Jan Bybjerg Pedersen står i havet og ser i kameraret
»Bæredygtighed skal gennemsyre hele virksomheden, så vi både siger og gør det samme, og alle forstår, hvorfor vi gør, det vi gør,« siger Jan Bybjerg Pedersen, COO i Schoeller Plast. Foto: Andreas Beck
KLIMALEDELSE

»Bæredygtighed er et fluffy begreb for mange«

Foto Andreas Beck
11. august 2022

Schoeller Plast tager del i den grønne omstilling ved at genanvende materialer i produktionen. Men det er ikke nok. Bæredygtighedsdagsordenen skal gennemsyre alt, mener COO Jan Bybjerg Pedersen. Og det budskab tager tid at få masseret ind.

Gå til Action card

Hvad gør man som leder i en virksomhed, der længe har arbejdet med cirkulær økonomi (at materialer får lov at cirkulere og blive genanvendt i stedet for at blive smidt ud, red.), men pludselig opdager, at begrebet bæredygtighed ikke vækker lige så stor genklang hos en stor del af organisationen? Og at man som ledelse ikke er helt enige om, hvad det betyder?

Det ved Jan Bybjerg Pedersen noget om. Han er COO i plastvirksomheden Schoeller Plast, som har genanvendt plastmaterialer siden 1960’erne.

»Bæredygtighed har været en del af vores butik i hele virksomhedens historie. Men inden for de seneste måneder er det gået op for mig, at det, de forskellige kalder bæredygtighed her i vores hus, måske slet ikke er det samme,« siger Jan Bybjerg Pedersen:

»For denne virksomhed har genanvendelse været naturligt altid. Men at udvide begrebet til, at bæredygtighed er alt fra affaldssortering til uddannelse, der sikrer, at medarbejderne har en fremtid, det er en stor opgave.«

Jan Bybjerg Pedersen sidder på en sten og ser ud i horisonten
»Når vi som ledelse aldrig har drøftet betydningen, giver det i høj grad basis for, at vi skal på en grundig uddannelsesrejse, så vi får masseret det meget grundigere ind i organisationen,« siger Jan Bybjerg Pedersen. Foto: Andreas Beck

Forståelsen halter
I dag arbejder Schoeller Plast med fokus på FN’s verdensmål 12 (Ansvarligt forbrug og produktion), 14 (Livet i havet) og 15 (Livet på land) blandt andet med fokus på genanvendelse, transport af fødevarer og opsamling af plast fra verdenshavene. Alligevel har ikke alle i organisationen helt købt ind på bæredygtighedsdagsordenen endnu.

»Der har ikke været modstand, men der har været en manglende forståelse. Mange af vores medarbejdere er vant til at bruge den sunde fornuft, men kæder det ikke sammen med bæredygtighed. Vi skal alle lære, at det ikke kun handler om at bruge ressourcerne rigtigt, men om at tænke flowet ind i hele virksomheden,« siger Jan Bybjerg Pedersen og uddyber:

»Det nye er koblingerne mellem, at vi genanvender materialer, at vi slukker en maskine, der ikke er i brug, og at vi affaldssorterer samt alle tænker på, at unødvendige handlinger kan medføre et uhensigtsmæssigt forbrug. Bæredygtighed skal gennemsyre hele virksomheden, så vi både siger og gør det samme, og alle forstår, hvorfor vi gør det vi gør,« siger Jan Bybjerg Pedersen.

Helhedsforståelsen er så vigtig, understreger COO’en.

»Bæredygtighed er så væsentligt et konkurrenceparameter, at ALLE – teknikere, operatører og produktionsfolk – skal være med til at løfte den del.«

Portræt af Jan Bybjerg Pedersen

Jan Bybjerg Pedersen

F. 1967, COO i Schoeller Plast.

Næstforperson i bestyrelsen i UN Global Compact Network Denmark, formand i Dansk Industri Vestsjælland, Næstformand i Holbæk Erhvervsforum.

30 års erfaring i plastbranchen.

Fold ud

Masserer budskabet ind
For at få dette budskab ud er Schoellers HR-afdeling sammen med produktionschefen og en bæredygtighedsanalytiker nu i gang med at forberede kurser og workshops om bæredygtighed for alle medarbejdere til efteråret.

»Vi skal starte med det helt basale og dermed forklare og lege med, hvorfor bæredygtighed betyder noget. Det skal masseres ind, og vi starter på et niveau, hvor vi skal sikre at få alle med,« siger Jan Bybjerg Pedersen. 

