AnnaThygesenTOP-1920x960-wide
»Poul Erik lærte mig, at man som leder skal tro på sig selv og den retning, man har valgt, men at den først bliver succesfuld, når ens medarbejder tør udfordre den og italesætte ens egne blind spots og manglende indsigt og viden,« lyder det fra kriserådgiver og podcast Anna Thygesen om sin bedste leder, Poul Erik Boll. Foto: Miriam Dalsgaard, Ritzau Scanpix
Min bedste leder

Anna Thygesens bedste leder lærte hende at få ’svesken på disken’

14. august 2025

Han var en gammeldags, ret dominerende leder, men kriserådgiver og podcastvært Anna Thygesens bedste leder lærte hende vigtigheden af hele tiden at udfordre alt og alle – og selv insistere på at blive udfordret.

Gå til Action card

Jeg mødte første gang Poul Erik Boll, da han ansatte mig i Berendsen Textil Service, hvor han var administrerende direktør for en af vaskerikoncernens divisioner. Poul Erik hyrede mig til at tænke nyt, skabe koncepter og styrke kundetilgangen. Min titel var markedschef, og han gav mig ansvaret for hele den del af organisationen, der havde direkte kontakt med kunderne – fra sælgere og kundeservice til chauffører og marketing.

Der gik ikke lang tid efter min ansættelse, før jeg fandt ud af, at der var mange +50-årige mænd i branchen, der var sure på mig. De havde søgt det samme job og syntes ikke, det var så sjovt, at det var en kun 32-årig kvinde, der havde fået det. Men han valgte altså mig, blandt andet baseret på mine erfaringer fra en stor amerikansk koncern i branchen.

Rigtig mange ledere, især mandlige, forsøger ellers at hyre kloner af dem selv, når de ansætter. Nok fordi de synes, det er så dejlig trygt at ansætte nogen, der ligner dem selv. Sådan var Poul Erik Boll ikke. Han lærte mig vigtigheden af ansætte nogen, der både er anderledes og dygtigere end dig selv – og som tør udfordre dig og gå imod dig. Det var det, han gjorde, da han hyrede mig.

Han var også en gammeldags og ret dominerende leder. Sådan en, der kunne råbe: ’Arbejder du på halvtid?’, hvis man gik hjem klokken 18.00. Så måtte jeg lige sige til ham, at jeg havde været der siden klokken 08.00 om morgenen og havde besøgt tre kunder, mens han havde siddet og fiset husleje af. Når vi havde ansættelsessamtaler, kunne han også finde på at spørge de kvindelige kandidater, ’hvornår de så skulle have børn?’. Så måtte jeg jo hurtigt bryde ind og sige, at de ikke skulle svare på spørgsmålet: ’Her hos os får vi de børn, vi skal have. Det skal Poul Erik ikke blande sig i’.

Anna Thygesen

Anna Thygesen, indehaver af PR-bureauet WeDoCommunication

Anna Thygesen er født 31. januar 1965 i Lystrup ved Aarhus. Hun blev student fra Århus Katedralskole i 1983 og korrespondent i spansk og engelsk fra Handelshøjskolen i Aarhus i 1988. I 1994 blev hun akademiøkonom fra Århus Købmandsskole.

Hun arbejdede indtil 1993 som salgschef hos Milliken Danmark og derefter som markedschef hos Sophus Berendsen Textil Service.

I 1996 tog karrieren et kæmpe sving, da hun blev administrerende direktør for Kurt Thorsen España. Rollen som direktør for byggematadorens spanske aktiviteter gav Thygesen betydelig medieomtale og en del skrammer i lakken, da den såkaldte PFA-skandale kom for retten i 2000, og Kurt Thorsen blev idømt seks års fængsel.
Efter PFA-sagen blev Anna Thygesen chef for det danske modefirma REDGREENs aktiviteter i Holland. Fra 2002 var hun salgs- og marketingschef for Sejl & Spis, fra 2004 programmedarbejder hos Strix, og hun nåede også forbi TV2 som forretningsudvikler.

I dag er hun en af landets mest markante kommunikationseksperter og hjælper virksomheder med krisekommunikation og branding. Sideløbende med det er hun en flittig underviser og foredragsholder samt vært på podcasten ’Småt brændbart’ om ugens kriser.

Fold ud

Han både respekterede og forventede, at jeg gav ham den slags modspil. Det allervigtigste, jeg har taget med fra ham, er faktisk, hvor vigtigt det er at omgive sig med medarbejdere, der hele tiden tør udfordre dig. Poul Erik lærte mig, at man som leder skal tro på sig selv og den retning, man har valgt, men at den først bliver succesfuld, når ens medarbejder tør udfordre den og italesætte ens egne blind spots og manglende indsigt og viden. Det er en utroligt vigtig egenskab, og for Poul Erik var alles stemme lige vigtig, uanset om de var helt nyansatte eller havde været ansat i mange, mange år.

Det har efterfølgende været en drivkraft i min karriere, at man som leder altid skal insistere på at få ’svesken på disken’. Det er for eksempel en forudsætning for, at jeg kan hjælpe mine kunder med krisekommunikation, at de skal være indstillet på, at jeg udfordrer dem og bombarderer dem med spørgsmål.

