Fyret som topchef
Den samme oplevelse havde hun langt fra selv, da hun blev fyret i stillingen som CEO. En fyring, hun på mange måder kunne ønske sig var foregået på en anden måde.
Alt så godt ud udefra, forklarer hun. Forretningen var i fremgang. Der var tilvækst af både medarbejdere, opgaver og kunder. Og medarbejdertrivslen var god. Men Louise Sparf og de to ejere var ikke enige om alt – blandt andet om den ledelsesstil, som skulle være fremherskende i virksomheden.
En mandag ved frokosttid dukkede bestyrelsesformanden uanmeldt op på Louise Sparfs kontor. 15-20 minutter senere stod Louise Sparf på gaden, fyret med øjeblikkelig virkning. Hun mener, at fyringen ikke alene foregik unødvendigt distanceret, men også var uheldigt timet.
Fredagen før havde virksomheden nemlig holdt julefrokost. Her havde hun stået og fortalt medarbejderne om, hvor fantastisk det gik i virksomheden, delt julegaver ud og takket for året til en ejerkreds, der »allerede havde dømt mig ude, men ikke fundet mandsmodet til at sige det til mig,« som Louise Sparf formulerer det.
Det havde været mere respektfuldt at overbringe beskeden, så snart valget var truffet, mener Louise Sparf.
Vidste du, at der var en fyreseddel på vej?
»Nej,« siger hun med det samme. »Jeg vidste godt, at der var nogle alvorlige ting, vi skulle have løst for at kunne fortsætte. Men vi kom aldrig dertil, hvor vi virkelig fik taget fat om roden på problemet,« forklarer Louise Sparf, der blandt andet havde forslået at gøre brug af en ekstern rådgiver for at styrke dialogen og samarbejdet mellem hende og den daværende COO og hovedejer, som dog ifølge hende »undveg« forslaget.
Og det ærgrer hende. »Der kan selvfølgelig være mange gode grunde til, at man må stoppe samarbejdet, men en opsigelse må aldrig blive udløst af, at man er konfliktsky. Man skal turde snakke om de uenigheder, der måtte være, for på den måde at give hinanden en chance. Og det sted følte jeg aldrig, vi nåede hen til,« siger hun.