Arbejdet med bæredygtighed har været intensiveret i plastvirksomheden igennem de sidste 10 år.

»Vi startede en ny bølge af grøn omstilling i 2012, hvor vi var med i et af de første værdikædesamarbejder og begyndte at tale om cirkulær økonomi,« siger Jan Bybjerg Pedersen.

Før det havde plastvirksomheden groft sagt blot gjort det og ikke talt om det.

Jan Bybjerg Pedersen i naturen
»At udvide begrebet til, at bæredygtighed er alt fra affaldssortering til uddannelse, der sikrer, at medarbejderne har en fremtid, det er en stor opgave,« siger Jan Bybjerg Pedersen. Foto: Andreas Beck

»Ingen af os havde talt om bæredygtighed før. Kunderne havde heller ikke efterspurgt det, med mindre det handlede om et prisaspekt. Udviklingen tog også først fart i 2016-17, hvor vi udadtil begyndte at italesætte hvad, hvordan og hvorfor, vi gør de ting, vi gør.«

Her viste det sig dog at være et problem, at ledelsen ikke selv var enige om, hvordan de skulle fortolke bæredygtighed.

»Når vi som ledelse aldrig har drøftet betydningen, giver det i høj grad basis for, at vi skal på en grundig uddannelsesrejse, så vi får masseret det meget grundigere ind i organisationen. Det er samtidig en fantastisk mulighed for at få drøftet med vores mange medarbejdere, hvilke aspekter de ser i hverdagen,« siger Jan Bybjerg Pedersen.

Erfaringerne har fået Jan Bybjerg Pedersen til at reflektere over, hvordan den grønne omstilling kræver meget specifik og vedvarende kommunikation.

»Bæredygtighed er et fluffy begreb for mange. Vi har kommunikeret meget om det, men jeg må erkende, at vi ikke har gjort det systematisk nok, og at vi skal inkludere mere,« siger han.

Lars Sander Matjeka går tur med sine hunde på Amager Strandpark

»Jeg er virkelig overrasket over, hvor mange ledere der ikke trives«

Da Lars Sander Matjeka blev fyret som CEO i Aller Media i 2020, gik han målrettet i gang med at finde et nyt toplederjob. Tilbuddene kom, men det gjorde tvivlen også: Er det virkelig prisen værd? En tanke han til sin overraskelse deler med de fleste af de ledere, han i dag er rådgiver for.
13 min.
Camilla Haustrup Hermansen iført blå kittel på Plus Pack fabrikken
Bæredygtig ledelse

Kan plastic være en del af den grønne omstilling?

Vejen kan være besværlig, men til gengæld skaber det motivation blandt medarbejderne at være en del af en løsning, der peger ind i fremtiden. Emballage-virksomheden Plus Pack har sendt samtlige medarbejdere i bæredygtighedsskole.
18 min.
Nille Klæbel sidder ved et skrivebord på sit kontor

»Jeg bruger mindst muligt energi på formuleringerne og mest mulig på budskabet«

Personlig gennemslagskraft er altafgørende som leder – uanset om din ledelsesret er formel eller ej. Det mener Nille Klæbel, der som direktør forsøger at opnå den ved at skabe transparens, gå forrest, bruge humor – og ved have en honningkrukke klar til en regnvejrsdag.
6 min.
Lasse Stær Hoffmeyer snakker med en ansat på Famlys kontor
Lederskabet

»Det værste, du kan gøre som mellemleder, er altid at sige ja«

Hvis du ikke af og til siger nej til den øverste ledelse, ender du som mellemleder med at miste troværdighed over for dit team og risikerer at brænde ud eller i værste fald gå ned med stress.
25 min.
Rikke Hamilton sidder i en Audi

Skal du fortælle om det på jobbet, hvis privatlivet vælter?

Kommer en skilsmisse, et dødsfald i familien eller andre kriser arbejdspladsen ved? For Rikke Hamilton var det en positiv oplevelse at fortælle om en krise, og det er da også – næsten – altid en god idé, siger en psykolog, der har haft adskillige ledere ‘på briksen’.
12 min.
I din indbakke Konkrete værktøjer og viden om ledelse

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag ugentlig inspiration, værktøjer, portrætter, kurser og guides.

Luk
I din indbakke Konkrete værktøjer og viden om ledelse

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag ugentlig inspiration, værktøjer, portrætter, kurser og guides.