Poul Erik Boll var egentlig iværksætter og havde bygget sin egen virksomhed op fra bunden, inden den blev opkøbt af Berendsen. Det særlige ved ham var, at han forstod balancen mellem det personlige engagement, man har som ejer, og de systemer og ressourcer, som en stor corporate virksomhed tilbyder. Han var i min optik en iværksætter med dyb forretningsforståelse og samtidig en leder, der kunne mærke mennesker og læse organisationens behov.

Selv om han ikke længere ejede virksomheden selv, var han altid sulten efter at finde bedre måder at gøre tingene på. Han lærte mig, at det at udvikle en virksomhed ikke kun er et must, når man er i krise; det er noget, man skal gøre have hele tiden. ’Vi kan gøre det bedre, hvordan gør vi det’, var hans tilgang. Når vi mødtes, kom der altid en byge af spørgsmål: ’Hvorfor gør vi sådan, hvorfor gør du ikke sådan i stedet?’. Hans insisteren på konstant at udfordre andre og sig selv, og på at få gjort tingene i stedet for at vente på at topledelsen fik udstukket en ordre, er noget af det, jeg beundrer ham mest for.

Selv de bedste ledere rummer gode og dårlige ting. De må også gerne begå fejl, bare de lærer af dem. Det gjorde Poul Erik. Han forstod også godt, at jeg på mange punkter repræsenterede en helt anden og mere moderne tilgang til ledelse, end han selv gjorde, og han accepterede, når jeg satte ham på plads, for eksempel når han gik over grænsen ved ansættelsessamtalerne.

For mig er noget af det vigtigste, en god leder skal kunne, at acceptere, at det er medarbejderne, og ikke dig selv, der skal shine. Lederens opgave er at gøre medarbejderne bedre og dygtigere. Du skal se dine medarbejdere som mennesker med potentiale og være bevidst om, at det er en del af jobbet at investere i at få det potentiale forløst, så medarbejderen også investerer i dig som leder. For det går jo begge veje. Det forstod Poul Erik, og han gav mig ekstremt store frihedsgrader. Jeg lavede de vildeste projekter, hvor han bare sagde: ’Den kører du med, Anna’. Så selv om det var mit ansvar at lykkes med projekterne, følte jeg hele tiden, at han havde min ryg.

Jeg mener jo ikke, at den perfekte chef findes. Og jeg synes ikke, man kan forvente, at en leder skal kunne håndtere alle sager perfekt hele tiden. Til gengæld kan man efter min mening godt forlange, at en leder har noget personlighed. Det havde Poul Erik Boll i rigt mål. Og hans personlighed gik heldigvis hånd i hånd med høj faglighed og commitment. Jeg lærte en masse af ham, for eksempel at tydelighed og tillid sagtens kan leve side om side, og at ingen er perfekte – men alle kan lære. Og ikke mindst at ledelse kræver forståelse for medarbejdernes motivation og ’what’s in it for them’. Det er alt sammen ting, jeg tog med i min efterfølgende karriere, først som leder og i dag som kommunikationsrådgiver. Og det er derfor, jeg i dag tænker tilbage på Poul Erik som min bedste leder.

Mere fra Min bedste leder

Peter Lund Madsen står i hvid skjorte og smiler
Min bedste leder

Peter Lund Madsen om sin bedste leder: »Han var generøs med at dele spotlightet«

Der findes to typer af mennesker, mener Peter Lund Madsen. Dem, der ikke kan få nok. Og dem, der kan. Til den sidste kategori hører hans bedste leder.
5 min.
BjarneCorydonTOP-1920x960-wide
Min bedste leder

Bjarne Corydons bedste leder lærte ham at lede effektivt, med masser og humor – og helt uden 'corporate bullshit'

Bjarne Corydons allerførste leder blev både en rollemodel og mentor, som han fortsat vil spejle sig i, når han starter i jobbet som ny generaldirektør i DR den 1. august.
5 min.
Anika Tronier står mellem to mænd i sne
MIN BEDSTE LEDER

Anika Troniers bedste leder lærte hende, at ægte styrke kommer indefra

Midt i det voldsomste slag, danske soldater har været indblandet i siden 1864, oplevede Anika Tronier som udsendt soldat i Afghanistan, hvordan hendes eskadronchef måtte træffe det ene umulige valg efter det andet, men alligevel havde overskud til at holde modet oppe på hende og hendes kammerater.
5 min.
KnudRomerTOP-1920x960-wide
Min bedste leder

Knud Romers bedste leder gav ham disciplin og selvtillid. Og vigtigst af alt: Lærte ham at sætte punktum

Efter at have læst litteraturvidenskab i 17 år var Knud Romer ved at gå i hundene, da en garvet reklamemand tog ham under sine vinger og lærte ham at tage ansvar og få arbejdet gjort færdigt.  
8 min.
Chefredaktør for Zetland Lea Korsgaard i hvid skjorte og hvid baggrund
Min bedste leder

Lea Korsgaard om sin bedste leder: »Han så noget i mig, jeg ikke selv havde opdaget«

Alle mennesker har en ’superkraft’, men der skal en god leder til at få den frem i lyset, siger Zetlands chefredaktør, Lea Korsgaard. Hun oplevede selv, hvordan hendes allerførste leder både formåede at spotte og forstørre hendes talent.
5 min.
GlennBechTOP-1920x960-wide
Min bedste leder

Glenn Bechs bedste leder var alt det, han ikke selv var

Som ung var Glenn Bech omgivet af voksne, der talte grimt og nedværdigende til ham. Men så fik han en leder, der fik ham til at tro på, at han faktisk duede til noget.  
5 min.