måde? Det får du her ledelsesrådgiverens fem bedste råd til.
3 min.

9 gode råd: Sådan forbereder du dig, hvis du skal fyre en medarbejder

Forberedelse er nøglen til at skabe en værdig og professionel afskedigelsesproces. Her er, hvad du skal have styr på, inden du overbringer den svære besked.
6 min.
Kræn Østergård
En uge med Coops topchef

Manden bag Irmas lukning havde forudset stormvejret, men fik tårer i øjnene, da han skulle fortælle det til organisationen

Under kodenavnet ’Operation ABC’ blev lukningen af Irma og den store reorganisering af Coop forberedt i dybeste hemmelighed gennem et halvt år. Coops topchef, Kræn Østergaard Nielsen, fortæller her om processen og om de afgørende dage før, under og efter ledelsesbeslutningen blev offentliggjort.
12 min.
Sort-hvidt portræt af Louise Sparf

Som ung leder fyrede Louise en medarbejder med kold distance: »Det ligger stadig i mig som en form for skam«

Louise Sparf greb opgaven koldt og kynisk an, da hun som ung leder skulle fyre en medarbejder for første gang. Det samme var ifølge hende tilfældet med den virksomhed, der flere år efter gav hende sparket som topchef. Begge oplevelser havde hun gerne været foruden.
11 min.
Rikke Hamilton sidder i en Audi

Skal du fortælle om det på jobbet, hvis privatlivet vælter?

Kommer en skilsmisse, et dødsfald i familien eller andre kriser arbejdspladsen ved? For Rikke Hamilton var det en positiv oplevelse at fortælle om en krise, og det er da også – næsten – altid en god idé, siger en psykolog, der har haft adskillige ledere ‘på briksen’.
15 min.
Klaus Nielsen. Foto: Christian Als
Pas på

Ledere kan komme i store problemer ved jobskifte

Det kan virke naturligt at tage kontakter med sig eller downloade filer og mails, inden man skifter job. Men selvom du ikke har en konkurrenceklausul, kan det have store konsekvenser og ende i både forbuds- og erstatningssager.
8 min.